مدیر بخش تحقیقات شرکت فورد می‌گوید: «این احتمال وجود دارد تا پنج سال آینده شاهد حضور ماشین‌های خودران در سطح جاده‌ها باشیم. اما برای آن‌که بتوانید یکی از این ماشین‌های خودران هوشمند را خریداری کنید، حداقل باید ده سال دیگر صبر کنید.»

کن واشنگتن که در کنگره جهانی SAE WCX سخنرانی می‌کرد، در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «خودروسازان با ترس فزاینده‌ای روبرو شده‌اند و از این موضوع نگران هستند که مبادا در آینده قادر به فروش ماشین‌های خودران به مشتریان‌شان نباشند. به واسطه آن‌که در آینده مفاهیمی همچون رایدشیرینگ (ridesharing) یا همان به اشتراک‌گذاری خودرو و shuttle service دستخوش تغییراتی خواهند شد.» چندی پیش مارک فیلد، مدیرعامل شرکت فورد گفته بود: «مشتریان می‌توانند ماشین‌های خودران را تا سال ۲۰۲۵ خریداری کنند.» اما واشنگتن برآوردی جدیدی را ارائه کرده و اعلام کرد: «محتاطانه‌ترین تاریخی که برای خرید عمومی این وسایل نقلیه می‌توانیم ارائه کنیم در بازه زمانی ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۱ قرار خواهد داشت. به سختی می‌توانیم سرعت پیشرفت این فناوری را ارزیابی کنیم. چشم‌اندازی که هم اکنون پیش روی ما قرار دارد نشان می‌دهد که این پیشرفت یک رویکرد تدریجی دارد.»

همچنین چند وقتی است شایعاتی با این مضموم منتشر شده که شرکت فورد در نظر دارد از سرویس FordPass در ارتباط با به‌اشتراک‌گذاری خودرو یا راه‌اندازی زیرساخت جدیدی استفاده خواهد کرد.

ماشین‌های خودران هنوز هم در انتظار گذر از سطح سه هستند

شرکت فورد این موضوع را تایید کرده است که ماشین‌های خودران طراحی شده از سوی این شرکت از سطح سه عبور خواهند کرد. یک سطح  میانی که بین کنترل کامل انسانی و هدایت خودران قرار دارد. این سطح به رانندگان وسایل نقلیه خودران اجازه می‌دهد همچنان کنترل وسیله نقلیه را در اختیار داشته باشند. ماشین‌های خودرانی که در سطح سه قرار دارند هنوز هم به کنترل فرمان و راننده نیاز دارند، به واسطه آن‌که اگر مشکلی به وجود آمد راننده قادر باشد کنترل ماشین را به دست گیرد. اما ماشین‌های خودران سطح پنج بدون دخالت عامل انسانی قادر خواهند بود در جاده‌ها تردد کنند.

شرکت فورد برای ‌آن‌که از قافله ماشین‌های خودران عقب نماند یک قدم رو به جلو برداشت و در این راه سرمایه‌گذاری کلانی انجام داد. این شرکت ماه گذشته میلادی شرکت Argo AI را به ارزش یک میلیارد دلار خریداری کرد. مبلغی که قرار است ظرف پنج سال پرداخت شود. این خرید بزرگ نشان می‌دهد که شرکت فورد به دنبال آن است تا هم‌طراز با شرکت‌هایی همچون گوگل، تسلا و دیگر شرکت‌های حوزه فناوری در این مسیر گام بردارد.

در این رویداد، کن واشنگتن به وضوح بر روی این موضوع تاکید کرد: «زمانی که صحبت از ماشین‌های خودران به میان می‌آید، صنعت خودروسازی هیچ‌گاه بازیگر نقش دوم نبوده و در پشت سر شرکت‌های حوزه فناوری حرکت نمی‌کند. شرکت‌های عرصه فناوری اکنون به دنبال شرکایی در صنعت خودروسازی هستند تا فناوری‌های ابداعی خودشان را با کمک این شرکا تکمیل کرده و آزمایش کنند.»

برچسب ها: برچسب‌ها:,
نظرات شما