دانشمندان کانادایی از مواد ژنتیکی موجود در بازار برای خلق دوباره ویروس آبله اسبی، از خانواده ویروس آبله که تا پیش از ریشه‌کن شدن جان میلیون‌ها انسان را گرفت،‌ استفاده کردند.

به گفته دیوید اوانز از دانشگاه آلبرتا،‌ بازخلق این ویروس با هدف ساخت واکسن و درمان‌های ویژه سرطان انجام گرفته‌است و هیچ خطری از سوی این ویروس متوجه انسان‌ها نیست.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، اوانز برای انجام اینکار از مقامات مجوزهای لازم را دریافت کرده‌است. اوانز برای خلق دوباره این ویروس با یک شرکت تجاری به نام شرکت داروسازی تونیکس همکاری دارد، و امیدوار است با تولید دوباره آن بتواند واکسنی جدید برای آبله ابداع کند،‌واکسنی که به نسبت نمونه موجود آن از ایمنی بالاتری برخوردار است.

اوانز می‌گوید هدف دیگرش اثبات ممکن بودن ایجاد یک ویروس از طریق تکنیک‌های آزمایشگاهی بوده‌است. آبله،‌مرگبارترین بیماری تاریخ بشر در سال ۱۹۸۰ به صورت رسمی ریشه‌کن شد. هنوز نمونه‌ای از ویروس این بیماری در مراکزی در آمریکا و روسیه تحت تدابیر شدید امنیتی نگهداری می شوند و اوانز و گروهی دیگر از محققان تاکید دارند از بین بردن این نمونه‌ها لزوما به معنی خلاصی از ویروس آبله نخواهد بود زیرا ممکن است مقادیر ناشناخته‌ای از این ویروس در جایی نهفته و پنهان باقی مانده باشند و در چنین شرایطی تکنیک‌های جدید می‌توانند براساس توالی‌نویسی ژنتیکی این ویروس را بررسی و تجزیه کنند.

ژنوم کامل ویروس آبله در دهه ۱۹۹۰ شناسایی شد و جنجال‌های فراوانی برسر انتشار اطلاعات توالی ژنتیکی این ویروس درگرفت، اما علم زیست‌شناسی در آن دوران به اندازه‌ای پیشرفته نبود که کسی بتواند با استفاده از این اطلاعات ویروسی را بازخلق کند. با این‌همه دانش زیست‌شناسی امروزه با سرعتی بالا درحال تغییر است و به همین دلیل محدودیت‌های شدیدی برای جلوگیری از افتادن رمز دی‌ان‌ای ویروس‌های مرگباری مانند آبله به دست‌های نادرست وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی سال گذشته اعلام کرد هیچ سازمانی اجازه دسترسی به بیش از ۲۰ درصد ژنوم ویروس آبله را ندارد.

نظرات شما