محققان دانشگاه گرانادا دریافته‌اند که افرادی که ورزش می‌کنند و از سلامت بیشتری برخوردارند، کارایی ادارکی بهتری دارند و دقت و توجه آنها به میزان قابل ملاحظه‌ای بیشتر است. این تحقیق جدید تایید کرده است که شرایط بدنی خوب با بهتر کار کردن سیستم‌ عصبی مرکزی (CNS) و سیستم‌ عصبی اتوماتیک (ANS) رابطه مستقیم دارد. […]

محققان دانشگاه گرانادا دریافته‌اند که افرادی که ورزش می‌کنند و از سلامت بیشتری برخوردارند، کارایی ادارکی بهتری دارند و دقت و توجه آنها به میزان قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

این تحقیق جدید تایید کرده است که شرایط بدنی خوب با بهتر کار کردن سیستم‌ عصبی مرکزی (CNS) و سیستم‌ عصبی اتوماتیک (ANS) رابطه مستقیم دارد. محققان دانشگاه گرانادا نشان داده‌اند که کسانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند کارایی ادراکی خوبی دارند و این کارایی در کسانی که شرایط بدنی خوبی ندارند کمتر است. به طور خاص‌تر ، نتایج این تحقیق نشان داده است که افرادی که ورزش می‌کنند وقت و توجه بیشتری دارند یعنی سریع‌تر نسبت به یک محرک خارجی واکنش نشان می‌دهند. همچنین سیستم‌ عصبی اتوماتیک آنها در مدت زمان طولانی بهتر کار می‌کند.

در مقاله‌ای که در مجله plos one به چاپ رسید، دانشمندان به مقایسه کارایی ادارکی در کارهای خاص مختلف، دقت و توجه و دقت زمان محور پرداخته اند.

این تحقیقات بر روی ۲۸ مرد جوان انجام شد. ۱۴ نفر آنها دانشجویان دانشگاه گرانادا بودند و ۱۷ تا ۲۳ سال سن داشتند، این افراد شرایط فیزیکی خوبی نداشتند. ۱۴ نفر دیگر از ۱۸ تا ۲۹ سال سن داشتند و شرایط فیزیکی بسیار خوبی داشتند. از بین این افراد سه نفر دانشجوی دانشکده ورزش و تربیت بدنی دانشگاه گرانداد بودند.

طبق تحقیقات گذشته، افرادی که ورزش می‌کنند سیستم‌ عصبی اتوماتیک بهتری دارند، ضربان قلبشان منظم‌تر است و سیستم‌ عصبی مرکزی شان بهتر کار می‌کند. فعالیت ورزشی از انحطاط اعصاب جلوگیری می‌کند و باعث رشد عصب‌ها ، مویرگ‌ها و مخچه می‌شود.

مقاله جدید نشان داده است افرادی که شرایط فیزیکی خوبی دارند نسبتا به افرادی که زندگی ساکن دارند کارایی ادارکی بهتر و توجه و دقت طولانی مدت تری دارند. همچنین این افراد واکنش سریع‌تری نشان می‌دهند.

محققان یادآور شده‌اند که این یافته‌ها مقدماتی است و لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود و دانشمندان دانشگاه گرانادا سعی دارند تا تحقیقاتی با استفاده از ارزیابی‌های دقیق‌تر و تکنیک‌های جدیدتر انجام دهند.

نظرات شما