دانشگاه کلمبیا (به انگلیسی: Columbia University) از قدیمی‌ترین و معتبرین دانشگاه‌های آمریکا و جهان به شمار می‌آید.
این دانشگاه اکنون داری ۳۵۴۳ استاد و ۲۴۸۲۰ دانشجو است.

دانشگاه کلمبیا (به انگلیسی: Columbia University) از قدیمی‌ترین و معتبرین دانشگاه‌های آمریکا و جهان به شمار می‌آید.
این دانشگاه اکنون داری ۳۵۴۳ استاد و ۲۴۸۲۰ دانشجو است.

افتخارها و ویژگی‌های برجسته

این دانشگاه عضو آیوی لیگ است و در مرکز شهر نیویورک واقع است.

یکی از معتبرترین دستاوردهای دانشگاه کلمبیا بالاترین میزان جایزهٔ نوبل برای استادان و یا فارغ التحصیلان این موسسه است که از تمام دانشگاه‌های دنیا با فاصله فزونی می‌گیرد.

جایزه پولیتزر که معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود، هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران و نیز نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان برجسته اهدا می‌شود.

کتابخانه این دانشگاه شامل بیش از ۹ میلیون جلد کتاب است. یکی از نکات این کتابخانه بخش Avery Architectural and Fine Arts Library است که بالغ بر ۴۰۰۰۰۰ جلد کتاب دارد که در آمریکا بزرگترین منبع این مبحث به حساب می‌آید.

رتبه این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان همواره در میان ۱۵ دانشگاه برتر قرار دارد و عموماً در میان دانشگاه‌های ایالات متحده در بین ۱۰ دانشگاه برتر است. کلمبیا ۲۹ تیم ورزشی نیز در خود دارد.

پیشینه

۲۵۰px-Columbia_University_library

کتابخانه

این دانشگاه در شهر نیویورک در محله Morningside Heights که محصور بین محلات Upper West side و هارلم است در شمال غربیِ منهتن، در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار به نام King College و در سال ۱۷۹۱ میلادی ساخته شد که در آن زمان شامل تعدادی انجمن علمی بود و در سال ۱۷۸۴ به Columbia College تغییر نام داد. در واقع دانشگاه کلمبیا در سال ۱۷۵۴ میلادی و به فرمان جرج دوم پادشاه وقت بریتانیای کبیر، با نام «کینگز کالج» (کالج پادشاه) در منهتن جنوبی تأسیس شد.

ساخت ساختمانهای جدید در دانشگاه بعد از جنگ جهانی دوم شروع شد که اغلب با منازعاتی شامل مباحث آزاد در مورد ساختار جدید دانشگاه همراه می‌شد.

چند ساختمان از این دانشگاه به عنوان آثار تاریخی ثبت شده‌اند. ساختمان(۱۹۰۰) Low Memorial Library یکی از انهاست که در فهرست شاهکارهای معماری نیز قرار دارد.

چارلز مک‌کیم از معماران مهم پردیس این دانشگاه است.

تا سال ۲۰۳۰ میلادی، به تدریج پروژه‌ی منهتن-ویل که توسط رنزو پیانو طراحی شده است، پردیسی به مساحت ۱۷ هکتار را به این دانشگاه اضافه خواهد کرد.

مشاهیر

۲۲۰px-The_Thinker_Columbia

مجسمه «متفکر» اثر آگوست رودَن در دانشگاه کلمبیا.

۳۹ برنده جایزه نوبل از فارغ التحصیلان این دانشگاه‌اند و به طور کلی ۸۲ نوبلیست از مشاهیر این دانشگاه به حساب می‌آیند. و سه سناتور از سناتورهای آمریکا نیز از اعضای دانشگاه کلمبیا هستند. با آمار ۸۲ نوبلیست دانشگاه کلمبیا در صدر فهرست تمام مؤسسات آموزشی در جهان در این حوزه است.

۸۲ نوبلیست از جمله میلتون فریدمن را می‌توان از مشاهیر این دانشگاه دانست. برایان گرین و آیزاک آسیموف نیز از این دانشگاه بوده‌اند. برنده‌ی نوبل ادبیات در سال ۲۰۰۶ میلادی، اورهان پاموک، که از استادان دانشگاه کلمبیاست، پژوهش‌های خود برای نگارش رمانی با عنوان کتاب سیاه را در کتابخانه‌ی باتلر این دانشگاه انجام داده است.

حمید دباشی، احسان یارشاطر، و پروژهٔ دانشنامه ایرانیکا در این دانشگاه خصوصی مستقر هستند. فرزندانِ محمدرضا پهلوی، فرحناز و علی‌رضا نیز از دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.

محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه سابق ایران، از جمله دریافت کنندگان «درجه دکترای افتخاری» از دانشگاه کلمبیا بوده است.

باراک اوباما، چهل و چهارمین رییس جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا، از دانش آموختگان این دانشگاه است. دوایت آیزنهاور، سی و چهارمین رییس جمهوری امریکا، از سال ۱۹۴۸ تا سال ۱۹۵۳ ریاست دانشگاه کلمبیا را بر عهده داشته است.

 

 

۲۵۰px-Logo_of_Columbia_University
نشان دانشگاه کلمبیا
شعار:
In Lumine Tuo Videbimus Lumen
به فارسی: در پرتو نورِ تو، نور را خواهیم یافت
تاسیس: ۱۷۵۴
نوع دانشگاه: خصوصی
ایالت: ایالت نیویورک پرچم ایالات متحده آمریکا
شهر: نیویورک سیتی
پشتوانه مالی: ۷٫۱۵ میلیارد دلار آمریکا[۱]
رئیس دانشگاه: لی بُلینجر
هیئت علمی: ۳۵۴۳
تعداد دانشجویان: ۲۴۸۲۰ (پاییز ۲۰۰۶)
وبگاه: www.columbia.edu
۲۰۰px-Word_mark_logo_of_Columbia_University
نظرات شما