سوالات درس فلسفه و منطق در آزمون سراسری از سه کتاب فسلفه ­ی سوم، منطق سوم و فلسفه­ ی پیش مطرح می­شوند. اگر چه در یک نگاه کلی می­توان هر سه­ی این کتاب­ها را در مقوله­ی دروس حفظی قرار داد اما با دقت بیشتر در این کتاب­ها و خصوصاً در سوال­هایی که از این کتاب­ها […]

سوالات درس فلسفه و منطق در آزمون سراسری از سه کتاب فسلفه ­ی سوم، منطق سوم و فلسفه­ ی پیش مطرح می­شوند. اگر چه در یک نگاه کلی می­توان هر سه­ی این کتاب­ها را در مقوله­ی دروس حفظی قرار داد اما با دقت بیشتر در این کتاب­ها و خصوصاً در سوال­هایی که از این کتاب­ها مطرح می­شوند متوجه می­شویم که هر کدام از این منابع را باید به شیوه­ای خاص و جداگانه مورد مطالعه قرار داد. نکته­ای که در مطالعه­ ی هر سه کتاب باید مدنظر داشت و بین هر سه­ی آن­ها مشترک است، مرور پیوسته و مکرر آن هاست.

 

فلسفه سوم دبیرستان

مطالب کتاب فلسفه­ی سوم بیشتر مطالبی حفظی هستند و کمتر می­توان مطالب مفهومی را در آن پیدا کرد. بنابراین برای تسلط بر مباحث آن تنها راه ­حل موجود مرور پیوسته ­ی مطالب آن است. از آنجا که تعداد سوالات درکی و مفهومی زیادی از این کتاب طرح نمی شود، پس لزومی ندارد که دانش­ آموزان با نگاهی تحلیلی و مفهومی به مطالعه­ ی آن بپردازند. البته مباحث خاصی همچون "علل اربعه"باید  با دقت و تمرکز بیشتری مورد مطالعه قرار گیرند. دانش­آموزان می­توانند کتاب را خلاصه کنند و خصوصا در بخش دوم( زندگی نامه­ ی بزرگان فلسفه­ ی یونان قدیم) نکات مهم و برجسته را مشخص کنند تا در مرور­های بعدی کمتر وقت خود را برای مطالب کم ­اهمیت صرف کنند. برای آگاهی از مطالبی که اهمیت دارند می­توان از سوال­های کنکور سال­های قبل بهره گرفت. سوالات آزمون سراسری و آزاد به صورت مبحثی در کتاب آبی کانون( هشت درس در هشت کتاب) ذکر شده­ اند که کار دانش­آموز را در بررسی مباحث مهم تسهیل می کند. برای مثال "نظریه ­ی مثل"از مباحثی است که معمولا مورد توجه طراحان سوال بوده است.

 

منطق

کتاب منطق ، کتابی حفظی­- مفهومی است. پس دانش­آموزان هم باید به مرور پیوسته آن پرداخته و هم با نگاهی تحلیلی و مفهومی آن را مطالعه کنند. هنگام مطالعه کتاب باید ضمن توجه به مسائل جزئی و ریز و حتی پاورقی­ها، کلیت مطالب را نیز درک کند. در مطالعه­ی کتاب باید دو مطلب را رعایت کنند. یکی اینکه در صورت عدم درک یک مطلب با کمک معلم خود بتوانند مشکل خود را رفع کرده و به درک درستی از مطلب دست یابند. دوم اینکه پس از مطالعه­ ی هر مبحث تست­های مربوط به آن را نیز بررسی کنند. هنگام تست­ زنی باید به پاسخ­های تشریحی سوالات دقت داشته باشند. با بررسی پاسخ­های تشریحی می­توان به درک و فهمی عمیق از مطالب دست یافت. محتوای کتاب به گونه­ ای است که به راحتی می توان مطالب را به شیوه­های مختلف خلاصه و دسته­ بندی کرد. مباحث منطق به گونه ای سازمان دهی شده اند که به راحتی می توان آن را به صورت نمودار ها و جداول مختلف خلاصه کرد و یا از درخت دانش برای خلاصه برداری استفاده کرد (در ادامه نمونه­ای از این خلاصه ­برداری ارائه شده است). برای یادگیری تعریف مفاهیم مهم نیز می توان آن­ها را به همراه مثال های مهم و مشهور تمرین کرد تا در ذهن تثبیت شود. آخرین نکته ی مربوط به کتاب منطق اینکه مباحث کتاب فلسفه پیش ارتباط تنگاتنگی با مباحث این کتاب دارد و برای درک مطالب کتاب فلسفه حتما باید بر مطالب منطق تسلط داشته باشند.

 

  فلسفه پیش دانشگاهی

کتاب فلسفه­ ی پیش ­دانشگاهی یکی از کتاب­های نسبتا دشوار علوم انسانی می­باشد که مطالب مفهومی زیادی در آن گنجانده شده است. برای تسلط بر مباحث این کتاب باید چند نکته را مدنظر قرار داد.

پیش­خوانی: دانش­ آموزان باید قبل از حضور در کلاس مروری هر چند کوتاه بر مطالبی که تدریس می­شود داشته باشند تا هنگام حضور در کلاس بتوانند به درکی عمیق­ از مطالب برسند.

تفکیک محتوای درس: پس از بررسی درس، مطالب را به دو دسته­ی مفهومی و حفظی دسته­بندی کنند و مطالب مفهومی را با عمق بیشتری مطالعه کنند و از مطالب حفظی خلاصه­ برداری کنند.

نکته­ برداری و سوال: هنگام حضور در کلاس درس فلسفه­ی پیش ­دانشگاهی باید مانند درس ریاضی از مطالب ارائه شده خلاصه ­برداری کنند و هیچ گونه سوال خود را بدون پاسخ باقی نگذارند. و همه­ ی مطالبی را که نیاز به توضیح بیشتر دارد با دبیر عنوان کنند.

مرور مطالب و یادداشت ­برداری: مرحله­ی چهارم در مطالعه­ ی فلسفه ­ی پیش، به مرور مطالب ارائه شده در کلاس درس مربوط می­شود. نکته­ ی اول اینکه مرور مطالب باید در همان روزی که مطالب تدریس شده صورت گیرد و باید ابتدا به مرور نکته ­برداری­های سر کلاس سپس به مطالعه ­ی متن کتاب پرداخته شود. هنگام مطالعه ­ی متن کتاب می­توان به خلاصه­ برداری از مطالب پرداخته و مباحث مختلف را خلاصه کرد.

تست ­زنی: پس از اتمام مرور مباحث کتاب، باید تست­های مربوط به آن نیز بررسی شود. همانند منطق، در فلسفه نیز باید به توضیحات و پاسخ­های تشریحی پاسخ­نامه دقت کامل داشته باشند و با استفاده از آن سعی کنند به بالاترین سطح تسلط از مطالب نسبتا دشوار فلسفه دست یابند..

برای ارتباط با مشاورین ما تماس بگیرید : 09121985702

نظرات شما