همان‌طور که می‌دانید زبان انگلیسی علاوه بر این‌که جزو یکی از مواد درسی محسوب می‌شود خود مانند زبان فارسی راهی برای ارتباط بین انسان‌هاست. همه‌ی ما زبان فارسی را در طی ۷ سال تمرین و تکرار فراگرفته‌ایم و در طی یک سال خواندن و نوشتن آن را یاد گرفته‌ایم؛ پس از آن‌جا که زبان انگلیسی […]

همان‌طور که می‌دانید زبان انگلیسی علاوه بر این‌که جزو یکی از مواد درسی محسوب می‌شود خود مانند زبان فارسی راهی برای ارتباط بین انسان‌هاست.

همه‌ی ما زبان فارسی را در طی ۷ سال تمرین و تکرار فراگرفته‌ایم و در طی یک سال خواندن و نوشتن آن را یاد گرفته‌ایم؛ پس از آن‌جا که زبان انگلیسی هم یک زبان است پس نمی‌شود در کوتاه‌مدت در آن به مهارت مطلوب دست یافت اما با زمان گذاشتن هر روزه می‌توان روز به روز بر مهارتمان بیفزاییم.

پیشنهاد ساده و عملی من برای شما این است که تعدادی درک مطلب انگلیسی کنکورهای سال‌های گذشته را تهیه کنید و هر شب فقط ۳۰ دقیقه برای خواندن آن زمان بگذارید.

با اصرار ورزیدنتان بر این روش ۳۰ دقیقه می‌تواند به ۵ دقیقه در روز کاهش بیابد.

اما چه‌طور بخوانیم؟

متن را خط به خط بخوانید و زیر کلماتی که معنی‌شان را نمی‌دانید فقط خط بکشید و سعی کنید با توجه به کلمات و موضوع متن آن‌ها را حدس بزنید اما به هیچ عنوان به لغت‌‌نامه رجوع نکنید و تا انتهای متن پیش بروید.

سعی کنید با برداشتی که از متن دارید به سؤالات انتهای متن جواب دهید. اگر احساس کردید کلماتی که معنی‌شان را نمی‌دانید آن‌قدر کلیدی هستند که درک شما از متن را دچار مشکل می‌کنند دورشان خط بکشید و بیش‌تر روی‌شان تمرکز کنید و سعی کنید با قرائن موجود در متن معنی‌شان را حدس بزنید.

جواب‌های‌تان را با پاسخ‌نامه مقایسه کنید و حال به سراغ لغت‌نامه بروید. ابتدا کلماتی را که دورشان خط کشیده‌اید بیابید و احتمالاً اگر آن‌ها باعث شده‌اند که سؤالات را اشتباه پاسخ دهید سعی کنید خود جواب درست را بیابید و در ادامه کلماتی را که زیرشان خط کشیده‌اید در لغت‌نامه بررسی کنید.

دفترچه‌ای برای خود تهیه کنید و کلماتی را که در لغت‌نامه بررسی کرده‌اید با همان جمله‌ای که درونشان قرار دارند در آن ثبت کنید.

کار امشب شما تمام شد.

شب‌های دیگر همین روند را ادامه دهید به علاوه که قبل از شروع متن جدید، کلمات روز قبل را مرور کنید.

مزایای این روش:

۱- ماندگاری بیش‌تر لغات در ذهن به این دلیل که شما لغت را در یک متن و به همراه یک داستان و مجموعه‌ای از کلمات مرتبط فراگرفته‌اید.

۲- افزایش مهارت متن‌خوانی و حدس کلمات (اگر توجه کرده باشید همیشه در متون زبان انگلیسی در کنکور کلماتی وجود دارد که در هیچ کدام از کتاب‌های درسی نیست. پس شما به این مهارت برای پاسخ‌گویی به سؤالات زبان انگلیسی کنکور نیاز دارید).

۳- نه‌تنها می‌توانید به سؤالات درک مطلب پاسخ دهید بلکه می‌توانید به‌راحتی به تمام سؤالات زبان انگلیسی به جزء ۷ سؤال گرامر جواب‌های درست دهید.

۴- با زحمت کم‌تر نسبت به روش حفظ کردن کلمات می‌توانید نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

۵- افزایش درصد پاسخ‌گویی‌تان در آزمون‌ها فقط با خواندن ۳۰ دقیقه هر شب که زمان بسیار کمی است.

۶- افزایش دایره‌ی لغات خارج از کتاب‌های درسی

اما دو نکته‌ی قابل ذکر:

این روش را باید هر شب انجام دهید و حتی یک شب آن را ترک نکنید و بعد از یک ماه پیشرفت قابل توجهی در درصد زبان انگلیسی در آزمون‌ها مشاهده خواهید کرد.

دقت کنید در جلسه‌ی آزمون برای پاسخ‌گویی به درک مطلب ابتدا سؤالات را بخوانید و به دنبال جواب سؤالات در متن بگردید دقیقاً برعکس این روش.

اگر در گذشته به کلاس‌های فوق‌العاده‌ی مکالمه‌ی زبان انگلیسی می‌رفتید سعی کنید حتماً ادامه دهید؛ زیرا دوری شما از زبان انگلیسی باعث می‌شود که سطح مهارت‌ها و آمادگی شما در این درس کاهش یابد.

نظرات شما