گروه فولکسواگن (به آلمانی: Volkswagen AG) (به معنی خودروی ملی) شرکت خودروسازی آلمانی است,، که در زمینه طراحی، مهندسی، تولید و توزیع انواع اتومبیلها، وسایل نقلیه تجاری، موتورسیکلتها، موتورهای درونسوز و توربوجتها فعالیت مینماید.
گروه فولکسواگن (به آلمانی: Volkswagen AG) (به معنی خودروی ملی) شرکت خودروسازی آلمانی است,، که در زمینه طراحی، مهندسی، تولید و توزیع انواع اتومبیلها، وسایل نقلیه تجاری، موتورسیکلتها، موتورهای درونسوز و توربوجتها فعالیت مینماید.
فولکسواگن از سال ۲۰۱۱ بزرگترین شرکت خودروسازی اروپا و پس از تویوتا، بهعنوان دومین خودروساز بزرگ جهان شناخته میشود.
گروه فولکسواگن مالک برندهای: فولکسواگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتالدیزاین و دوکاتی است. این شرکت همچنین، دارای ۹۴ کارخانه تولید خودرو، در ۲۴ کشور و ۳۴۰ شرکت تابعه و زیرمجموعه میباشد. بخشی از سهام گروه فولکس واگن در بازارهای بورس فرانکفورت، بورس نیویورک، بورس لندن و بورس سیکس سوئیس معامله میشود. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر وولفسبورگ، ایالت نیدرزاکسن قرار دارد.
تاریخچه
۱۹۳۷ تا ۱۹۷۰
در اوایل دهه ۱۹۳۰ بازار خودروی آلمان شامل اتومبیلهای متنوع گرانقیمت میشد، ولی توانایی خرید اکثر مردم این کشور، تنها در حد یک موتورسیکلت بود. پروژههای متعددی توسط کارخانههای مختلف مانند مرسدس، آدلر، استیر، هانوماگ و… آغاز شد، تا خودرویی ارزان و عمومی تولید شود. حتی در چکسلواکی نیز، خودروی تترا۷۷، بطور مداوم تغییراتی در جهت کوچک و ارزانتر شدن داشت، تا بتواند به بازار خودروی آلمان وارد شود.
آدولف هیتلر، رهبر نازیهای آلمان نیز، به فکر ساختن یک خودروی ارزان بود، که همگان بتوانند آن را خریداری کنند. اگر چه او هرگز نتوانست رانندگی را تجربه نماید؛ ولی علاقه شدیدی به اتومبیل داشت!
فردیناند پورشه نیز یکی دیگر از علاقهمندان به این طرح بود، که با صرف انرژی بسیار و تجربیات گسترده خود، اولین اتومبیل کوچکش را در سال ۱۹۲۲ ساخت و برای تولید انبوه این خودرو در سطح وسیع، تلاش زیادی کرد. آرزوی او برای ساخت اتومبیل همگانی، سرانجام در سال ۱۹۳۰ با ایجاد کارخانهای برآورده شد؛ ولی او تصمیم داشت اتومبیلهایی بزرگتر با کارایی بالاتر و قیمت پایینتر تولید کند.
در سال بعد او فعالیتش را با کار بر روی پروژه جدیدی آغاز و یک موتور ۵ سیلندر طراحی کرد. با حمایتهای هیتلر، کمپانی پورشه توانست، این خودروها را در حدود نصف قیمت بقیه خودروهای موجود در آلمان، ارائه نماید. سه مدل اول این خودرو، در پارکینگ خانه فردیناند تولید شد، سپس طرحهای آن در اختیار شرکت خودروسازی اوپل قرار گرفت و اتومبیلهایی با قیمتهای ارزان تولید شد.
این مدل نواقصی داشت، که برای اصلاح آن، سرمایهگذاری بزرگی از سوی جبهه کارگری آلمانی انجام گرفت و از این سرمایه، سه ماه بعد، کمپانی فولکسواگن، به معنی: گروه تولیدکننده اتومبیلهای مردم آلمان تاسیس شد. در ابتدای کار، حدود ۳۰ مدل خودروی مختلف ساخته شد، که تمامی این مدلها توسط ارتش آلمان تست شدند.
پورشه نیز به منظور بالا بردن کیفیت این تولیدات، به مطالعه بر روی اتومبیلهای آمریکایی پرداخت. هیتلر در سال ۱۹۳۸ شعبه جدیدی برای این شرکت تاسیس کرد و این قسمت جدید، به سرعت تولید اتومبیلهای ارزان قیمت را برای افرادی که قدرت خرید پایینتری داشتند، آغاز نمود. اولین مدل تولید شده قبل از جنگ این کمپانی، کیدیاف-واگن محصول سال ۱۹۳۹ بود، که همگان این خودرو را با نام «فولکسواگن بیتل» میشناختند.
در طول جنگ جهانی دوم، این شرکت بر اثر بمباران هوایی، بهشدت آسیب دید و با پایان گرفتن جنگ و خودکشی هیتلر در سال ۱۹۴۵ آلمان، به چند بخش تقسیم شد و کارخانه کیدیاف، در بخشی که تحت کنترل بریتانیا بود، قرار گرفت و در نهایت مجموعه کارخانجات فولکس واگن، بهعنوان غرامت جنگی، به ارتش بریتانیا واگذار گردید. پس از آن اتومبیلهای بیتل به کشورهای دیگر صادر شدند، اما فروش خوبی نداشتند.
این کمپانی در سال ۱۹۴۵ توانست ۱٫۷۸۵ دستگاه اتومبیل به بازار عرضه کند، که تمامی آنها به عنوان سرویس مورد استفاده قرار گرفتند. در سال بعد، این رقم به ۱۰ هزار دستگاه افزایش یافت.
