دانشگاه کالیفرنیا، برکلی مشهور به دانشگاه برکلی (به انگلیسی: University of California, Berkeley) (که به اسم‌های یوسی برکلی، برکلی، کل، کل برکلی و کالیفرنیا نیز شناخته می‌شود) در شرق خلیج سان‌فرانسیسکو و در شهر برکلی (در ایالت کالیفرنیا) قرار دارد. این دانشگاه که در سال ۱۸۶۸ تأسیس شده است، قدیمی‌ترین دانشگاه در سیستم دانشگاه‌های کالیفرنیا است.

دانشگاه کالیفرنیا، برکلی مشهور به دانشگاه برکلی (به انگلیسی: University of California, Berkeley) (که به اسم‌های یوسی برکلی، برکلی، کل، کل برکلی و کالیفرنیا نیز شناخته می‌شود) در شرق خلیج سان‌فرانسیسکو و در شهر برکلی (در ایالت کالیفرنیا) قرار دارد. این دانشگاه که در سال ۱۸۶۸ تأسیس شده است، قدیمی‌ترین دانشگاه در سیستم دانشگاه‌های کالیفرنیا است و به‌همین دلیل به‌خصوص در رقابت‌های ورزشی از آن با نام کوتاه‌شدهٔ «کالیفرنیا» و گاهی «کَل» (Cal) یاد می‌شود.

این دانشگاه حاصل ادغام دو دانشگاه قدیمی در سال ۱۸۶۸ در اوکلند کالیفرنیا می‌باشد. در حال حاضر نزدیک به سیصد و پنجاه رشتهٔ مختلف (لیسانس و پس از آن) در یوسی برکلی تدریس می‌شود. همچنین در بسیاری از زمینه‌ها از معتبرترین موسسات آموزش عالی ایالات متحده بشمار می‌آید. مقصود و هدف تاریخی این دانشگاه تحصیلی برابر برای تمام افراد با هر توان در رشته‌های گوناگون می‌باشد. این دانشگاه در دههٔ ۱۹۶۰ برای تظاهرات آزاد (که توسط دانشجویان رهبری می‌شد) و مخالفت برای جنگ در ویتنام معروف شد. برکلی از بنیان گذاران انجمن دانشگاه‌های آمریکایی است و در سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۷۸۹ میلیون دلار به فعالیت‌های پژوهشی و عملی مختلف اختصاص داد.

۵۲۵px-Berkeley_glade_afternoon

دانشگاه برکلی به‌افتخار جرج برکلی نامگذاری گردیده‌است.

برکلی در دههٔ شصت به اعتراضات دانشجویی (به انگلیسی :student protests) معروف شد؛ زیرا دانشجویان مخالف جنگ ویتنام بودند. آنها «جنبش آزادی بیان» (به انگلیسی: free speech movement) را آغاز کردند. تظاهرات معروفی که در سال ۱۹۶۹ در برکلی برگزار شد، تظاهرات «پارک مردم» (به انگلیسی: people’s park) است. دانشجویان و مسئولان برکلی در مورد یک قطعه زمین با همدیگر مقابله می‌کردند. از آنجایی‌که آنها نتوانستند توافق کنند، گارد ملی (به انگلیسی :national guard) به دانشگاه فرستاده شد که به برخورد دانشجویان با «گارد ملی» انجامید. در حال حاضر دانشجویان برکلی اکثراً لیبرال می‌باشند و محافظه‌کاران در اقلیت هستند.

 

تاریخ

در سال ۱۸۶۶، دانشگاه خصوصی کالیفرنیا زمینی که اکنون محوطهٔ دانشگاه برکلی است را خریداری کرد. به خاطر نبود منبع مالی کافی، دانشگاهی دیگر که در زمینهٔ کشاورزی، معدن و هنر مکانیکی فعال بود به دانشگاه خصوصی کالیفرنیا پیوست و اولین دانشگاه دولتی ایالت کالیفرنیا، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، به وجود آمد. ۱۰ استاد و ۴۰ دانشجو اعضای این دانشگاه در اولین روز بازگشایی آن در سال ۱۸۶۹ بودند. هنری دورنت، مدیر سابق دانشگاه خصوصی کالیفرنیا، به عنوان اولین مدیر دانشگاه برکلی مدیریت را در دست گرفت.

