مطالعه صحیح و کاربردی شامل مراحل و تکنیکهای مهمی است که  دانستن و بکار گیری آنها باژده مطالعه را چندین برابر می کند . در این مقاله به بازگیی این نکات مهم می پردازیم :                   1)دانستن هدف: هدف زیربنای هرعملی است و شما از انجام هرکاری حتما هدفی دارید […]

مطالعه صحیح و کاربردی شامل مراحل و تکنیکهای مهمی است که  دانستن و بکار گیری آنها باژده مطالعه را چندین برابر می کند . در این مقاله به بازگیی این نکات مهم می پردازیم : 

                

1)دانستن هدف: هدف زیربنای هرعملی است و شما از انجام هرکاری حتما هدفی دارید ب. لذا برای مطالعه نیز باید هدف مشخصی داشته باشید ! اگر بدون هدف درس بخوانید موفقیت چندانی کسب نمیکنید !

 

2)اراده : عزم و اراده قوی داشته باشید و با تلاش و مطالعه به روش صحیح راههای خوشبختی را به سوی خود بگشایید

 

3)اعتماد به نفس : شک و تردید را به خود راه ندهید و با اعتماد کامل به اینکه حتما در کنکور قبول میشوید درس بخوانید . هر چه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید ضریب موفقیت شما بالاتر است !

 

4)برنامه ریزی :داشتن برنامه منظم و هدفدار یکی از عوامل موفقیت است . برنامه ریزی صحیح و این که چگونه از وقتتان حداکثر استفاده را کنین کمک زیادی به شما در هنگام مطالعه میکند . البته توجه داشته باشید که برنامه بدون کار کردن هیچ منفعتی ندارد .

 

5) نظم و ترتیب : نظم و برنامه اساس هر سازمانی است . لذا باید اتاق مطالعه شما کامملا عاری از هرگونه وسیله ی اضافی باشد . فقط کتابی را که میخواهید بعلاوه ی قلم و چند برگ سفید و اگر چیز دیگری نیاز داشتید مرتب رو میزتان بگذارید ! اتاق باید عاری از هرگونه پوستر و عکس و … باشد . شما باید تمام وسایل مورد نیاز خود را فراهم کنین و از طرف دیگر کارها یی که مربوط به مطالعه نیست مثله : تلفن زدن ، روزنامه خواندن و … را در زمان استراحت انجام دهید !

 

6)خونسردی : اضطراب و دلهره گامهای اوولیه شکست میباشد . پس هیچ کاه در هنگام مطالعه اضطراب به خود راه ندهید و با این دید که حتما در امتحان قبولید به مطالعه بپردازید !

 

7)علاقه : شرط اساسی یادگیری ! لذا سعی کنین با روحیه خوب و مشتاق درس بخوانید ! نه با بیزاری و از روی اجبار !

 

8)عدم اتلاف وقت : از لحظه لحظه زندگیتان برای پیشرفت و تکامل استفاده کنین !

 

9) اتاق مطالعه : باید آرام و ساکت باشین و تا حد امکان رفت و امد خانوادگی را به حداقل برسانید ! همچنین شلوغ و پر از لوازم نباشد . خود را به یک اتاق و یک میز مطالعه شرطی کنین تا مانع حوا پرتی شما و جلب توجه تان به اشیا نشود . تا حد امکان در اتاقی که میخوابید مطالعه نکنید ! چون باعث خواب آلودگی مشیود !

 

 

10)فاصله : فاصله چشم تا کتاب باید حدود 30-40 cm باشد !

 

11) عدم خستگی : وقتی خسته اید اصلا مطالعه نکنید بعد از استراحت مشتاقانه و سرحال شروع به مطالعه کنید !

 

12) زمان مطالعه : بلافاصله بعد خوردن غذا مطالعه نکنید ! چون با پر شدن معده دستگاه گردش خون ، خون را به معده می فرستد و خون کمتری به مغز میرسد ! و احساس خواب آلودگی به شخص دست میدهد !

 

13)نور اتاق : نور ، در مکتنی که میخواهید در انجا مطالعه کنین باید کافی و مناسب باشد !

 

14) تمرکز حواس: شرط اساسی یادگیری که قابل پرورش است ! هنگام مطالعه یک دفترچه داشته باشد ! و افکار مزاحم را یادداشت کنید !

 

15)تغذیه مناسب : مواد غذایی کلسیم دار ؛ فسفر دار، منیزیم دار ، ویتامین ها ی B –B12 باعث افزایش کارایی حافظه میشند ! که درشیر –جوانه گندم-فندوق- گردو – بادام – تخم مرغ و سبزیجات و … موجود است !

 

تکنیک ها و مراحل مطالعه

 

 

برچسب ها:
نظرات شما