دانشگاه شیکاگو (به انگلیسی: University of Chicago) از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است و در ایالت ایلینوی در آمریکا واقع است.

این دانشگاه به تنهایی با ۸۲ برنده جایزه نوبل در تاریخ عجین بوده است.

دانشگاه شیکاگو (به انگلیسی: University of Chicago) از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است و در ایالت ایلینوی در آمریکا واقع است.

این دانشگاه به تنهایی با ۸۲ برنده جایزه نوبل در تاریخ عجین بوده است.

مشاهیر

این دانشگاه مشاهیر متعددی اعم از دانش آموختگان و اساتید مجرب زیادی را در خود جای داده است.

در سال ۲۰۰۸، یک دانش‌آموخته دانشگاه شیکاگو، در یک بخشش بدون سابقه، مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار به دانشگاه سابق خود بابت قدردانی اهدا نمود.[۳] جان راکفلر، سرمایه‌گذار نامی آمریکایی، از این دانشگاه به عنوان بهترین سرمایه‌گذاری در عمر خویش نام برده است.[۴] باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴ به تدریس دروس حقوق اساسی در دانشکده حقوق این دانشگاه، اشتغال داشته است.[۵]

افرادی هم‌چون ساموئل هانتینگتون، ریچارد رورتی و جیمز واتسون، برخی از دانش‌آموختگان دانشگاه شیکاگو هستند.

روابط با ایران

مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو

دانشگاه شیکاگو یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون‌های باستان‌شناختی متعلق به تخت جمشید را داراست. این مؤسسه که مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو نام دارد به حدی شهرت دارد که دادگاه فدرال آمریکا سعی در استرداد این گنج و تصاحب آن به نفع صدمه دیدگان ناشی از حملات تروریستی انتحاری در اسرائیل را داشته است.

دادگاه فدرال بازگشت این اشیای باستانی را که عمدتاً مربوط به دورهٔ هخامنشی و تخت جمشید هستند را متوقف کرد و درصدد فروش آن برای دادن خسارات ۹ آمریکایی آسیب‌دیده از عملیات انتحاری در اسرائیل برآمد. این آثار پیش از انقلاب ایران (۱۳۵۷) در ایران به عنوان امانت به دانشگاه شیکاگو سپرده شدند. اما بعداً این دانشگاه از بازپس دادن این آثار توسط این دادگاه فدرال منع شد. دانشگاه شیکاگو کماکان سعی در جلوگیری از تصرف این اشیا توسط دولت فدرال آمریکا را داشته است. در این میان، موضع وزارت امور خارجه آمریکا (بر خلاف دادگاه فدرال)، حمایت از ایران و دانشگاه شیکاگو در جلوگیری از مصادره این اموال بوده است. تا اینکه در روزهای آخر ماه مارس سال ۲۰۱۴ شعبه ناحیه‌ای دیوان عالی به نفع دانشگاه شیکاگو و به ضرر مدعیان اسرائیلی رای نهایی خود را صادر نمود و از مصادره این اموال جلوگیری شد. همچنین از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران هرگز رسماً به دفاع از اموال باستانی ایرانی دانشگاه شیکاگو وارد عمل نگردید و ادعایی نسبت به تعلق یا تصاحب آن نکرد، دادگاه همچنین حق پس دادن یا ندادن این اموال به ایران را قانوناً در اختیار دانشگاه شیکاگو گذاشت.

کمیته اعانه ایران

در جنگ جهانی اول، و به منظور تأمین مخارج و تقویت افرادی که در سازمان کمیته اعانه ایران تلاش می‌کردند، کمیته‌ای به نام کمیسیون اعانه ایران و آمریکا (به انگلیسی: American Persian Relief Commission) در نیویورک تشکیل گردید که ریاست آن بر عهده دکتر هری پرات جادسون (Harry Pratt Judson)، رئیس دانشگاه شیکاگو بود.

در گزارشی از این سازمان، ۲٬۲۷۱٬۵۷۰ دلار و نیز مقداری غله برای کاشت و ماشین‌های باربری برای حمل غذا از هند به ایران ارسال گردید.

 

نگهبان دروازه آشوری واقع در ذخایر دانشگاه شیکاگو

نگهبان دروازه آشوری
واقع در ذخایر دانشگاه شیکاگو

نمایی از دانشگاه شیکاگو

نمایی از دانشگاه شیکاگو

سقف دانشکده مدیریت دانشگاه شیکاگو

سقف دانشکده مدیریت دانشگاه شیکاگو اثر معمار مشهور رافائل وینولی

نظرات شما