بيو تكنولوژی يعنی بكارگيری روشهای علمی و فنی در تبديل برخی مواد به كمك عوامل زيستی برای توليد كالا و خدمات. امروزه بیوتکنولوژی یکی از علوم استراتژیک و غالب در کشورهای پیشرفته دنیاست و در کشوری مثل ایران که می خواهد خود را از وابستگی مطلق به نفت و درآمد آن برهاند، یکی از جایگزین های بسیار مناسب به شمار می رود. از […]

بيو تكنولوژی يعنی بكارگيری روشهای علمی و فنی در تبديل برخی مواد به كمك عوامل زيستی برای توليد كالا و خدمات.

امروزه بیوتکنولوژی یکی از علوم استراتژیک و غالب در کشورهای پیشرفته دنیاست و در کشوری مثل ایران که می خواهد خود را از وابستگی مطلق به نفت و درآمد آن برهاند، یکی از جایگزین های بسیار مناسب به شمار می رود.

از آنجا که تحصیل در بالاترین سطوح این رشته و اخذ مدرک دکتری در سیستم فعلی آموزشی مستلزم طی مدت زمان نسبتاً طولانی است و از طرف دیگر نظام رقابتی و آموزشی کشور ما نخبگان را کمتر به سمت علوم پایه سوق می دهد، لذا تصمیم بر آن شده است تا رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی با کاهش حدود 30 درصدی طول دوره دکتری تخصصی و البته بدون کاهش کیفیت آموزشی، برای دانشجویان سرآمد و علاقه مند به این رشته به صورت پیوسته و البته فشرده در دانشگاه نهران راه اندازی شود.

دانشجویان از سال 1387 تاکنون، هر ساله از بین دارندگان مدال المپیادهای علمی جهانی و کشوری و رتبه های برتر آزمون سراسری به صورت نیمه متمرکز و از دو گروه آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی از طریق مصاحبه حضوری انتخاب می شوند.

این دوره به سه مرحله اول (کارشناسی) دوم (کارشناسی ارشد) و سوم (دکتری تخصصی) تقسیم می شود و دانشجویان می توانند در یکی از شش گرایش: بیوتکنولوژی فراورش زیستی، بیوتکنولوژی میکروبی، بیوتکنولوژی مولکولی، بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی کشاورزی و بیوتکنولوژی محیطی ادامه تحصیل دهند.

در دوره آموزشی این رشته از امکانات موسسات آموزش عالی از قبیل دانشگاه های صنعتی شریف، تربیت مدرس و … یا موسسات پژوهشی مانند مرکز ملی تحقیقات ژنتیک و بیوتکنولوژی زیستی، انستیتوپاستور ایران، پژوهشکده ابن سینا، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی استفاده می شود.

هرچند این رشته به نسبت رشته ای نوپاست اما با توجه به جایگاه و اهمیت موضوعی آن که علم روز دنیاست، می توان  آینده ای درخشان را برای دانشجویان آن متصور بود.

 

بیوتکنولوژی  مسیر ایرانی

معرفی رشته ی دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

 

 

نظرات شما