در ۳۰ مرداد یا ۲۱ آگوست، ساکنین آمریکا شاهد پدیده‌ خورشیدگرفتگی کامل خواهند بود. در ۹۹ سال گذشته سابقه نداشته که یک خورشیدگرفتگی کامل از سراسر قاره آمریکا عبور کند و به همین دلیل، دانشمندان و مردم، این پدیده را «گرفتگی بزرگ آمریکایی» نام‌گذاری کرده‌اند و برای رصد آن هیجان زده هستند.

این خورشیدگرفتگی کامل همچنین فرصتی مناسب برای مشاهده اتمسفر خورشید را در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.  به همین خاطر ناسا دو بمب‌افکن WB-57 را در اختیار دانشمندان موسسه پژوهشی ثاوت‌وست برای رصد این خورشیدگرفتگی قرار داده است. دماغه این دو بمب‌افکن که در دهه ۱۹۵۰ ساخته شده‌اند  به دوربین‌های  مادون قرمز با کیفیت بالا مجهز شده‌اند که در نظارت بر پرتاب راکت‌ها و انجام ماموریت‌های امنیتی برای وزارت دفاع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مارتین بی-۵۷ کانبرا (Martin B-57 Canberra) یک هواپیما ساختِ کارخانهٔ گلن ال. مارتین  آمریکاست.  بی-۵۷ کانبرا با دو موتور جت به عنوان بمب افکن و هواپیمای شناسایی سبک شناخته می‌شود  و از سال ۱۹۵۳ به خدمت نیروی هوایی آمریکا در آمد. این هواپیما طولی برابر ۲۰ متر،دهانه بال ۱۹.۵ متر و ارتفاعی ۴.۵ متری دارد،وزن خالی آن ۱۲۳۰۰ کیلوگرم،وزن بارگیری شده ۱۸۳۰۰ کیلوگرم و بیشترین وزن برخواستش ۲۴۳۰۰ کیلوگرم است.

۱۷-۸-۱۶-۱۱۱۵۳۷Screen Shot 2017-08-16 at 11.14.02 AM

نیرو محرکه این هواپیما دو موتور توربوجت “جی-۶۵” ساخت رایت هستند که هر یک کششی برابر با ۳۲.۱ کیلونیوتن ایجاد می کنند.
بیشترین سرعت این هواپیما ۹۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت گشت زنی آن ۷۶۵ کیلومتر بر ساعت  است.

این اولین‌باری است که این جنگنده‌ها قرار است از خورشید یا یک جرم کیهانی تصویربرداری کنند. برای ناظران زمینی این خورشیدگرفتگی که در ایران قابل مشاهده نیست ۲ دقیقه طول می‌کشد اما این زمان برای مسافران بمب‌افکن‌ها بیشتر از ۷ دقیقه خواهد بود. در حین خورشید‌گرفتگی قرار است این دو جت سایه ماه را تعقیب کرده و برای هفت تا هشت دقیقه به عکسبرداری از گرفتگی خورشید بپردازند.

۱۷-۸-۱۶-۱۱۱۱۱۷nasa-wb57

این تصاویر می‌توانند به حل معماهایی درباره اتمسفر خورشید و کشف دلیل داغتر بودن آن نسبت به سطح ستاره کمک کنند. این لحظه کوتاه خورشید‌گرفتگی همچنین فرصتی مناسب را برای فیلمبرداری با وضوح بالا از سطح سیاره عطارد ایجاد خواهد کرد، زیرا این سیاره معمولا تحت تابش شدید نور خورشید غیرقابل مشاهده است. دانشمندان همچنین از این فرصت برای یافتن ولکانوئید‌ها،‌سیارک‌های کوچکی که گفته می‌شود به دور خورشید در حرکتند، استفاده خواهند کرد.

نظرات شما