این شرکت در ابتدای سال ۱۹۴۸ به آلمان پس داده شد و «هاینریش نورداف» ریاست آن را برعهده گرفت. نورداف تصمیم گرفت، شرکت را توسعه دهد و در این راستا، دو کارخانه برای تولید نمونههایی با سقف متحرک (کروکی) فولکس قورباغهای در نظر گرفته شد. کارخانه کارمان برای ساخت نمونه چهار نفره و هبمولر برای نمونههای دو نفره انتخاب شدند.
هاینریش در گذشته برای کمپانیهای اپل و ب ام و، کار کرده بود و اطلاعات خوبی در زمینه اتومبیلهای آمریکایی و روش تولید انبوه آنها داشت. او با علم صادرات اتومبیل کاملاً آشنا بود و در همان سال تعداد زیادی از تولیدات این شرکت را به خارج از آلمان صادر کرد. این خودروها عبارت بودند از: فولکسواگن تیپ ۲ تولید ۱۹۵۵، فولکسواگن تیپ ۳ در ۱۹۶۱، فولکسواگن تیپ ۴ در ۱۹۶۸ و فولکسواگن ۱۸۱ تولید سال ۱۹۶۹.
۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰
پورشه که تا آن زمان به عنوان مهندس مشاور شرکت فولکسواگن فعالیت داشت، در کارخانه بزرگ خود، اتومبیلهای اسپرت تولید میکرد. نورداف در آوریل سال ۱۹۶۹ پس از بازنشستگی، در گذشت و با تغییر مدیریت، این کمپانی دچار مشکلات شدید شد، که به مرور زمان موفق به حل آنها شدند.
تا سال ۱۹۷۲ این شرکت توانسته بود، حدود ۱۵ میلیون دستگاه اتومبیل تولید کند، که موفقیت بزرگی محسوب میشد. البته در ماه مه سال ۱۹۸۱ تولید ۲۰ میلیون بیتل توسط فولکس واگن در کشور مکزیک جشن گرفته شد.
نسل بعدی اتومبیلهای فولکس واگن، اتومبیلهای دیفرانسیل جلوی پاسات بود، که از مدل آئودی ۸۰ الهام گرفته شده بود. در سال ۱۹۷۴ نیز گلف به بازار عرضه شد، که به سرعت جای خود را در بازارهای مختلف اتومبیل پیدا کرد.
در ماه ژوئن سال ۱۹۷۹ با تولید یک گلف، کمپانی ساخت ۳۵ میلیون اتومبیل خود را جشن گرفت. سپس گروه امتیاز ساخت مدلهای پاسات و پولو را به شرکت سیات اسپانیا واگذار نمود.
همچنین در سال ۱۹۸۲ قراردادی با دولت چین امضا کرد، که مدلی از پاسات به نام سانتانا را، در کشور چین تولید نماید. اگرچه تولید اتومبیلهای اسپرت برای این کمپانی سوددهی نداشت، اما این شرکت برای رقابت با دیگر کارخانجات مجبور شد، به تولید این نوع خودروها نیز بپردازد.
در دهه ۱۹۸۰ گروه فولکس واگن، به تقویت بازار خود، در ایالات متحده آمریکا پرداخت و توانست نیمی از محصولات خود را، به این کشور صادر نماید. این شرکت در سال ۱۹۸۲ تعداد ۳۳۰ دستگاه اتومبیل تولید کرد. از سال ۱۹۸۵ موتورهای ۱۶ سوپاپ در اتومبیل جیتیآی نیز مشاهده و همچنین در سال ۱۹۸۸ اتومبیلهای دو دیفرانسیل نیز تولید شد.
در سال ۱۹۹۸ بطور همزمان، سه شرکت مطرح خودروسازی لامبورگینی، بنتلی و بوگاتی توسط فولکس واگن خریداری و به کلکسیون برندهای لوکس فولکسواگن، اضافه شدند.
۲۰۰۰ تا حالحاضر
از سال ۲۰۰۲ به بعد، با مدیریت جدید شرکت، نسل ششم فولکسواگن گلف و مدلهای مختلفی از فولکسواگن جتا و فولکسواگن پاسات تولید شد. در سال ۲۰۰۶ مدیریت شرکت به مارتین وینترکورن، مدیر سابق شرکت آئودی رسید، که سهم زیادی در پیشرفت این شرکت داشت. کمپانی فولکسواگن در حال حاضر از کارخانجات بزرگ اتومبیلسازی جهان بوده و بطور مداوم خودروهای جدیدی در کلاسهای مختلف، به بازار خودروسازی جهان، عرضه میکند.
محصولات تولیدی شرکت خودروسازی اشکودا در جمهوری چک که از زیرمجموعههای شرکت فولکس واگن آلمان است نیز، هر ساله به روز شده و روند صعودی خود را طی میکند. مجموعه شرکتهای تابعه و زیرمجموعه گروه فولکس واگن، با بیش از ۵۴۰ هزار کارمند در سراسر جهان، در سال ۲۰۱۲ میلادی درآمدی بالغ بر ۱۹۲ میلیارد یورو را از آن خود کرده است.
نامهای تجاری
گروه فولکسواگن، اتومبیلهای تولید شده خود را، تحت ۱۲ برند، در سرتاسر جهان، عرضه مینماید:
- فولکسواگن
- آئودی
- بنتلی
- بوگاتی
- لامبورگینی
- پورشه
- سیات
- ام آ ان
- اسکانیا
- اشکودا
- دوکاتی
- ایتالدیزاین