یکی از مشکلات کنکوری ها وقفه افتادن در درس خواندن است.

یکی  از مشکلاتی که همه دانش آموزان مخصوصا کنکوری ها با آن روبرو می شوند، وقفه در درس خواندن است. منظور از وقفه این است که برای یک یا چند روز از درس فاصله بگیرید و نتوانید درس بخوانید.

مسلم است که با ایجاد وقفه شروع دوباره سخت است و حتی در صورت شروع دوباره چند روز طول می‌کشد تا دانش آموز بتواند به روال درس خواندنِ قبل از وقفه برگردد.

وقفه ها به چه صورتی ایجاد می‌شود؟

بعضی اوقات دست خودمان نیست. مراسم یا مهمانی یا چیزهای دیگر باعث این وقفه می شود. جلوگیری از چنین وقفه هایی هم تقریبا غیرممکن است. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، حالا که ما کنکور داریم بقیه زندگی خود را تعطیل کنند. یک سال تمام نه کسی مراسمی بر پا کند و نه کسی به مهمانی برود یا بیاید. برای این وقفه ها باید برنامه ریزی کنیم. خانواده هایی که دانش آموز کنکوری دارند باید این مهمانی‌ها و تعداد آن را مدیریت و متعادل سازی کنند. کنکوریها هم باید برای چنین روزهایی برنامه ریزی درست داشته باشند. این را هم در نظر داشته باشید که یکسال انزوا معمولا تاثیر روانی بدی روی شما می گذارد. اگر از این مهمانیها و مراسمات درست و برنامه ریزی شده استفاده کنید، هم می‌توانید انگیزه خود را زیاد کنید و هم از فشار  روانی روی خودتان بکاهید. اما باید از ایجاد وقفه در اثر مهمانیها جلوگیری کنید. اولین پیشنهاد ما این است که وقتی از مهمانی یا مراسمی برمیگردید، هر چقدر هم که خسته یا خواب آلود هستید، حتی برای یک ربع هم که شده، در همانروز درس بخوانید تا بازگشت به درس خواندن برایتان سنگین نباشد و بتوانید فردا هم درس بخوانید.

بعضی اوقات هم وقفه ها بدلیل خستگی یا حالت روحی خودمان ایجاد می‌شود. دلیل اصلی این وقفه ها معمولا کمبود اراده و استقامت است. نباید فراموش کنیم که شما اگر اراده قوی داشته باشید برای رسیدن به هدفتان خستگیها و زحمتها را تحمل می‌کنید. اگر دچار چنین وقفه هایی هم می‌شوید، باز هم روش درس خواندن حتی برای یک ربع را رعایت کنید. سعی کنید حواس پرتی های خود را فراموش کرده و به درس خواندن برگردید.

یادتان باشد بعد از یک وقفه موقتی به درس خواندن برمی‌گردید، معمولا احساس ناکارمدی از درس خواندن دارید و احساس می کنید توان فهمیدن درس را ندارید. نباید درس خواندن را ترک کنید. به درس خواندن ادامه دهید. کم کم دوباره کارآمدی به مطالعه شما برخواهد گشت.

برچسب ها: برچسب‌ها:,
نظرات شما