در سال ۱۸۹۱ فیبی هیرست اعطای بسیاری به برکلی کرد. ایجاد برنامه‌های جدید، ساختن ساختمان‌های جدید و اسپانسری از جمله کارهای فیبی هیرست برای برکلی بود. علاوه بر آن، فیبی هیرست اولین زن عضو شورای دانشگاه بود، که از سال ۱۸۹۷ تا لحظه مرگش به خدمت پرداخت. در سال ۱۹۰۵ زمینی جدید نزدیک شهر ساکرامنتو خریداری شد و نهایتاً دانشگاه دیویس به وجود آمد. در دههٔ ۱۹۲۰ تعداد ساختمان‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. از میان آن بناها، جان گولن هوارد، معمار نامدار آمریکایی، دوازده بنا مرتبط با دانشگاه را معماری کرد.

رابرت گوردون مدیریت دانشگاه را از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۸ در دست گرفت. در سال ۱۹۴۲، وزارت آموزش و پرورش آمریکا دانشگاه برکلی را، پس از دانشگاه هاروارد، در ردهٔ دوم بر اساس تعداد دانشکده قرار داد.

تظاهرات ضد جنگ برکلی در جنگ جهانی دوم

تظاهرات ضد جنگ برکلی در جنگ جهانی دوم

پس از آغاز جنگ جهانی دوم، دانشگاه برکلی با ارتش آمریکا با برای ساخت بمب اتم همکاری کرد. یکی از اساتید دانشگاه برکلی آن زمان، رابرت اوپنهایمر، مدیریت پروژهٔ منهتن در سال ۱۹۴۲ را به عهده گرفت. انریکو فرمی نیز با او در پروژهٔ منهتن همکاری کرد. هم اکنون از رابرت اوپنهایمر در جهان به عنوان «پدر بمب اتمی» شناخته شده است. برکلی در دههٔ ۱۹۶۰ شهرت بسیاری پیدا کرد. راهپیمایی برای آزادی بیان در سال ۱۹۶۴ و مخالفت با جنگ در ویتنام از جمله امرهایی بود که برکلی را زبان زد کرد. در سال ۱۹۶۹، طی تظاهرات بر زد جنگ ویتنام، پلیس ملی آمریکا با عده‌ای از دانشجویان در گیر شد. پس از این تظاهرات رونالد ریگان، فرماندار وقت کالیفرنیا (که چند سال بعد نیز رئیس جمهور شد) واکنش بسیار تندی به تظاهرات دانشجویان نشان داد و برکلی را محلی برای «کمونیست دوستان، آشوب گران، و منحرفان» خطاب کرد. در حال حاضر دانشجویان برکلی کمتر سیاسی هستند و اعضای محافظه کار بیشتری را، نسبت به قبل، در خود جای می‌دهد. با این حال، در حال حاضر تعداد دانشجویان دموکرات (لیبرال) ۹ برابر دانشجویان جمهوری‌خواه (محافظه کار) است.

۱۹۲۳_Berkeley_Fire

آتش‌سوزی ۱۹۲۳

در سال ۱۷ سپتامبر، ۱۹۲۳ آتش‌سوزی عظیمی در شهر برکلی رخ داد که در پی آن ۶۴۰ سازه، از جمله ۵۸۴ خانه که نزدیکی شمال محوطهٔ دانشگاه بود، در آتش سوخت. با این حال دانشگاه صدمهٔ خاصی ندید چون هنگامی که آتش به دانشگاه نزدیک می‌شد، مسیر باد عوض شده و دانشگاه برکلی از سوختن در امان ماند.

منابع مالی

با این که برکلی دانشگاهی دولتی است، منابع مالی آن اکثراً خصوصی است. قسمتی از منابع مالی اش از دولت می‌آید. از بزرگ‌ترین منابع مالی خصوصی برکلی می‌توان به بی‌پی، شرکت نفت و گاز بریتانیایی، اشاره کرد. بی‌پی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای بهبود و توسعه زیست‌سوخت به برکلی اهدا کرده است. شرکت هیولت نزدیک ۱۱۳ میلیون دلار و شرکت داو کمیکال نیز ۱۰ میلیون دلار در مورد تحقیق پیرامون پایایی به برکلی اهدا کرده‌اند. در کل، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، برکلی ۳٫۱۳ میلیارد دلار از ۲۸۱٬۸۵۵ منابع مالی مختلف جمع‌آوری کرد.

