بهخاطر داشته باشيد که خواندن 10 صفحه از کتاب شيمي مشابه خواندن 10 صفحه از يک کتاب تاريخ و يا ادبيات نيست، متن مربوط به اين درس پيچيدهتر است زيرا که ميتواند شامل: فرمولها، نمودارها، تصاوير و مفاهيم مشکل باشد. بنابراين شما نياز داريد تا براي خواندن ، فکر کردن و انجام تکاليفتان زمان بيشتري […]
بهخاطر داشته باشيد که خواندن 10 صفحه از کتاب شيمي مشابه خواندن 10 صفحه از يک کتاب تاريخ و يا ادبيات نيست، متن مربوط به اين درس پيچيدهتر است زيرا که ميتواند شامل: فرمولها، نمودارها، تصاوير و مفاهيم مشکل باشد. بنابراين شما نياز داريد تا براي خواندن ، فکر کردن و انجام تکاليفتان زمان بيشتري را اختصاص دهيد. به عنوان مثال ؛ممکن است براي تسلط بر5 صفحه از يک کتاب شيمي نياز به 50 دقيقه زمان باشد.
- سعي کنيد تا قدرت انتقال خود را بهبود ببخشيد. به همين خاطر تکاليفتان را دستهبندي کنيد و آنها را به قسمتهاي کوچکتر تقسيم کنيد؛ براي مثال براي مطالعه ي 20 صفحه از کتاب آن را به 4 بخش 5 صفحه اي تقسيم بندي کنيد.
- به طور فعال مطالعه کنيد و به دنبال ايده ها وفکرهاي بهتر براي يادگيري باشيد و نکات مهم را برجسته ونکات خیلی مهم را در حاشیه کتاب یاد داشت ،واز ايده هاي کليدي در حاشيه کتاب استفاده کنيد.هنگامي که شما مي خواهيد در حاشيه کتاب خود مطالبي بنويسيد بهتر است که از ايده و تفکر خود مثال ها و يا فرمول ها را شرح دهيد؛ زيرا اين روش به اندازه ي کلمات داخل متن مهم هستند .
- هنگام مطاله ممکن است يک سري سوال برايتان پيش بيايد،آن ها را در يک کاغذ بنويسيد و سعي کنيد جواب آن ها را پيدا کنيد(از دبیر ،دوستان ،پشتیبان ،فامیل ) در اولين فرصت بپرسيد.
- براي ياد داشت هايي که در کلاس و يا کتاب هاي مختلف در ارتباط با درس تهيه کرده ايد ویا نکاتی ذا که از تست ها (مخصوصا تست های نزده وغلط ) استخراج کرده اید، زمان مناسبی در نظر بگيريد و سعي کنيد آن ها را در يک دفترچه مخصوص خلاصه نويسي کنيد.
- بلافاصله بعد کلاس وقت مناسبي را جهت ويرايش و مرور يادداشت هاي خود در نظر بگيريد زيرا اين زمان ، بهترين فرصت براي کشف ايده ها و مفاهيمي خواهد بود که شايد سر کلاس از آن ها چيزي متوجه نشده ايد و يا ناقص درک کرده ايد ، و سعي کنيد مطالب را با کتاب درسي خودتان مقايسه کنيد و درستي کشف ايده خود را در يابيد
- جهت آماده شدن براي امتحان وقت مناسبي را در نظر بگيريد و تعدادي نمونه سئوال از سالهای کار کنید ،سپس با استفاده از آن ها مسائل مشابه آن ها را مورد بررسي قرار داده براي هر کدام روش حل مناسبي طراحي کنيد . در صورت نياز معادله يا فرمول مربوط به مسائل را از کتاب درسي خود پيدا کنيد.هنگام جواب دادن به سؤالات و مسئله ها به خود اطمينان دهيد که شما قادر هستيد به سوال، جواب مناسبي دهيد. براي افزايش اطمينان مي توانيد از خود بپرسيد که اين مسئله جزء کدام دسته از مواردي است که قبلاً حل کرده ايد ؟ و در ذهن خود مسائلي را بخاطر آوريد که قبلاً در دفترچه مکمل سؤالات کتاب خود به آن ها پاسخ داده ايد.
