نمونه سوال تستی دین و زندگی با پاسخ

۱-

از دقت در آیه شریفه  « وَ مَنْ یَعْمَلْ سوءاً اَوْ یَظْلِمْ نَفْسَه ثُمَّ یَسْتَغفِرالله یَجِد الله غفوراً رحیما» کدام مطلب برداشت می‌گردد؟

۱) برای رسیدن به آمرزش الهی، انسان باید توبه نماید و گذشتۀ آلوده به گناه خود را جبران کند.

۲) توبه انسان برای نیل به رحمت و مغفرت خداوند کفایت می کند و نیاز به عمل دیگری نیست.

۳) انسان با ارتکاب گناه به خود ستم نموده و لازمۀ دریافت بخشایش و رحمت الهی، طلب آمرزش است.

۴) انسانی که به دنبال آمرزش و رحمت خداوند است، باید خود را مزین به عمل صالح و توبۀ خالصانه نماید.

 

 

۲-

انسانی که حرمت شکنی در برابر خداوند را افزایش می‌دهد و در مسیر گسترش گناه قدم برمی‌دارد، در معرض چه خطری است و این خطر بزرگ چه نتیجه ای را در برخواهد داشت؟

۱) خاموشی چراغ عقل و فطرت- تعویض جهت الهی زندگی انسان

۲) گرفتاری و عادت به گناه- تعویض جهت الهی زندگی انسان

۳) خاموشی چراغ عقل و فطرت- فراموشی تنفر اولیه نسبت به گناه

۴) گرفتاری و عادت به گناه- فراموشی تنفر اولیه نسبت به گناه

 

 

۳-

از آرمان های مقدس بشریت، عدالت خواهی، علم دوستی و معنویت است که در عصر جاهلیت مطرح شده است. کدام آیه شریفه به این جنبه  اعجاز قرآن کریم اشاره می‌نماید؟

۱) وَ ما کُنْتَ تَتْلو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کتاب وَ لا تَخُطُّهُ بِیَمینِکَ اَذاً لَارتاب الْمُبطِلون

۲) وَ اِن کُنْتُم فی رَیْبٍ مِمّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا فَاءتوا بِسورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ …

۳) اِقْرَاءْ وَ رَبُّکَ الأکْرَمُ الّذی عَلَّمَ بِالْقَلَم عَلَّمَ الْاِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَم

۴) اَفَلا یَتَدَبَّرونَ الْقُرآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غیر اللهِ لَوَجَدوا فیه اِختلافاً کثیراً

 

 

۴-

فرموده امام راحل(ره)، که ،« بدون تأسیس یک دستگاه عظیم و پهناور در اجرا و اداره نمی‌توان به وظیفه اجرای احکام الهی عمل کرد»

با کدام  آیه شریفه قرابت مفهومی بیشتری دارد؟

۱) لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالبَّیِناتِ وَ اَنْزَلْنا مَعَهُمُ الکِتابَ و الْمیزان لیقوم النّاس بالقسط

۲) الله ولیُّ الّذین آمنوا یُخْرجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلی النّور

۳) یَتْلو عَلَیْهِم آیاتِهِ وَ یُزکیِّهم و یُعَلِّمُهُمُ الکتابَ وَ الحِکْمَه

۴) لقد منَّ الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من أنفسهِمِ

 

۵-

با توجه به فرموده  امام صادق گمان انسان به عدم نظارت و نگاه خداوند به اعمال او، به چه چیز تعبیر شده است؟

۱) خداوند را خوارترین بینندگان به خود قرار داده است

۲) بستر تمسخر یگانه پروردگار عالم را فراهم نموده است.

۳) در بندگی کوتاهی نموده و حق الله را ضایع کرده است

۴) خود را مبتلا و آلودهٔ به کفر در زندگی نموده است.

 

 

 

 

 

پاسخها:

۱) گزینه ۳ درست است صفحه  ۶۶ دین و زندگی چهارم

۲) گزینه ۱ درست است صفحه  ۶۸ دین و زندگی چهارم

۳) گزینه ۳ درست است صفحه‌های ۴۲ و ۴۷ دین و زندگی سوم

۴) گزینه ۱ درست است صفحه‌های ۵۰ و ۵۵ دین و زندگی سوم

۵) گزینه ۴ درست است صفحه  ۶۹ دین و زندگی چهارم

 

 

 

 

 

نظرات شما