دو نوع خستگی داریم جسمانی و عصبی ……

دو نوع خستگی داریم:

۱- خستگی جسمانی: نوع طبیعی خستگی که در اثر کار یا فعالیت روزانه پدید می آید و مربوط به تجمع اسید لاکتیک است. این خستگی به طور طبیعی در افراد پدید می آید. این خستگی را می توان با کشش عضلات یا نوشیدن متناوب آب یا مقداری آب میوه طبیعی رفع کرد.بدین ترتیب سیستم لنفاوی بدن ما فعال می شود و اسید لاکتیک بدین طریق دفع می شود.این خستگی در نهایت با استراحت کافی دفع می شود.

 

۲- خستگی عصبی: این خستگیها ریشه روحی و فکری دارند و ناشی از فشار و اضطراب است. افراد دچار این عارضه،صبح ها احساس خستگی می کنند و هر چه به پایان روز نزدیک می شوند،حال و احوالشان بهتر می شود و پرانرژی تر می شوند. بسیاری از دانش آموزان در فصل امتحانات و اغلب کنکوری ها دچار این خستگی می شوند.

 

در صورت که به خستگی طبیعی دچار می شوید می توانید در ابتدا از مطالعه درسهای سبک تر که فعالیت مغزی کمتری نیاز دارند شروع کنید و در صورتی که توانایی چنین کاری را هم ندارید بهتر است کمی بخوابید تا مشکل‌تان حل شود. اما اگر خستگی شما از نوع دوم است باید ابتدا از خودتلقینی استفاده کنید و سعی کنید میزان اضطراب خود را کاهش دهید. به خودتان اعتماد کنید و بدانید مغز شما همانگونه که انتظار دارید رفتار می‌کند و اگر انتظار داشته باشید در کنکور موفق باشید مغز شما بهترین بازدهی را خواهد داشت. (حواستان باشد بهترین بازدهی نه معجزه) در صورتی که نمی توانید با خودتلقینی و ایجاد انگیزه در خود مشکل اضطراب و خستگی ناشی از آن را حل کنید از خانواده و در صورت لزوم از مشاور و در نهایت از پزشک کمک بگیرید.

 

یادمان باشد که در طول یک سال درس خواندن ما فراز و نشیب دارد و نباید به خاطر چند روز عملکرد ضعیف نا امید شویم و همینطور نباید نسبت به عملکردهای ضعیف بی خیال باشیم.

برچسب ها: برچسب‌ها:, ,
نظرات شما