- يکي ازهمکلاسي هاي خود را به عنوان شريک مطالعاتي خود (پارتنر)انتخاب کنيد.و حداقل هفته اي يکبار درس ها را با يکديگر مرور کنيد و مطالب درسي را براي هم شرح دهيد. ( در انتخاب شريک مطالعاتي خود دقت کنيد که او شخصي جدي و قابل اطمينان وصادق در درس خواندن باشد ). و از يکديگر امتحان بگيريد و مطالب را با صداي بلند براي هم توضيح دهيد.
- حل تمرين ها و شرح مسائل را با صداي بلند انجام دهيد و تصور کنيد که شيمي را به شخص ديگري درس مي دهيد ، اين روش ،مفاهيم را در حافظه ي بلند مدت قرار مي دهد.
- بعد از هر امتحان زمان مناسبي را براي مرور سؤالات امتحاني در نظر بگيريد و به رفع اشکالات خود بپردازيد.
سئوالات دانش آموزان در رابطه با درس شیمی و پاسخ آن
ضريب درس شيمي در کنکور چگونه است؟شيمي يک درس اختصاصي است. در رشته رياضي براي بسياري از مهندسي ها مثل برق، مکانيک، هوا فضا، عمران، مواد، کامپيوتر و فن آوري اطلاعات و گرايش هاي رشته هاي انساني مديريت ها و علوم اقتصادي که داوطلبان رياضي هم مي توانند در آن شرکت کنند، ضريب 2 دارد اما در رشته هاي مهندسي شيمي، پليمر و نفت و مهندسي ايمني و حفاظت و گرايش هاي مربوطه، ضريب 3 دارد . در رشته تجربي براي رشته هاي پزشکي، دندانپزشکي و دامپزشکي و کل رشته هاي پيراپزشکي، صنايع غذايي، زيست شناسي، بيوتکنولوژي و گرايش هاي وابسته به آنها، ضريب 3 دارد. اما در رشته هاي شيمي محض و کاربردي و داروسازي، ضريب 4 دارد. در گرايش هاي انساني مثل مديريت ها براي دانش آموزان رشته ي تجربي، ضريب 2 دارد .
آيا اهميت درس شيمي در رشته رياضي و تجربي يکسان است؟
همان طور که بيان شد، ضريب شيمي در رشته هاي پرطرفدار رياضي و تجربي يکسان نيست. هر چند تعداد ساعت هاي تدريس و کتاب درسي دو رشته يکسان است اما علاقه مندي عمومي و ضريب ها باعث مي شود،اهميت اين درس در رشته تجربي پس از زيست شناسي، در مقام دوم و در رشته رياضي و فيزيک در مقام سوم باشد .
نبايد فراموش کرد، حجم کلي ساعت هاي مطالعه شيمي در برنامه هفتگي مطالعه در دو رشته، نبايد با هم تفاوت چنداني داشته باشد .
در هفته چند ساعت مطالعه درس شيمي لازم است؟
اين بستگي به تعداد کل ساعت مطالعه هر دانش آموز در هفته دارد. براي يک دانش آموز پيش دانشگاهي که در هفته دو روز خالي از درسهاي مدرسه دارد و پنج روز مدرسه مي رود، حداقل 5 ساعت مطالعه شيمي در هفته، کم ترين ميزان مطالعه است که مي توان در نظر گرفت .
آيا ساعت مطالعه درس شيمي براي رشته رياضي و تجربي يکسان است؟هر چند تعداد ساعتهاي درس شيمي و کتاب درسي براي دو رشته يکسان است، اما اهميت اين درس از نظر ضرايب در رشته هاي پرطرفدار دو گروه يکسان نيست . همين باعث مي شود ساعت مطالعه درس شيمي براي دانش آموزان تجربي، 2 تا 3ساعت در هفته از رياضي ها بيش تر باشد. سنگين تر شدن محتواي درس رياضي و فيزيک در رشته رياضي هم باعث کاهش ساعت مطالعه شيمي و افزايش ساعت مطالعه اين دو درس مي شود .
من علاقه اي به حفظ کردن مطالب و درس هاي حفظي ندارم. شيمي را بايد چگونه بخوانم؟
علاقه هاي فردي خود را هنگام انتخاب رشته به کار گيريد، نه هنگام مطالعه درس ها. زمان مطالعه هر درس در برنامه مطالعه هفتگي ما با توجه به حجم آنها و ضريب آنها در کنکور در برنامه ريزي لحاظ مي شوند. علاقه يا عدم علاقه ما به يک درس، نقشي در ساعت مطالعه ما ندارد. براي حفظ کردن مطالب، آمادگي جسمي شما با ديگران فرقي ندارد پس با اين تلقين هاي بي مورد، آمادگي روحي خود را خراب نکنيد و به رتبه خود ضربه نزنيد .دروسی راکه علاقه ندارید اولین جلسه مطالعه شما باشد وبه آخرهای شب که خسته هستید وحوصله کمی دارید منتقل نشود.
