«دیگر حال و حوصله خواندن را ندارم» یا «اینقدر از خواندن این کتاب خسته شده ام» و یا «هر چه بیشتر می خوانم کمتر یاد می گیرم» یا « ده بار خواندم ولی یاد نگرفتم»! این ها جملاتی است آشنا که اکثر دانش آموزان با خود یا با اطرافیانشان مطرح کردهاند. واقعیت این است که […]
«دیگر حال و حوصله خواندن را ندارم» یا «اینقدر از خواندن این کتاب خسته شده ام» و یا «هر چه بیشتر می خوانم کمتر یاد می گیرم» یا « ده بار خواندم ولی یاد نگرفتم»! این ها جملاتی است آشنا که اکثر دانش آموزان با خود یا با اطرافیانشان مطرح کردهاند.
واقعیت این است که این گروه از فراگیران، روش صحیح مطالعه را نمیدانند. یادگیری و مطالعه رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با یکدیگر دارند، تا جایی که میتوان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه بازده یادگیری را افزایش دهیم باید قبل از هر چیز مطالعهای فعال و پویا داشت.
انتخاب هدف کوچک و قابل دسترسی و قرار داد با خود که در مدت کوتاه (مثلا یک ساعت ) باید به این هدف برسم. این هدف می تواند به صورت من می خواهم پس از یک ساعت مطالعه هر معادله ی درجه دومی را حل کنم تعریف شود. تعریف چنین اهداف کوتاه مدت به دانش آموز نشان می دهد که یک ساعت هم برای چنین هدفی وقت زیادی بوده است و حتی دانش آموز برای وقت باقی مانده اش می تواند هدف جدیدی تعریف کند. به این ترتیب مطالب را یکی یکی یاد گرفته و جلو می رود. نا موفق بودن خیلی از دانش آموزان در حل برخی مسایل بیشتر به علت اشتباه آنها در محاسبات ابتدایی است و تا زمانی که در محاسبات اشتباه می کند نمی تواند به مقصود مسئله برسد. دانش آموز پس از مطالعه ابتدا باید خود را امتحان کند که آیا به هدف مورد نظر خود رسیده است یا نه؟ و این کار را می تواند روی کاغذ با حل مثال موجود در کتاب درسی انجام دهد (زیرا حل آن در کتاب موجود است). اگر دانش آموز برای مطالعه مطلبی که در کتاب ۵ صفحه برای آن در نظر گرفته شده است, ۱۰ صفحه باطله تولید نکند انگار مطالعه نکرده است.
برای تثبیت مطلب در ذهن لازم است دانش آموز تمرینات کتاب درسی را به ترتیب حل کند و به زبان عامیانه به آنها گیر دهد و تا وقتی که نتوانسته آنها را حل کند دست بر ندارد. به این ترتیب دانش آموز کم کم به یاد گرفتن (ضربه فنی کردن تمرینات کتاب ) عادت می کند و پس از مدت ۲۰ روز مطالعه به این صورت از یادگیری خود لذت می برد، تا حدی که دیگر دست بردار نخواهد بود.
از مزایای شیوه صحیح مطالعه میتوان موارد زیر را نام برد:
زمان مطالعه کاهش مییابد.
میزان یادگیری افزایش مییابد.
مطالب مدت زمان بیشتری در حافظه خواهند ماند.
سریع تر و آسان تر مطالب به خاطر سپرده میشود.
در هنگام مطالعه همواره باید چند نکته را مد نظر قرار داد.!
حداکثر زمانی که افراد میتوانند فکر خود را بر روی موضوعی متمرکز کنند بیش از نیم ساعت نیست، یعنی باید سعی شود حدود ۳۰ دقیقه بر روی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت نمودسپس مجددا با همین روال شروع به مطالعه کرد.
پیش از مطالعه از صزف غذاهای چرب و سنگین خودداری شود و در حدود ۱ ساعت بعد از صرف غذا مطالعه نمایید چون پس از مصرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش میشود تا به هضم و جذب غذا کمک کند لذا خون رسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته میشود. از مصرف دارو هم خودداری نمایید. همچنین غذاهای آردی مانند نان و همینطور نوشابههای گازدار از قدرت ادراک و تمرکز میکاهند.
یادداشت بردازی یکی از بهترین راهکارها برای یادگیری میباشد. اگر یادداشت بردارید خود را از حفظ و به یاد سپاری بسیاری مطالب راحت میکنید.
از دیگر مواردی که کمک بسیار زیادی به یادگیری میکند شرایط مطالعه میباشد. بکار گیری شرایط مطالعه به معنی بهرهوری بیشتر از مطالعه میباشد. شرایط مطالعه مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری آنها میتوان مطالعهای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما میآموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید؛ در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را شروع کنید و مطالعهای بهتر داشته باشید:
شروع مناسب: برای موفقیت در مطالعه باید درست شروع کنیم.
برنامه ریزی: یکی از عوامل موفقیت، داشتن برنامهای مناسب است.
نظم و ترتیب: اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد.
حفظ آرامش: آرامش ضمیر ناخودآگاه را پویا میسازد.
عدم اتلاف وقت.
سلامتی و تندرستی: همیشه گفتند که عقل سالم در بدن سالم است.
خوراک و تغذیه مناسب: تغذیه کافی و مناسب به امر یادگیری کمک قابل توجهی میکند.
عدم مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر: استفاده از این مواد ذهن و قدرت حافظه را کاهش میدهد و امر یادگیری را مختل میکند.
ورزش و فعالیت بدنی: ورزش و فعالیت مداوم ذهن را فعال میسازد و کمک بزرگی به یادگیری مطالب است.
درک مطلب: آنچه در حافظه بلند مدت میماند، همان مطالب یادگرفته شده است.