ابوزید احمد بن سهل بلخی (در حدود ۳۲۲ قمری) جغرافیدان، ریاضیدان، از پیروان فرقهٴ امامیه و شاگرد کندی بود. وی نویسندهای بسیارنویس و آگاه به دانشهای زمان خود بود. تألیفات او در فلسفه بیشتر به بحث کلامی اختصاص داشت و اهمیت او بیشتر در این است که حکمت و شریعت را جمع و آن دو […]
ابوزید احمد بن سهل بلخی (در حدود ۳۲۲ قمری) جغرافیدان، ریاضیدان، از پیروان فرقهٴ امامیه و شاگرد کندی بود. وی نویسندهای بسیارنویس و آگاه به دانشهای زمان خود بود.
تألیفات او در فلسفه بیشتر به بحث کلامی اختصاص داشت و اهمیت او بیشتر در این است که حکمت و شریعت را جمع و آن دو را به یکدیگر نزدیک کرده بود.
او را به الحاد متهم کردند و ابوالقاسم بلخی دربارهٔ او گفته بود که ابوزید مظلوم است و من او را از دیگران بهتر میشناسم و اتهامات او به جهت دانش او به منطق است، در حالی که ما هر دو منطق خواندیم و بحمدالله ملحد نشدیم (ابن ندیم، ۱۵۳). از جمله کتابهای او اثری به نام اجوبه ابیالقاسم الکعبی است (یاقوت، ادبا، ۳/۶۷) که ظاهراً در پاسخ سؤالات ابوالقاسم بلخی از او بودهاست.
پیشینه
ابوزید احمد بن سهل بلخی در شامستیانبلخ (از رستاق غربنکی از جمله دوازده نهر بلخ) زاده شد، در ۹۳۴ میلادی درگذشت. پدر او از مردم سیستان و معلم صبیان در روستای شامستیان بود.
تخصص ابوزید در فلسفه و علم کلام بود. وی کتابهای معتبری در این دو موضوع و همچنین در علوم دیگر مانند ستارهشناسی و جغرافی داشت. از آثار متعددی که در الفهرست به نام او ثبت شده دو کتاب فضیله علومالریاضیات، و کتاب اختیارتالسیر معروف تر است، صورالاقالیم او بیشتر شامل نقشههای جغرافیایی بود. البدء والتاریخ که قبلاً بدو نسبت داده میشد، در واقع در ۹۶۶ میلادی به وسیلهٴ مطهربنطاهر مقدسی تألیف شدهاست.