آيا اهميت کتابهاي شيمي سال دوم، سوم و پيش دانشگاهي يکسان است؟
بله، يکسان است. تعداد سؤال هاي کتاب هاي پيش دانشگاهي ،سال سوم و سال دوم هر کدام حدود12سؤال در کنکور سراسري سال 91و92 بوده است. (شیمی 2-11تست وشیمی3وپیش هرکدام 12تست)با توجه به اينکه ضريب کل درس ها هم يکسان است، پس ارزش کل سؤال ها با هم برابر است . البته اين به معناي يکسان بودن محتواي علمي سه کتاب درسي نمي باشد اما در عمل، بايد ارزش کلي يکساني براي مطالعه اين سه کتاب درنظر گرفت .
نقش خلاصه نويسي در مطالعه درس شيمي چگونه است؟
بسيار پر اهميت است. يک خلاصه نويسي خوب به دسته بندي مطالب و به خاطرسپاري آنها کمک زيادي مي کند. بهتر است خلاصه نويسي روي فيش هاي جداگانه مثل فيش هاي جعبه لايتنر باشد و بر روي هر فيش، مطالب در ارتباط با يک موضوع نوشته شود. خلاصه برداري حتماً بايد پس از مطالعه عميق صورت گيرد. بيشترين کاربرد خلاصه هاي آماده شده، در دوران جمع بندي و دوره کردن مطالب خواهدبود .درپایان هرفصل یا بخش یک نمودار درخت حافظه یک صفحه ای ترسیم کنید.
مطالعه شيمي پايه (سال دوم و سوم) براي دانش آموزان سال آخر در دوره پيش دانشگاهي چگونه است و اين مطالعه بايد چه زماني صورت گيرد؟
از آنجايي که بسياري از مباحث کتاب پيش دانشگاهي، احتياج به مطالب پيش نيازدارند، در بسياري از مراکز آموزشي که دوره ي درسي را از تابستان شروع مي کنند، يکي از کتاب هاي سال دوم يا سوم را نيز در کنار کتاب پيش دانشگاهي در تابستان تدريس مي کنند. در طول سال نيز کمي از مطالب پايه را مي توان تا امتحانات نوبت اول یا دوم تدريس کرد اما با شروع نیمسال دوم پيش دانشگاهي در ماه هاي دي تا اسفند، حجم زياد و سنگين مطالب شيمي پيش دانشگاهي مانع از پرداختن به درس هاي پايه خواهد بود. به طورکلي، هر چه حجم درس هاي پايه اي که در تابستان دوره مي شوند بيش تر باشد، درطي سال تمرکز مطالعه ي محتواي کتاب پيش دانشگاهي بيش تر خواهد بود .
من در حل کردن مسائل شيمي مشکل دارم. آيا درست است از مطالعه آن ها صرف نظر کنم؟
تعداد سؤال هايي که احتياج به محاسبه هاي عددي و استوکيومتري دارند، حدود 30درصد کل سؤال هاي شيمي است و قابل توجه است. بنابراين بهتر است اين مشکل خود را حل کنيد! بسياري از مسائل عددي در شيمي مثل مسائل ترموديناميک شیمی (ترمو شیمی)،سينتيک و تعادل ها، مسائل ساده اي هستند و کنار گذاشتن آن ها به هيچ وجه توصيه نمي شود. بهتر است با کمي وقت گذاشتن و حل مسائل نمونه ي بيش تر، به اينگونه مسائل تسلط پيدا کنيد .
اهميت تست زدن و تست زدن بيش از حد معمول در شيمي چگونه است؟
کمتر از رياضي و فيزيک است. به طور کلي در درس هايي که جنبه حفظي بيشتري دارند، به جاي حل تست هاي بيش از حد معمول، بهتر است به مطالعه دوباره و عميق تر کتاب درسي و خلاصه ها بپردازيم. در درس هاي رياضي و فيزيک، معناي تست بيش تر حل کردن، تسلط بيش تر بر درس است اما در شيمي بايد پس از مطالعه عميق کتاب درسي به حل تست هاي کنکور سراسري درچند سال گذشته پرداخت(از سال 84به بعد که کتابهای شیمی عوض شده است). و پس از آن، بررسي تست هاي المپياد شيمي مرحله اول نيز بسيار مفيد است. قبل از حل اين تست ها، حل کردن تست هاي تأليفي اساتيد توصيه نمي شود .