نام

از دانشگاه کالیفرنیا برکلی به نام‌های کالیفرنیا یا کَل نیز یاد می‌شود. UCB نیز مخفف آن است. لقب تیم‌های ورزشی این دانشگاه خرس‌های طلایی کالیفرنیا می‌باشد. وب سایت دانشگاه نیز berkeley.edu است.

هیئت علمی

برکلی بیشتر دارای رشته‌های مختلف و متنوع بسیاری در مقطع لیسانس است و رشته‌های مقطع دکترا کمی محدودتر می‌باشند. همچنین برنامهٔ دانشگاه به صورت نیم سال تحصیلی (semester) می‌باشد. در مجموع برکلی دارای صد و شش رشته در مقطع لیسانس، هشتاد و هشت در مقطع فوق لیسانس و نود و هفت رشته در مقطع دکترا است. در سال تحصیلی ۱۴–۲۰۱۳ دانشگاه ۷۵۶۵ لیسانسه و ۹۳۰ مدرک دکترا صادر کرد. مهم‌ترین دانشکده‌های دانشگاه عبارتند از:

  • دانشکده شیمی
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده طراحی محیط زیست
  • دانشکده منابع طبیعی
  • دانشکده روزنامه‌نگاری
  • دانشکده بازرگانی
  • دانشکده سیست عمومی
  • دانشکده اطلاعات
  • دانشکده قانون
  • دانشکده بهداشت
  • دانشکده زیست
  • دانشکده رفاه اجتماعی

قابل ذکر است که برکلی منحصراً دارای دانشکدهٔ پزشکی نیست ولی همراه با دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، به صورت مشترک، برنامه‌ای پزشکی را، نزدیک محل خود دانشگاه برکلی، اداره می‌کند.

مقطع کارشناسی

محبوب‌ترین رشته‌ها در مقطع کارشناسی در دانشگاه برکلی مهندسی برق، کامپیوتر، علوم سیاسی، زیست ملکولی، علوم طبیعی و اقتصاد می‌باشد. نمرات در درس‌ها در دانشگاه برکلی به صورت ۵ حرف (A, B, C, D, F) می‌باشد و دانشجویان ملزم به دادن امتحان میان ترم در درس‌هایی که گرفته‌اند می‌باشند. قوانین برای قبول و موفق شدن به کسب جوایز علمی در دانشگاه، بسته به قوانین هر دانشکده دارد. این جوایز معمولاً توسط دانشکده‌ها به دانشجویان ممتاز دانشگاه هر ساله اهدا می‌شود.

مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

در برکلی، راهیابی از مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد غیرمتمرکز است و متقاضیان مستقیم به دانشکدهٔ مورد نظر خود ثبت نام می‌کنند. این دانشگاه در سال ۲۰۱۲، ۸۸۷ مدرک دکترا و ۲۵۰۶ مدرک فوق لیسانس صادر کرد. اکثراً دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد توسط کمک هزینه‌های تحصیلی، همکاری آموزشی و پژوهشی پشتیبانی می‌شوند. در سال ۲۰۱۰، شورای ملی پژوهش ایالات متحده آمریکا، دانشگاه برکلی را در رتبهٔ اول بر اساس بیشترین تعداد برنامه در مقطع دکترا که به عنوان بهترین در آمریکا انتخاب شدند قرار داد. برنامه‌های دکترا دانشگاه برکلی که رتبهٔ اول را دریافتند عبارت بودند از: کشاورزی و منابع اقتصاد، فیزیک نجومی، شیمی، مهندسی عمران و محیط زیست، علوم کامپیوتر، انگلیسی، اپیدمیولوژی، جغرافیا، زبان آلمانی، ریاضیات، مهندسی مکانیک، بیوشیمی و بیولوژی مولکولی، ژنتیک، ژنومیکس، و توسعه، فیزیک، زیست‌شناسی گیاهی، و علوم سیاسی. برکلی همچنین رتبهٔ نخست را از برنامه بنیاد ملی علوم تحقیقات فارغ التحصیلان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰، با کسب ۱۳۳۳ جایزه دریافت کرد.

