علاوه بر ايران و چين که در آن کنکور ديگر به عنوان يک چالش آموزشي با تاثيرات اجتماعي گسترده درآمده است، در ترکيه نيز براي ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها، آزمون ورودي سختي برگزار مي‌شود. نظام آموزشي ترکيه در ابعاد گوناگوني به نظام آموزشي ايران شباهت دارد به طور مثال، آمار جمعيت ترکيه به جمعيت ايران […]


علاوه بر ايران و چين که در آن کنکور ديگر به عنوان يک چالش آموزشي با تاثيرات اجتماعي گسترده درآمده است، در ترکيه نيز براي ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها، آزمون ورودي سختي برگزار مي‌شود. نظام آموزشي ترکيه در ابعاد گوناگوني به نظام آموزشي ايران شباهت دارد به طور مثال، آمار جمعيت ترکيه به جمعيت ايران بسيار نزديک است و در ترکيه نيز همانند ايران بيش از 14 ميليون دانش‌آموز در مدرسه‌هاي دولتي و خصوصي درس مي‌خوانند.

در اين کشور، هر ساله بيش از دو ميليون دانش‌آموز ترکي در کنکور شرکت مي‌کنند و با ​ آن که طي سال‌هاي اخير، مراکز آموزش عالي غيردولتي از رشد فزاينده‌اي برخوردار بوده؛ اما همچنان آمارهاي قبولي در کنکور براي ورود به دانشگاه‌هاي دولتي ترکيه حدود 25 درصد کل متقاضيان است.در کنکور ترکيه، علاوه بر آزمون هوش و استعداد تحصيلي از دروس رياضي، فيزيک، شيمي، جغرافيا و زيست‌شناسي دوره دبيرستان نيز آزمون تستي گرفته مي‌شود و هر دانش‌آموز ترکي در صورت مجاز بودن براي انتخاب رشته​ مي‌تواند شانس خود را براي قبولي در هر رشته دانشگاهي که تمايل دارد، بيازمايد. البته براي ورود به دوره تحصيلات تکميلي در ترکيه، ديگر کنکور سراسري برگزار نمي‌شود؛ بلکه هر دانشگاه مطابق ضوابط و استانداردهاي آموزشي خود مجاز خواهد بود از بين فارغ‌التحصيلان دانشگاهي، افراد شايسته و مدنظر دانشگاه را انتخاب کند.


0_517588001341322576_jazzaab_ir

کنکور در ترکیه

نظرات شما