اتو هان(به آلمانی: Otto Hahn) (زاده ۸ مارس ۱۸۷۹ – درگذشته ۲۸ ژوئیه ۱۹۶۸) شیمی‌دان آلمانی بود که به خاطر کشف شکافت هسته‌ای جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۴۴ را بدست آورد. او در ایجاد اولین نیروگاه هسته‌ای نقشی مؤثر داشت.

اتو هان یک شیمی‌دان و محقق آلمانی بود که به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از موثرترین شیمی‌دانان هسته‌ای در تاریخ شناخته می‌شود. اتو هان در زمینه‌ی اثرات شیمیایی رادیو اکتیو و رادیو اکتیویته پیشگام بوده است. هان با نام پدر شیمی هسته‌ای نیز شناخته می‌شود. او به عنوان یک شهروند تأثیرگذار در جمهوری فدرال آلمان، در مقابل استفاده از سلاح هسته‌ای در طول جنگ جهانی دوم قیام کرد. همچنین هان شدیداً مخالف با شکنجه‌ی یهودیان توسط نازی‌ها بود.

دوران اولیه‌ی زندگی و تحصیلات

هان در سال ۱۸۷۹ در شهر فرانکفورت آلمان متولد شد. پدر او یک کارآفرین ثروتمند با نام هاینریش هان بود. او در سن ۱۵ سالگی به شیمی علاقه‌مند شد، اگرچه پدرش دوست داشت اتو به تحصیل معماری بپردازد. او شیمی و معدن شناسی را در دانشگاه خواند و بعدها در سال ۱۹۰۱ مدرک دکترای خود را در شیمی آلی از دانشگاه ماربورگ دریافت کرد. در همین دانشگاه هان به مدت دو سال به عنوان دستیار سرپرست دکترای خود، تئودور زینک، کار کرد.

مشارکت ها و دستاوردها

کشف مواد رادیو اکتیو جدید

در سال ۱۹۰۴ هان شغلی را در کالج دانشگاه لندن پذیرفت و در همان مکان بود که کشف بزرگ او در رادیو توریم، یک ماده جدید رادیو اکتیو، اتفاق افتاد. او به تحقیقات پیشگامانه ی خود در شیمی هسته‌ای در دانشگاه مک گیل شهر مونترال ادامه داد و در همان دانشگاه ایزوتوپ رادیواکتینیوم، که یک ایزوتوپ رادیو اکتیو از توریم است ، را کشف کرد.

مهم‌ترین اکتشاف هان

هان در سال ۱۹۰۷ به آلمان بازگشت و به عنوان مدرس در دانشگاه برلین استخدام شد. او بزرگ‌ترین کار خود در تاریخ انرژی را در سال ۱۹۳۸ انجام داد. او زمانی که با فریتس اشتراسمان، که یک شیمیدان دیگر بود، مشغول به کار بود کشف کرد که با بمباران اتم‌های اورانیوم  توسط نوترون‌ها، عنصر باریم تولید می‌شود.

کشف شکافت هسته‌ای

در واقع هان و اشتراسمان به شکافت هسته‌ای دست یافتند، که فرایند شیمیایی اصلی یک واکنش هسته‌ای است. این کشف افسانه‌ای به طور غیرمستقیم به ساخت بمب اتمی و انرژی هسته‌ای کمک کرد. برای کشف شکاف هسته‌ای، هان در سال ۱۹۴۴ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شد. او به تحقیقات خود در زمینه یافتن مواد و عناصر جدید که طی فرایند شکافت هسته‌ای ایجاد می‌شوند ادامه داد.

 

اواخر زندگی و مرگ

اتو هان در سال ۱۹۴۶ به انجمن قیصر ویلهلم(KWG) پیوست. او آخرین رئیس این موسسه بود. او همچنین رئیس مؤسس انجمن ماکس پلانک( MPG) بود و از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۰ در آنجا انجام وظیفه می‌کرد. هان در ۲۸ جولای ۱۹۶۸ در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

نظرات شما