براي هر تست شيمي چه قدر وقت بايد اختصاص دهيم؟
با توجه به زمان کل دفترچه دروس اختصاصي و سؤال هاي درس هاي ديگر، نسبت زمان هر تست شيمي از تست هاي رياضي و فيزيک کم تر است. بهتر است در حل هر تست شيمي، حداکثر يک دقيقه زمان به طور متوسط در نظر بگيريم و براي بررسي سؤال هاي شيمي در بار اول مثلاً در کنکور سراسري، حدود 30 دقيقه زمان اختصاص دهيم و پس از آن به بررسي تست هاي سخت تر که در مرور اول دفترچه آن هارا حل نکرده ايم، بپردازيم .
من يک جزوه خيلي خوب دارم. آيا ميتوانم به کتاب درسي کاري نداشته باشم؟
مسلماً خير. هيچ جزوه ي خوبي جاي کتاب درسي را نمي گيرد. اکثر جزوه هاي اساتيد براي راحتي در تدريس گردآوري شده است و شامل تمامي نکات کتاب درسي نمي باشد. جزوه هاي خوب، مکمل کتاب و يک ابزار يادگيري هستند و بهتر است پس از تدريس، براي مرور و جمع بندي در کنار مطالعه کتاب از آن ها استفاده شود .
شکل ها و جدول هاي موجود در کتاب درسي چه قدر اهميت دارند؟
خيلي زياد. تعداد سؤال هايي که از شکل ها و جدول ها مطرح مي شوند، کاملاً قابل توجه هستند و يادگيري آن ها تنها با دقت در متن کتاب امکان پذير است. هر سال دو تا سه سؤال از شکل ها و جدول هاي کتاب درسي مطرح مي شود. گاهي از مفهوم موردنظر، يک شکل سؤال مي شود و گاهي يکي از اجزاي شکل حذف مي شود و از آن سؤال پرسيده مي شود. بنابراين بررسي دقيق اين شکل ها و جدول ها و به خاطرسپاري آن ها، کاملاً توصيه مي شود .
آيا مطالعه مطالب حاشيه کتاب درسي براي کنکور لازم است؟
بله، حاشيه هاي کتاب مانند متن کتاب درسي مهم است و از نکات و مطالب مطرح شده در آن سؤال مطرح مي شود .
آيا از مطالب بيشتر بدانيدها در کنکور، سؤال طرح ميشود؟
خير. اما مطالعه آن ها به يادگيري عميق مطالب درسي موجود در متن کتاب درسي کمک مي کند. بنابراين توصيه مي شود در تدريس در کلاس هاي درسي مورد توجه قرار گيرد. اما در مطالعه هاي جمع بندي، مطالعه آن ها ضروري نمي باشد .
آيا حفظ کردن تمامي واکنش ها و فرمول هاي موجود در کتاب هاي درسي الزامي است؟
دسته بندي واکنشها و معادله هاي شيميايي به حفظ کردن آن ها کمک مي کند .
از هر فرمول و معادله به کار رفته در کتاب يا معادله هاي مشابه آن ها که با عوض کردن عنصر و استفاده از عنصر ديگر هم گروه آن مي تواند ساخته شود، سؤال مطرح مي شود. در سؤال هاي چند سال اخير مشاهده مي شود که از فرمول شيميايي که در کتاب يک پايه آمده است براي طرح سؤال در پايه ديگر استفاده شده است.مثلاً از يک معادله تجزيه موجود درکتاب سال سوم براي طرح سؤال سينتيک درکتاب پيش دانشگاهي استفاده شده است.
