.

باز هم ماجرای همیشگی…

استرس، واژه ای است که هر روز به بهانه های مختلف در گفت و گوهای مردم طرح می شود. افراد معمولا ئرباره ی مشکلاتی که برای کنترل استرس های زندگی روزانه ی خود دارند، با دوستان و اطرافیان و خانواده خود صحبت می کنند. آنان می کوشند با طرح موضوع، از آثار و عواقب آن بکاهند و راه حلی مناسب برای رفع آن پیدا کنند. به رغم استفاده ی فراوانی که مردم از این واژه دارند، اغلب منظور آنان با معنای علمی و روانشناسانه ی پدیده ی استرس متفاوت است. به عبارت دیگران چه در مکالمات روزمره ی افراد مطرح می شود بیشتر به معنای اضطراب و نگرانی است. در علم روان شناسی استرس این گونه تعریف می شود: «واکنش فرد نسبت به شرایط و موقعیت های جدید زندگی و تلاش برای سازگار شدن با آن ها»

از دقت در این تعریف، آشکار می شود که خلاف باور عامیانه، استرس، همواره دارای بار معنایی منفی نیست. چه بسا در شرایط خاص، وجود آن برای زندگی سالم، ضروری و مفید است. استرس نامطلوب و مضر، سطح کنترل نشده و شدید آن است که در صورت مورد توجه قرار نگرفتن موجب آسیب روحی جدی به انسان می شود.

هر ساله با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری شاهد تعداد زیادی از داوطلبان هستیم که از این مشکل به شدت رنج می برند و سعی شان در کنترل آن و بازگشت به روال طبیعی زندگی است.

مهم ترین و ساده ترین ابزار برای کنترل و کاهش استرس، خواب کافی و تغذیه ی مناسب است. برای تحقق این کنترل و کاهش وعده ی غذایی شام را سبک میل کنید تا راحت بخوابید و در وعده های روزانه هم مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده مثل نان، برنج و سیب زمینی را اندکی افزایش دهید. آزاد شدن تدریجی این مواد در طول روز، توانایی ذهنی را گسترش می دهد. به دلیل اهمیت موضوع سرعت در آزمون سراسری، برخورداری از خواب منظم و تغذیه مناسب دارای اهمیت ویژه ای است.

دقت داشته باشید که چون داوطلبان به طور مستقیم درگیر با موضوع مطالعه و یادگیری هستند، اغلب از اهمیت خواب و تغذیه غفلت می کنند و این وظیفه ی خانواده را برای کنترل این دو موضوع مهم سنگین تر می نماید.

مغز محل یادگیری و حافظه مکان پردازش است و موضوعات خواب، تغذیه و تفریح به صورت مستقیم در مغز و حافظه تاثیرگذار هستند. خانواده ها باید به تغذیه مناسب، خواب کافی و تفریح سالم فرزندان خود توجه بیشتری داشته باشند. خواب ۶ تا ۸ ساعته برای بهره مندی مناسب از قدرت مغز مورد تاکید تمام متخصصان است. هم چنین داوطلبانی که عادت به استراحت و خواب نیم روزی دارند باید بدانند که خواب بیش از ۶۰ دقیقه آثار بسیار نامطلوبی بر فرآیند یادگیری در واحدهای مطالعاتی بعد از آن خواب خواهد داشت.

وجود واحد تفریح در برنامه های مطالعاتی از ضرورت هایی است که برخی داوطلبان و اغلب داوطلبان کوشا و قوی از آن غفلت می کنند. باید چنین واحدی را پیش بینی کنید و در این زمان که یک نیم روز در هفته را شامل می شود، فعالیتی مورد علاقه نظیر ورزش در کنار دوستان را انجام دهید. فعالیت های بدنی نقش مهمی در کاهش اضطراب دارد. با ورزش کردن و انجام فعالیت های بدنی می توانید فشارهای روانی ناشی از اضطراب را به طور معجزه آسایی کاهش دهید. از این رو سرگرمی مورد علاقه ی خود را پیدا کنید و بطور منظم به انجام آن بپردازید. ورزش، کارهای هنری و … در زمانی که مضطرب هستید، می توانند شما را آرام کنند و تولید انرژی بیشتری می نمایند. همواره یادتان باشد که جسم و روح جدایی ناپذیرند.

هم چنین خوشبین بودن را فراموش نکنید، زمانی که مضطرب هستید، همه چیز را با دید منفی می بینید. به عبارت ساده تر نیمه ی خالی لیوان بیش تر به چشمتان می آید. بکوشید خوشبینی را جایگزین نگاه منفی کنید. به جای اندیشیدن به نقاط و نکات منفی، به پیشرفت های تان هرچند کوچک و بی اهمیت به نظر می رسند، بال و پر بدهید و آن ها را برای خود برجسته کنید. اطمینان داشته باشید آینده در دست های شماست.

 

 

گ.۲

نظرات شما