اساتید و پژوهش

برکلی دانشگاهی تحقیقاتی است که سطح فعالیت پژوهشی آن «بسیار بالا» می‌باشد. برکلی در سال ۲۰۱۵، ۷۸۹ میلیون دلار به فعالیت‌های پژوهشی و عملی مختلف اختصاص داد. ۱۶۲۰ استاد به طور تمام وقت (فول تایم) و ۵۰۰ استاد به صورت نیمه وقت (پارت تایم) در ۱۳۰ دانشکده و ۸۰ گروه و دانشکده بین رشته‌ای در حال فعالیت هستند. ۲۳۵ از استادان حال حاضر برکلی عضو فرهنگستان هنر و علوم آمریکا، ۷۷ عضو برنامه فولبرایت، ۱۳۹ عضو کمک‌هزینه گوگنهایم، ۷۳ عضو آکادمی ملی مهندسی، ۱۴۹ عضو آکادمی ملی علوم، ۸ برنده جایزه نوبل، ۴ برنده جایزه پولیتزر، ۱۲۵ عضو برنامه اسلون، ۷ برنده جایزه ولف، و ۱ برنده جایزه معماری پریتزکر هم اکنون در برکلی مشغول تدریس هستند.

در کل ۹۲ برندهٔ جایزهٔ نوبل مرتبط با برکلی (فارغ‌التحصیل یا استاد) بوده‌اند. این مقدار برای یک دانشگاه بسیار بالاست به طوری که از این لحاظ برکلی در میان دانشگاه‌های دولتی در جهان دارای رتبهٔ اول و در میان تمام دانشگاه‌های جهان (شامل غیردولتی) پس از دانشگاه هاروارد، دانشگاه کلمبیا و دانشگاه کمبریج انگلستان، دارای رتبهٔ چهارم است. نکته‌ای جالب در مورد دانشگاه برکلی این است که برای هر کدام از برندگان جایزه نوبل خود، پارکینگ اختصاصی ساخته و تابلویی‌هایی شامل اسامی هر کدام از برندگان قرار داده است.

همچنین استادان این دانشگاه در حال حاضر اکثراً دموکرات هستند.

سیستم کتاب‌خانه

دانشگاه برکلی دارای ۳۲ کتاب‌خانه است در سال ۲۰۰۶ سیستم کتاب خانهٔ برکلی دارای ۱۱ میلیون کتاب و ۷۰٬۰۰۰ گروه کتاب (عناوین) بود. مساحت سیتم کتابخانهٔ برکلی نزدیک به ۵ هکتار است و یکی از بزرگ ترین‌ها در کل جهان به حساب می‌آید. کتاب خانهٔ بنکرافت، یکی از کتاب‌خانه‌های دانشگاه برکلی، که کتاب خانهٔ مرکزی برکلی به حساب می‌آید، دارای کتاب‌های تاریخی بسیاری در مورد تاریخ جهان غرب و آمریکای شمالی و همچنین تاریخ کالیفرنیا، مکزیک و آمریکای مرکزی می‌باشد.

رتبه‌بندی و شهرت

یواس نیوز اند ورلد ریپورت (U.S. News & World Report) برکلی را، بالاتر ار دانشگاه ویرجینیا و یوسی‌ال‌ای، در مقام اول در میان دانشگاه‌های دولتی آمریکا قرار داده است.[۵۸]رتبه‌بندی کیواس (QS World University Rankings) برکلی را در ردهٔ ۲۸ ام جهان قرار داد. رتبه‌بندی فوربز نیز در سال ۲۰۱۷ برکلی را در ردهٔ چهلم آمریکا قرار داد.

