یادگیری انسان از طرق مختلفی صورت میگیرد، ولی اگر بخواهیم یادگیری را محدود به یک جنبه خاص کنیم و یا به عبارتی آن نوع یادگیری را در نظر بگیریم که با اراده فرد صورت میگیرد و هدف کسب اطلاعات میباشد که در زمینه خاصی مورد نظر یادگیرنده است. شیوههایی چون یادگیری از راه تدریس و […]
یادگیری انسان از طرق مختلفی صورت میگیرد، ولی اگر بخواهیم یادگیری را محدود به یک جنبه خاص کنیم و یا به عبارتی آن نوع یادگیری را در نظر بگیریم که با اراده فرد صورت میگیرد و هدف کسب اطلاعات میباشد که در زمینه خاصی مورد نظر یادگیرنده است. شیوههایی چون یادگیری از راه تدریس و سخنرانی و یادگیری از راه مطالعه برخورد میکنیم.
یادگیری از راه مطالعه فرآیندی است که یادگیرنده خود ، اقدام به اجرای اعمالی میکند که نتیجه آن کسب اطلاعات از یک منبع مشخص میباشد. این منبع عمدتا کتاب ، مجله ، مقاله و یا سایر منابع مشابه است. روشن است با هر نوع مطالعهای یادگیری عمیق اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین شیوه مطالعه در چگونگی یادگیری موثر خواهد بود. از این جهت شیوه مطالعه به عنوان یک روش برای یادگیری اهمیت قابل توجهی دارد.
شیوههای نادرست مطالعه یادگیری و یادآوری را دچار مشکل میکنند.
- یکی از روشهای نادرست مطالعه که یادگیری و یادآوری را دچار مشکل میکنند، مطالعه مطالب مشابه به یکدیگر میباشد. مطالبی که تشابه زیادی با یکدیگر دارند در صورتی که هم زمان یا بلافاصله پشت سر هم مورد مطالعه قرار گیرند، دچار در هم آمیخته شدن مطالب ، یادگیری را نابسامان و یادآوری را دچار مشکل خواهد ساخت. به عنوان مثال مطالعه دو کتاب فیزیک و جغرافی پشت سرهم چنین مشکلی را بوجود نخواهد آورد. در حالی که مطالعه بینش و فلسفه چنین تداخلی را ایجاد خواهد کرد.
- مطالعه سطحی روش نادرست دیگر است. اغلب افراد عادت دارند مطالب را به صورت روزنامهوار مطالعه کنند. مسلما با چنین روشی یادگیری توجه و دقت روی مطالب مورد مطالعه است. به عبارتی در مطالعه سطحی مطالب به حافظه دراز مدت منتقل نمیشوند.
- حفظ مطالب تنها بخشی از مطالعه را شامل میشود و همه روند مطالعه نیست. برخی افراد عادت دارند از همان ابتدا شروع به حفظ مطالب کنند، بدون آن که ارتباط معناداری بین مطالب بدست آورده باشند. این روش نه تنها یادگیری را بسیار کند ، عذاب آور و کسل کننده میسازد، بلکه مدت نگهداری اطلاعات کسب شده نیز بسیار کم خواهد بود.ارتباط مطالعه و یادگیری