و اما در پايان بايد گفت…
در مورد حفظي ترين درسها هم تسلط بر مفاهيم آن درس، کمک مي کند مطالب بهتردر حافظه بماند. به عبارت ديگر، پس از تسلط بر مفاهيم اصلي يک درس، به خاطرسپاري آن ها ساده تر و ماندگاري آن ها در حافظه بهتر صورت مي گيرد . در شيمي توصيه مي شود قبل از به خاطرسپاري مطالب، مفاهيم اصلي را ياد بگيريم مثلاً قبل از آن که ترتيب قدرت اسيدي اسيدها را حفظ کنيم، مفهوم قدرت اسيدي را بفهميم
توصيه هايي براي چگونگي مطالعه ي هر فصل شيمي دبيرستان
با توجه به اختصاصي بودن اين درس و تعداد تستي که در کنکور سراسري دارد، به عنوان يکي از دروس با اهميت قلمداد مي شود، به ويژه در کنکور رشته ي تجربي که ضريب بالاتري دارد و دومين درس پراهميت مي باشد.
توجه: زماني که به درس شيمي در کنکور سراسري اختصاص مي دهند، 35 دقيقه مي باشد که با توجه به حجم مسائل در کنکورهاي اخير کافي نيست و لازم است به خوبي در حل مسائل خبره باشيم.
*توصيه ي ويژه اي که به داوطلبين عزيز کنکور سراسري مي شود، مطالعه ي دقيق متن کتاب و بررسي دقیقتر کنکورهاي سراسري چند سال اخير (از سال 84 به بعد)
مي باشد تا با چگونگي سبک سؤالات آشنا و مطالعه ي خود را هدف دارتر پيگيري کنيد.
**در درس شيمي مي توان مباحث را به دو دسته ي کلي تقسيم کرد:
مباحثي که در آن ها مطالعه ي مستمر بيش از تست زدن مورد توجه است، مانند مباحث پايه ي دوم، فصل 1 و 2 سال چهارم، (خلاصه نويسي کردن در اين مباحث از اهميت بالايي برخوردار است).
مباحثي که در آن ها تست زدن کمک شاياني به تسلط در اين مباحث مي کند، مانند پايه ي سوم و فصل 3 و 4 پايه ي چهارم .
فصل 1 سال دوم:تا صفحه ي 20 متن کتاب علامت گذاري (هاي لايت) شود ولي از مدل کوانتومي به بعد، از يک جزوه ي تکميلي استفاده شود، سپس از کتاب تست ، تعدادي تست مهم را علامت دار کنيد و هر چند وقت يک بار مرور کنيد.
فصل 2 سال دوم:تام صفحه ي 45 متن کتاب و از پديده هاي تناوبي به بعد، پس از مطالعه از يک جزوه تکميلي بيش تر تست بزنيد.
فصل 3 و 4 سال دوم:ابتدا کتاب و سپس جزوه ي درسي خود را خوب مطالعه کنيد اما تست زدن اهميت بيش تري دارد و تا مي توانيد تست بزنيد.
فصل 5 سال دوم:فقط متن کتاب را خوب بخوانيد اما در بحث نام گذاري آن ها، تمرين بيش تري داشته باشيد و تست هاي کنکور سراسري را بزنيد و تکرار کنيد.
فصل 1 سال سوم: تا ابتداي موضوع استوکيومتري کتاب را خوب بدانيد (1 تست در کنکور دارد) – در حل مسائل با تست زني به تسلط مي رسيد (توصيه مي شود در حل مسائل از روش تناسب استفاده کنيد).
فصل 2 و 3 سال سوم:فقط متن کتاب را خوب بخوانيد و علامت گذاري کنيد، سپس تست هاي کنکور سال هاي اخير را بزنيد .
فصل 1 و 2 سال چهارم:معمولاً دانش آموزان با اين دو فصل مشکل ندارند و براي دوره ي بهتر از کتاب تست ، تست هايي که از قبل علامت دار کرده ايد را مجدداً حل کنيد.
فصل 3 سال چهارم:بهتر است فصل را 3 قسمت کنيد و هر قسمت از کتاب را به خوبي مطالعه کنيد و بلافاصله تست بزنيد تا به موضوع درس مسلط شويد (در اين فصل بهتر است جدول صفحه ي 58 را به خاطر بسپاريد).
فصل 4 سال چهارم:مشابه فصل 3 سال چهارم عمل کنيد (بهتر است در اين فصل نيز سري الکتروشيميايي در تست هاي فلزي به خاطر بسپاريد).
توجه: توصيه مي شود براي مباحث فصل 3 و 4 پايه ي چهارم، تست زني را پس از مطالعه ي کتاب و جزواتي که در اختيار داريد،به تاخیر نیاندازید.
برای ارتباط با مشاورین زبده ی ما تماس بگیرید : 09121985702 – 09121009650