نوآوری، اکتشافات و اختراعات

  • دروغ سنج – توسط جان آگوستوس لارسون و یک افسر پلیس از اداره پلیس برکلی در سال ۱۹۲۱ اختراع شد.
  • ویتامین E – گلادیس اندرسون امرسون ویتامین E را جدا کرده و به شکل خالص در سال ۱۹۵۲ درآورد.
  • کربن ۱۴ و فتوسنتز – مارتین کامن و سام روبن اولین کربن ۱۴ را در سال ۱۹۴۰ کشف کردند. برندگان جایزه نوبل ملوین کالوین و همکارش کربن ۱۴ را به عنوان یک ردیاب مولکولی برای فاش کردن مسیر جذب کربن در فتوسنتز، شناخته و به عنوان چرخه کالوین استفاده کردند.
  • غواصی در عمق زیاد در دریا – جوئل هنری هیلدبراند هلیوم با اکسیژن را مورد استفاده برای رفع بیماری ناشی از کاهش ناگهانی فشار قرار داد. این سبب شد تا غواصی در قسمت‌های عمیق‌تر آب عملی شود.
  • سیکلوترون – ارنست لارنس شتاب دهنده ذرات را در سال ۱۹۳۴ اختراع کرد.
  • ۱۶ عناصر جدول تناوبی در دانشگاه برکلی کشف شده است. (استاتین، نپتونیوم، پلوتونیوم، کوریم، آمریکیوم، برکلیم، کالیفرنیم، انشتانیم، لگام، مندلویم، نوبلیم، لارنسیم، دابنیم، سیبورگیوم تکنسیوم و مولیبدن)
  • واکسن آنفلوانزا – وندل استنلی و همکارش واکسن در دههٔ ۱۹۴۰ واکسن آنفولانزا را کشف کردند.
  • بمب اتمی – استاد فیزیک جی رابرت اوپنهایمر در دانشگاه برکلی مدیر آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و پروژه منهتن در زمان جنگ جهانی دوم بود.
  • بمب هیدروژنی – ادوارد تلر، پدر بمب هیدروژنی، استاد دانشگاه برکلی و محقق در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور و آزمایشگاه ملی لوس آلاموس بود.
  • لباس ویژه غواصی – هیو برندنر اولین لباس ویژه غواصی را در سال ۱۹۵۲ ساخت.
  • ساعت ملکولی – در سال ۱۹۶۷ توسط آلن ویلسون کشف شد.
  • انکوژن – پیتر دزبرگ اولین ژن سرطان زا را در دهه ۱۹۷۰ کشف کرد.
  • کارنیکوژن – مواد شیمیایی که باعث آسیب به DNA می‌شوند. آزمایش ایمز توسط بروس ایمز و همکارانش پیرامون این موضوع در سال ۱۹۷۳ در دانشگاه انجام شد.
لوگوی بی‌اس‌دی. بی‌اس‌دی از مهم‌ترین دستاوردهای برکلی بود.

لوگوی بی‌اس‌دی. بی‌اس‌دی از مهم‌ترین دستاوردهای برکلی بود.

  • بی‌اس‌دی – از مهم‌ترین دستاوردهای برکلی بود که در طی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۵ در این دانشگاه توسط گروه تحقیقاتی سیستم‌های کامپیوتری توسعه داده و منتشر می‌شد. امروزه واژه بی‌اس‌دی برای اشاره به خانواده‌ای از سیستم‌عامل‌های شبه‌یونیکس استفاده می‌شود که همگی از نوادگان همان بی‌اس‌دی یونیکس هستند. سیستم‌عامل‌هایی که از کد اصلی بی‌اس‌دی مشتق شده‌اند هنوز هم توسعه فعالی دارند و به طور گسترده استفاده می‌شوند.
  • برکلی RISC – دیوید پیترسون نوعی میکروپروسسور را در میان ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ طراحی کرد.

 

تلومراز، آنزیمی که در رشد و تقسیم سلولی نقش دارد.

تلومراز، آنزیمی که در رشد و تقسیم سلولی نقش دارد.

  • تلومراز – الیزابت بلکبرن، کارول گریدر، و جک سوزتاک آنزیمی که در رشد و تقسیم سلولی نقش دارد را در سال ۱۹۸۵ کشف کردند.
  • موتور میکروسکوپی – ریچارد اس مولر اولین موتور میکروسکوپی را در سال ۱۹۸۸ اختراع کرد.
  • زبان برنامه‌نویسی TCL – توسط جان اوسترهوت در سال ۱۹۸۸ توسعه داده شد.
  • تلسکوپ Keck – جری نلسون در ساختن یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های جهان در سال ۱۹۹۲ همکاری کرد.
  • سلول‌های بنیادی سرطان – جیمز پی آلیسون آنتی بادی مونوکلونال را که با استفاده از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان نقش دارد، در میان سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ کشف و توسعه داد.
  • انرژی تاریک – سل پرلموتر و همکارانش در سال ۱۹۹۸ کشف کردند که گیتی در حال گسترش است و علت آن به انرژی تاریک مرتبط می‌باشد.
  • داروی ضد مالاریا – جی کسلینگ داروی ضد مالاریا را در سال ۲۰۰۶ ساخت.
  • ویرایش ژن CRISPR – جنیفر دودنا راهی ارزان و دقیق را برای دستکاری دی ان ای در سلول‌های انسانی کشف کرد.
  • GIMP – در سال ۱۹۹۵ اسپنسر کیمبال و پیتر ماتیس شروع به توسعه GIMP به عنوان یک پروژه ترم طولانی در دانشگاه برکلی کردند.

