آی.تی در حال حاضر به نقطه کمال خود رسیده است و سازمانها و بخشهای مختلف از سرویسهای رایانش ابری برای اجرا و توسعه کسب و کارهای خود استفاده میکنند.
مهم نیست که زمان استفاده از رایانش ابری فرا رسیده است، بلکه سؤال اصلی این است که اگر در تمامی رشتهها و زمینهها، از رایانش ابری استفاده کنیم، چه اتفاقی میافتد؟ و اینکه مقصد بعدی فضای ابری کجاست؟
مارک ستل، مدیر ارشد فناوری شرکت اُکتا، از حدود ۱۴۰ اپلیکیشن مبتنی بر فضای ابری در شرکت خود استفاده میکند. وی گفت: «من هیچ مرکز دادهای ندارم که نگرانش باشم. استفاده از رایانش ابری، گردش بودجه را آسانتر میکند. اگر شما، لیست هزینههای اشتراک نرم افزار به عنوان سرویس یا اس.ای.ای.اس را ببینید، کاملاً متوجه خواهید شد هزینهها در آینده، به چه سمت و سویی خواهد رفت.»
وی با اشاره به اینکه فضای ابری نیز مانند هر فعالیت عادی دیگر، یک کسب وکار محسوب میشود، افزود: «تقریباً تمامی مدیران، به دنبال این هستند که از فضای ابری در کسب و کار خود استفاده کنند. در بخشهای زیربنایی، فضای ابری از کاربردهای تست و توسعه، به پلتفرمی برای خدمات تولیدی تبدیل شده است.»
وی همچنین اذعان داشت که چالشهای مهم و کلیدی سامانههای موروثی هنوز باقی است.
سارا اسپیک، مدیر ارشد و باتجربه بازاریابی، میگوید: «فضای ابری، میتواند کمک قابل توجهی به بازاریابها کند. تحلیلگران، در عصر خرید غیرمتمرکز، وقت زیادی را روی تحقیق در مورد نقش مدیران ارشد بازاریابی و فناوری، صرف میکنند. مدیران ارشد بازاریابی باید به بخشهای خود کمک کنند تا حداکثر استفاده را از قابلیت بر روی تقاضا ببرند. ما باید مهارت تیمهای خود را در زمینه راهبری اپلیکیشنهای مبتنی بر فضای ابری، به اندازه کافی بالا ببریم.»
مت بریتلند، مدیر بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات مدرسه لیدی النر هلز، اظهار داشت که مدرسهاش، برای آموزش و نیز مایکروسافت آفیس، از اپلیکیشنهای گوگل استفاده میکند. هر دو بحث مذکور، در خود مدرسه مدیریت میشود و اطلاعات حساس مربوط به مدرسه، در فضای ابری ذخیره نمیشود. لازم به ذکر است که این فناوری، نقش بسیار خوبی در امر آموزش ایفا میکند در سالهای آینده نیز مسلماً پیشرفتهایی را خواهد داشت.