محققان موفق به ساخت ژلی شده‌اند که به گفته آنها از مقاوتی به اندازه فلز و انعطاف‌پذیری به اندازه ژله برخوردار است و می‌تواند روند ترمیمی و سالخوردگی بدن انسان را متحول سازد.

این ماده در نگاه اول شبیه به باند پانسمان است اما محققان ژاپنی دانشگاه هوکایدو که آن را ابداع کرده‌اند می‌گویند مقاومت آن پنج برابر بیشتر از فولاد کربنی است.

این پارچه مقاوم و انعطاف‌پذیر ترکیبی از هیدروژل و فیبرهای شیشه‌ای است. این ترکیب ویژه باعث شده تا مقاومت آن،‌ براساس میزان انرژی مورد نیاز برای تخریب هریک از ترکیبات، افزایش پیدا کرده و ماده ۱۰۰ برابر مقاوم‌تر از هیدروژل‌ها و ۲۵ برابر قویتر از فیبرهای شیشه‌ای شود.

۱۷-۷-۱۷-۲۱۲۳۳۷۲۰۱۷_۷_۱۷_۹_۳۹_۴۹

محققان دانشگاه هوکایدو طی سه سال گذشته درتلاش برای ابداع این ماده بوده‌اند و معتقدند مقاوم‌ترین ماده‌ای که تاکنون انسان به آن دسترسی پیدا کرده را ابداع کرده‌اند.

به اعتقاد آنها این هیدروژل مقاوم شده با فیبرهای شیشه‌ای را می‌توان برای ایجاد زیست‌موادی مانند اندام‌های مصنوعی با توانایی مقاومت در برابر مصرف روزانه مورد استفاده قرار داد. برای مثال می‌توان از این ماده برای ساخت غضروف‌های مصنوعی استفاده کرد که معمولا به صورت طبیعی در معرض فرسایش زیادی قرار دارد.

از دیگر کاربرد‌های این ماده،‌تولید لباس‌های ورزشی، کلاه‌های ایمنی و جلیقه‌های ضد‌گلوله‌ است، زیرا محققان معتقدند این ماده مقاومت بسیار خوبی در برابر گلوله خواهد داشت.

نظرات شما