پردیس دانشگاهی

پردیس دانشگاهی برکلی نزدیک به ۵۰۰ هکتار است. قسمت مرکزی آن نیز به ۷۲ هکتر می‌رسد. آزمایشگاه ملی لارنس برکلی نیز ۸۱ هکتار از محوطهٔ دانشگاه را می‌گیرد. تالار علوم لارنس و چندین پایگاه آزمایشی دیگر (به خصوص در زمینهٔ علوم فضایی، ریاضیات، منطقهٔ محیط زیستی حفاظت شده، باغ گیاه‌شناسی دانشگاه و مرکز تفریح استرابری کنیون نیز هر کدام مساحتی نسبتاً عظیمی از پردیس دانشگاهی را اشغال می‌کنند. قسمت شرقی پردیس دانشگاهی برکلی نیز به شهر اوکلند مرتبط می‌شود.

برکلی شامل چندین موزه، از جملهٔ موزهٔ دیرین شناسی دانشگاه کالیفرنیا، موزه هنر دانشگاه برکلی و آرشیو فیلم و اقیانوس آرام، و تالار علوم لارنس می‌شود. موزهٔ دیرین شناسی برکلی دارای فسیل‌های مختلفی از دایناسورها از جمله مجموعه‌ای کامل از استخوان‌های تیرانوسوروس (Tyrannosaurus Rex) می‌باشد. در منطقهٔ خلیجی در اطراف محوطهٔ دانشگاه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی متنوع و جنگل‌های کوچک (مخصوص کارهای تحقیقاتی) وجود دارند. فیبی هیرست که از یکی وقف‌کنندگان و کمک‌کنندگان بزرگ به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی بود، در سال ۱۹۰۲ موزه انسان‌شناسی دانشگاه برکلی را بنا نهاد و ۶۰۰۰۰ شی به آن اهدا کرد. این موزه در سال ۱۹۹۲ در نودمین سالگرد بازگشاییش، به پاس قدردانی از زحمات او، به موزه انسان‌شناسی فیبی ای. هیرست تغییر نام داد. این موزه امروزه، از بیش از ۳٫۸ میلیون شی نگهداری می‌کند.

 

واقعه‌ای که پردیس دانشگاهی و محوطهٔ این دانشگاه را تاریخی کرد در واقع نتیجهٔ «مسابقه بین‌المللی برای طرح معماری ماه هرست برای دانشگاه کالیفرنیا»، ایجاد شده توسط ویلیام راندلف در سال ۱۸۹۹، در شهری در بلژیک در آنتورپ می‌باشد. در نهایت جان گولن هوارد به عنوان برندهٔ مسابقه انتخاب شد. هوارد دوازه بنای دانشگاه را معماری کرد و در دههٔ ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ گسترش یافتند. بسیاری از طرح‌های هوارد توسط «نشان‌های تاریخی کالیفرنیا» شناخته شده‌اند و در «ثبت ملی اماکن تاریخی» قرار گرفته‌اند.

 

