از فواید ورزش پیاده روی بهبود شرایط روحی است.

پیاده روی برای بهبود کیفیت زندگی و روابط اجتماعی، کاهش میزان خستگی پذیری، کاهش اضطراب و افسردگی، بهبود کیفیت خواب در اثر شلی بیشتر عضلات و تمدد اعصاب، تقویت مقابله با استرس ها می‌تواند سازنده باشد.

آن چه توصیه می شود، پیاده روی با شدت متوسط و به مدت ۳۰ دقیقه می باشد که برای اغلب مردم عملی و در هر جا و در هر سنی قابل انجام است.

این نوع پیاده روی سریع تر از یک پرسه زدن ساده در خیابان ها و کمی خفیف تر از حالتی است که فرد را به  نفس نفس زدن بیندازد؛ به طوری که فرد حین حرکت قادر است با فرد مجاور خود صحبت کند. سرعت حرکت در این حالت در یک فرد معمولی و متوسط حدود ۴ تا ۶ کیلومتر در ساعت است که با احتساب مدت زمان ۳۰ دقیقه، کل مسافت طی شده حدود ۲ تا ۳ کیلومتر خواهد شد.

اگر به دلایلی امکان انجام فعالیت بدنی به شیوه فوق (روزانه نیم ساعت) وجود نداشته باشد می توان آن را به دو قسمت ۱۵ دقیقه ای و یا سه قسمت ۱۰ دقیقه ای در طول روز تقسیم کرد.

در هر صورت وجود نظم و پایداری در فعالیت های بدنی مثلا ۳۰ دقیقه پیاده روی تند در تمام روزهای هفته، یک اصل در حصول کامل سلامتی محسوب می شود.

ممکن است به دلایل مختلف فردی تصمیم بگیرد به جای ۳۰ دقیقه روزانه، ۲۱۰ دقیقه در روز مشخصی از هفته مثلا جمعه ها فعالیت بدنی توصیه شده را انجام دهد؛ این انتخاب گرچه بد نیست ولی تاثیر و فواید روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط مثل پیاده روی تند و یا ۴۵ دقیقه فعالیت بدنی ضعیف مثل پیاده روی آرام یا والیبال و یا ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید مانند فوتبال یا پیاده روی در سر بالایی را نخواهد داشت. این بستگی به تصمیم فرد دارد که کدام یک را انتخاب کند.

نظرات شما