امروزه شاهد پیشرفت هوش مصنوعی و کاربرد آن در تمامی وسایل هستیم. اما با وجود پرکاربرد بودن این فناوری، عمر آن به این زودی به پایان نمیرسد.
بدون تردید تاکنون اصطلاح “هوش مصنوعی” را شنیدهاید. بر اساس گزارش گوگل ترندز، در سال ۲۰۱۲ فقط ۵ درصد از مردم آمریکا در مورد هوش مصنوعی در اینترنت جستوجو کرده بودند. اما در سال ۲۰۱۷ این عدد به حدود ۶۰ درصد رسیده است.
هوش مصنوعی بر خلاف سایر فناوریهای زودگذری که وارد صنعت تکنولوژی میشود، به این زودی دچار افت و نزول نمیشود. توسعه هوش مصنوعی در حقیقت به گونهای است که روز به روز نفوذ خود را در زندگی افراد بیشتر میکند.
به نقل از ونچربیت، بر خلاف روزهای اولی که فناوری هوش مصنوعی وارد بازار شده بود، امروز شاهد این هستیم چارچوبهای قوی و مفید زیادی نظیر تنسورفلو و کافه وجود دارد که نیاز بسیاری از مهندسان به کدنویسی را مرتفع کرده و باعث اجرای آسان فناوریهای هوش مصنوعی شده است.
این چارچوب، موجب صرفه جویی قابل توجه در وقت و منابع شده است و فناوری هوش مصنوعی را روز به روز گستردهتر خواهد کرد و در اختیار تمامی شرکتها قرار خواهد داد.
شبکههای عصبی بسیار زیادی وجود دارد که از پیش آموزشدیده هستند و برای مصارف عمومی در زمینههای مختلف نظیر محتوا، تصویر و تشخیص صدا مورد استفاده قرار میگیرند.
این شبکهها به رشد و رونق تلاشهای مربوط کارآفرینی در حوزه هوش مصنوعی کمک میکنند و امکان استفاده از مدلهای شبکه عصبی از پیش تهیهشده را فراهم میکنند. یولو، فستکست و دیپ اسپیچ از جمله مواردی هستند که از این امکانات بهره بردهاند.
نگهداشت سرویسهای هوش مصنوعی به مقدار زیادی مقرون به صرفه است و افزایش سرعت محاسبات در آن، به لطف جی.پی.یو عامل بسیار مهمی در رشد روزافزون هوش مصنوعی میباشد.
از آنجا که ارائه دهندگان فضای ابری مانند آمازون، هزینه خدمات خود را به طور مداوم کاهش میدهند، هزینههای نگهداشت هوش مصنوعی، مقرون به صرفه است.
همچنین بازده محاسبات روی جی.پی.یو، خیلی بیشتر از روشهای دیگر است. به همین خاطر هم بسیاری از فناوریها، میکوشند که به نحوی از این فناوری بهرهمند شوند.