تالار جنوبی (South Hall) قدیمی‌ترین سازهٔ این دانشگاه است. سبک معماری آن به صورت ویکتوریایی است و در سال ۱۸۷۳ ساخته شد. این بنا و یک بنای دیگر (که توسط فردریک اولمستد طراحی شد) تنها دو بنایی بودند که قبل از بناهای جان گولن هاوارد در پردیس دانشگاهی قرار داشتند. از معماران معروف دیگر که در طراحی بناهای برکلی نقش داشتند می‌توان برنارد میبکرا نام برد. او دانش‌آموختهٔ مدرسه هنرهای عالی بوزار در فرانسه بود، و مدرس دانشگاه برکلی گردید، و در همان ایالت روزهای خود را سپری کرد. از دیگر معماران می‌توان جولیا مورگان، چارلز ویلارد مور و جوزف اشریک را نام برد. از طریق ادارهٔ توسعه پایدار و انرژی، دانشگاه برکلی اقدام به کارهای اجرای طرح‌های پایداری در محوطه دانشگاه کرده است. دانشگاه تلاش می‌کند تا آنجایی که می‌تواند از انرژی سبز و انرژی کارآمد و فن آور استفاده کند. دو تا از ساختمان‌های دانشگاه دارای استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی هستند. شش ساختمان دیگر نیز دارای شرایط قرار گرفتن و تأیید در این استاندارد هستند. چندین سازهٔ برکلی چندین بار بازسازی شده و ضایعات از پروژه‌های ساختمانی هر بار کاهش می‌یابد. پروژه‌های حفاظت از آب در چندین قسمت پردیس دانشگاهی قرار گرفته و دانشگاه روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی را برای مدیریت آب‌های ناشی از بارندگی و یا طوفان در نظر گرفته است. سوخت سیستم‌های تهویه‌ای، گرمایی، سرمایی و غیره دانشگاه برکلی از گاز طبیعی می‌آیند. برکلی از برترین دانشگاه‌ها بر اساس استفاده از انرژی پاک و پایداری (Sustainability) می‌باشد.

تشکیلات و مدیریت

دانشگاه کالیفرنیا توسط تیمی بیست و شش نفره اداره (مدیریت) می‌شود، که هیجده نفر از آنان مستقیماً توسط فرماندار (گاورنر) کالیفرنیا به مدت دوازده سال تعیین شدند. در سال ۲۰۰۶–۲۰۰۷ بودجه دانشگاه برکلی یک و هفت میلیارد دلار بود که سی و سه درصد از ایالت کالیفرنیا می‌آمد. در همان سال، ۷۸۵۰ نفر مبلغ ۲۶۷٫۹ میلیون دلار را به برکلی اهدا کرده و دارای برکلی به ۲٫۸۹ میلیارد دلار رسید. دانشگاه برکلی دارای ۲۴٬۷۰۰ کارمند است که بسیاری از آنان زیر نظر انجمن پرستاران کالیفرنیا (CNA) و شرکت‌های مشابه می‌باشند.

دانشگاه برکلی از منابع متنوعی، به خصوص فدرال و ایالتی، کمک مالی دریافت می‌کند. منابع خصوصی نیز بسیاری از منابع مالی برکلی را تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر منبع مالی ایالتی نقش بسیار مهمی را در تأمین سرمایه دانشگاه داشت. در سال ۱۹۸۷ ایالت کالیفرنیا پنجاه و چهار درصد از منابع مالی برکلی را تأمین کرد. اما در سال‌های اخیر به دلیل بحران مالی به وجود آمده در کالیفرنیا (در سال ۲۰۰۸–۱۱) منبع مالی ایالتی کاهش یافته است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۱، ۳۷ میلیون دلار کمک مالی از ایالت نسبت به سال ۲۰۱۰ کمتر بود. در سال ۲۰۱۳ تنها ۱۲ درصد از سرمایهٔ برکلی توسط ایالت تهیه شد. نزدیک یک سوم از درآمد دانشگاه صرف کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان می‌شود.

برکلی در سال ۲۰۱۲، ۴۴۵ میلیون دلار برای بازسازی ورزشگاه فوتبال آمریکایی اش که بر اثر زلزله آسیب دیده بود، قرض گرفت. ۳۲۱ میلیون دلار خرج بازسازی شده و همچنین ۱۵۳ میلیون دلار را نیز خرج ساختن مرکز ورزشی جدید کرد. در سال ۲۰۱۴، برکلی طرحی به هیئت رجنت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایجاد کرد تا بتواند که دانشجویان و اعضای دانشکده را حمایت مالی کند.

دانشجویان و دانشجویان قبولی در برکلی واجد شرایط کمک مالی‌های مختلف خصوصی و دولتی هستند. بیشتر کمک‌های مالی توسط دفتر کمک‌های مالی و بورس‌های تحصیلی دانشگاه برکلی تأمین می‌شود. بعضی از دانشکده‌های مهم برکلی (مثل دانشکده حقوق) کمک مالی جداگانه (مختص به خود) را دارند.

نظرات شما