روزی بود که از جدول ضرب وحشت داشتیم، روزی که تازه قرار بود آن را فرا بگیریم. اما سوال اینجاست؛ آیا هنوز هم از آن وحشت دارید!؟

بسیاری از دانش آموزان از درس ریاضی وحشت دارند، این وحشت تا بدان جا ادامه می یابد که خیلی ها تا زمان امتحان کنکور وحشتشان چند برابر می شود. اما آیا واقعا ریاضی خواندن وحشت دارد؟

بسیاری از آنچه در یرامون ما رخ می دهد ساخته های ذهن خودمان است، در حقیقت آنها دیوارهایی است که تنها خودمان آنها را سد راه موفقیتمان قرار داده ایم. آیا ما قادر به حل کردن مسائل ریاضی نیستیم!؟
برای پاسخ به این سوال باید ابتدا سوال دیگر و همتر را پاسخ دهیم. اینکه برای اینکه یک سماله ریاضی را حل کنیم چقدر تمرین کرده ایم!؟

بسیاری از ماها به دلیل اینکه در یک مبحث ریاضی ضعف هایی داشته ایم، به مرور در این درس دچار وحشت شده ایم. برای مثال روزی بود که از جدول ضرب وحشت داشتیم، روزی که تازه قرار بود آن را فرا بگیریم. اما سوال اینجاست؛ آیا هنوز هم از آن وحشت دارید!؟
پاسخ یک کلمه است. خیر

در حقیقت یادگیری جدول ضرب در دوران ابتدایی به همان اندازه دشوار بود که شما مشتق را در دبیرستان بیاموزید. اما فرار از تمرین و به جنگ حل این مسائل نرفتن باعث وحشت از این درس شده است. اما چگار کنیم از وحشت ریاضی خلاص شویم؟
برای این کار شما را به انجام موارد زیر توصیه می کنیم:
۱- یک مبحث از درس ریاضی را انتخاب کنید. (ترجیحا درسی از ریاضی که روی آن تسلط بیشتری دارید)
۲- فرمولهای آن را روی کاغذ بنویسید (حتی اگر آنها را بلدید با این حال این کار را حدود ۲۰ بار انجام دهید)
۳- یک مساله ساده از همان مبحث درسی را انتخاب کنید.
۴- با استفاده از فرمولها این مساله ساده را حل کنید.
۵- یک مساله کمی دشوارتر را انتخاب کنید. (جواب آن را داشته باشید در صورت مشکل با نگاه کردن به جواب آن حل آن را بنویسید.)
۶- مساله دیگری را در همان سطح انتخاب کنید(اینبار بدون اینکه به جواب آن نگاه کنید موضوع را حل کنید، حتی اگر نتوانستید به فکر کردن ادامه دهید و جواب حتی نادرست را یادداشت کنید و در نهایت آن را با پاسخ صحیح مقایسه کنید و ضعفهایتان را دریابید.)
۷ – همینطور به این روش ادامه دهید، به قدری که با سوالات مختلف این مبحث آشنا شده اید و هر کدام از آن را حد اقل یک بار حل کرده باشید.
۸- حالا شما به تمامی جنبه های این مبحث درسی آشنایی پیدا کرده اید و دیگر ترسی از این بابت نخواهید داشت.
۱۰- این مراحل را برای هر مبحث به صورت جداگانه انجام دهید.

پس از مدتی شما چنان به ریاضی علاقه مند خواهید شد که دوست دارید هر لحظه یک مساله ریاضی را حل کنید. از قدیم گفته اند ریاضی درس شیرینی است، اما شیرینی آن را تنها کسانی درک می کنند که با آن دوست باشند!

نظرات شما