جانشین کردن شیرینی و شکلات به جای مواد نشاسته ‌ای بسیاری از دانش‌ آموزان و دانشجویان در فصل امتحان ‌ها به خاطر صرفه‌ جویی در وقت به جای مصرف صبحانه یا سایر وعده‌ های غذایی اصلی به مصرف شیرینی و چای اکتفا می ‌کنند و در واقع شیرینی را […]

 

 

 

 

 

 

جانشین کردن شیرینی و شکلات به جای مواد نشاسته ‌ای

بسیاری از دانش‌ آموزان و دانشجویان در فصل امتحان ‌ها به خاطر صرفه‌ جویی در وقت به جای مصرف صبحانه یا سایر وعده‌ های غذایی اصلی به مصرف شیرینی و چای اکتفا می ‌کنند و در واقع شیرینی را جانشین نان، برنج، سیب‌ زمینی، ماکارونی و سایر مواد نشاسته ‌ای می ‌کنند.

شیرینی و موادی که در تهیه آن ها از قند و شکر استفاده شده در دستگاه گوارش به سرعت جذب خون می ‌شوند، بنابراین قند خون افزایش می ‌یابد و شخص احساس سیری می ‌کند. پس از مدت زمان کوتاهی، انسولین ترشح می‌ شود و قند خون را کاهش می‌ دهد و چون مواد غذایی دیگری که قند خون را به حالت متعادل نگه می‌ دارد مصرف نمی ‌شود بنابراین عارضه هیپوگلیسمی یا افت قندخون بروز می ‌کند که این عارضه اثر مستقیمی بر تمرکز، حافظه و قدرت یادگیری دارد (به اضافه عوارض نامطلوب دیگری که ایجاد می ‌کند). در حالی که مواد نشاسته‌ ای، قند خود را به تدریج وارد خون می ‌کنند و به این ترتیب قند خون در حالت متعادل باقی می ‌ماند. به ‌خصوص اگر این گروه با انواع سبزی ‌های فصل و تازه همراه شوند و میوه‌ ها نیز در میان وعده‌ ها به مصرف برسند دیگر نباید نگران کمبود انرژی و حضور ذهن بود.

لازم به یادآوری است که خوردن انواع مغزها(در صورتی که شور نباشند) و میوه‌ های خشک نیز در میان وعده ‌ها می ‌توانند به ثابت ماندن قند خون کمک کنند.

به این ترتیب نحوه ی تغذیه، ساعت‌ های صرف غذا و کیفیت برنامه غذایی از عوامل مهمی است که می ‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت در امتحانات موثر باشد. بنابراین محصلان و دانشجویان عزیز لازم است با شناخت آفات تغذیه ‌ای موفقیت در امتحانات، از این عوامل بپرهیزند.IranFoods_Persian-Star.org_02

نظرات شما