در دنیای جذاب و پرتلاطم مشاغل، گروهی بی توجه به هیاهو و رقابت موجود در بدست آوردن مشاغل زمینی، نگاهشان معطوف به نقطه دیگری است. آنها عشق آسمان دارند و به پرواز و مشاغل آسمانی می اندیشند. خلبان نظامی، خلبان مسافربری، حفاظت پرواز، مهندس پرواز، مهماندار هواپیما و… در این بین، شغل مهمانداری هواپیما به […]

در دنیای جذاب و پرتلاطم مشاغل، گروهی بی توجه به هیاهو و رقابت موجود در بدست آوردن مشاغل زمینی، نگاهشان معطوف به نقطه دیگری است. آنها عشق آسمان دارند و به پرواز و مشاغل آسمانی می اندیشند. خلبان نظامی، خلبان مسافربری، حفاظت پرواز، مهندس پرواز، مهماندار هواپیما و…
در این بین، شغل مهمانداری هواپیما به دلیل داشتن جذابیتهای مشاغل پروازی در کنار پیچیدگی کمتر نسبت به آنها، بسیار مورد توجه بوده و همه ساله جمع زیادی از جویندگان کار را به سمت خود جذب می کند.
درست است که این شغل هم از لحاظ ورود به خدمت و هم ارایه خدمت، شغل سختی است و فراز و نشیب زیادی دارد، اما انقدر جذاب و پر هیجان هست که شما را به دنبال خود بکشاند و روزی برسد که ببینید با تمام کمبودها و سختی ها حاضر نیستید از آن دل بکنید.

همچنین اگر نمی دانید که این شغل مناسب شماست یا نه (و به قول حرفه ای ها برای این شغل آفریده شده اید یا نه!) توصیه می کنیم یکبار با کمک راهنمای تخصصی و گام به گام انتخاب شغل، مراحل انتخاب شغل را طی کنید.


مراحل مهماندار شدن  :


مرحله اول : انتخاب ایرلاین و ثبت نام

 به فرض داشتن دیپلم (که حداقل مدرک برای مهماندار شدن است)، ابتدا باید تصمیم بگیرید که  می خواهید وارد کدام شرکت هواپیمایی (ایرلاین) شوید. با اندکی بررسی شرکتهای معتبر را از معمولی ترها خواهید شناخت. شرکتهای معتبر عموماً قدمت و اعتبار مشخصی دارند، خوشنامند، از شعبه های بیشتری در سطح کشور برخوردارند، وب سایتهای فعال و به روزی دارند و استخدام های بیشتری نیز انجام می دهند. همچنین وضعیت آنها توسط مراجع نظارتی به ویژه سازمان هواپیمایی کشور تأیید شده است. (لیست این شرکتها و زمینه فعالیتشان را در راهنمای شغلی مهماندار ارایه کرده ایم).

پس از شناسایی، زمان ثبت نام فرا می رسد. ثبت نام معمولاً از طریق بانک مشاغل ایرلاین های معتبر و یا آگهی های استخدام منتشر شده در رسانه ها انجام می شود. نمونه ای از بانک مشاغل مذکور، مربوط به شرکت هواپیمایی ماهان است. اگرچه بانک مشاغل این شرکت همواره پذیرای ثبت درخواست علاقه مندان است اما در مواقعی از سال به صورت مشخص هم فراخوان می دهد. به عنوان مثال، در حال حاضر(اسفند 93) فراخوان استخدام ماهان برای متقاضیان شهرهای تهران و مشهد با مهلت اعتبار 15 فروردین 94 منتشر شده است.

برای ثبت نام لازم است شرایط آگهی را به دقت مطالعه کنید. در مورد ایرلاین های معتبر، به دلیل تعداد زیاد متقاضیان واجد شرایط، کوچکترین مغایرتی با شرایط آگهی منجر به حذف شما خواهد شد. پس در این صورت بهتر است وقت خودتان را تلف نکنید و به دنبال آگهی شرکتهای سطح پایینتر باشید که گاهی ممکن است سخت گیری کمتری داشته باشند.
 
 

مرحله دوم : فراخوان و امتحان کتبی

پس از پایان مهلت ثبت نام و در صورتی که واجد شرایط کلی باشید، از طریق شرکت هواپیمایی  به عنوان یکی از افراد متقاضی دعوت می شوید و کارت ورود به جلسه آزمون را دریافت می کنید. در این مرحله است که ویژگیهای ظاهری شما نظیر قد و وزن، آراستگی و … نیز سنجیده می شود .

سپس نوبت امتحان کتبی مهمانداری استامتحان به صورت تستی است و منابع و محل تهیه آن معمولاً قبل از آزمون توسط شرکت اعلام می شود.(اطلاعات بیشتر درباره منابع در راهنمای شغلی مهماندار ارایه شده است).

مهماندار هواپیما


مرحله سوم مصاحبه حضوری

از نظر بسیاری از داوطلبان، این سخت ترین مرحله است.  در این بخش شما در معرض سه آزمون هم زمان قرار می گیرید. به طور کلی داشتن اطلاعات عمومی، آشنایی لازم با زبان انگلیسی(طبق سطح بندی اعلام شده)، در کنار اعتماد به نفس و آرامش و برخی نکات کوچک اما مهم دیگر، رمز موفقیت در این مرحله است.

توجه کنید که این بخش برخلاف ظاهر پیچیده اش بسیار ساده است و بیش از هر چیز نیازمند دانستن برخی نکات و مهارتهای کوچک اما مهم است که اغلب داوطلبان به آن توجهی ندارند. 

مرحله چهارم ارایه مدارک و تست پزشکی

در این مرحله از شما دعوت بعمل می آید تا فرم مدارک حراست و معرفی نامه تست های مدیکال(پزشکی) جهت مراجعه به کلینیک و آزمایشگاه و همچنین فرم بیمه تأمین اجتماعی و فرم کارگزینی و تعهد نامه را دریافت نمایید.

در این مرحله، تست مدیکال(تست خون، شنوایی، بینایی،نوار قلب و مغز و…) حائز اهمیت است چرا که  شرکت باید مطمئن شود که شما هیچ بیماری خاصی ندارید و آماده انجام وظایف محوله با تمام توان هستید.

و بدین ترتیب پروسه استخدامی شما به پایان می رسد.اگر کلیه مراحل را با موفقیت طی کرده باشید باید به شما تبریک گفت چرا که اکنون به عنوان مهماندار، یکی از پرسنل کادر پرواز هستید.
 پس از استخدام، کارت CMC یا (Crew Member Certificate) دریافت می کنید که تایید می کند شما مهماندار هستید .همچنین برای شروع فعالیت باید یک دوره آموزش عملی مهمانداری را بگذرانید تا بتوانید کار کنید و اصطلاحاً Activeشوید . چگونه مهماندار هواپیما شوم

برچسب ها: برچسب‌ها:
نظرات شما