
ناوری CarData بر اساس دادههای خودرو، گزینههای شخصیسازی شده در اختیار کاربر قرار میدهد.
در رویداد Mobility of Tomorrow مورخ ۳۰ می در برلین که انجمن صنعت خودروسازی آلمان در آن از ابتکارات خود پردهبرداری میکند، پیتر شواتزنباور، عضو هیئت مدیره بیامودر مورد فناوری Car Data توضیح داد:
CarData، اتصالپذیری خودروهای ما را وارد بعد جدیدی میکند، مشترکین بیامو ConnectedDrive میتوانند از این مزیت جدید، خلاقانه و امکانات متنوع آن، سریع و آسان استفاده کنند. حفاظت از اطلاعات کاربران در زمینه اتصال خودروها یک اصل اساسی است و مشتریان در این زمینه توقع زیادی دارند؛ ما به آنها امکان تصمیمگیری کامل در مورد اطلاعاتشان میدهیم. این دقیقا فلسفهی بیامو CarData را شکل میدهد.
به کمک بیامو CarData، رانندهها میتوانند در زمینه حق بیمه فردی (بهعنوان مثال برای محاسبه مسافت طی شده واقعی) صرفهجویی کنند. استفاده از خدمات جدید سرگرمی هم به کمک CarData در آینده ممکن خواهد بود. تمامی این سرویسها بر اساس دادههای رمزنگاری شده انتقالی از خودرو به سرورهای بیامو کار میکنند؛ این اطلاعات به کمک سیمکارتهای داخلی که روی تمام خودروهای گروه بیامو نصب هستند، ارسال میشوند. بهمحض اینکه کاربران در پورتال ConnectedDrive ثبت نام کنند، بدون هیچ هزینه اضافه قادر به استفاده از این سرویس خواهند بود.
عملکرد این سیستم به اینگونه است که خودرو اطلاعاتی مثل مسافت طی شده، متوسط مصرف سوخت یا اطلاعات رویدادی از قبیل تماس سرویس خودکار تولید میکند؛ برخی از این اطلاعات از طریق سیم کارت بهصورت رمزنگاری شده (Telematics) و انحصاری به سرورهای امن بیامو فرستاده میشوند و از آنجا با اجازه کاربر و بر اساس نوع سرویس درخواستی، ارائهدهنده سرویس امکان دسترسی به اطلاعات رمزنگاری شده پیدا میکند. همواره امنیت اطلاعات در اولویت است. برای کاهش ریسک هک شدن، امکان دسترسی شخص ثالث به خودرو وجود ندارد. پیتر شواتزنباور میگوید:
برای مشتریان ما، بیامو CarData به معنی امنیت، شفافیت و کنترل اطلاعات خودروی آنها است که این ویژگیها با خدمات مختلف درخواستی کاربر ترکیب میشوند.
به کمک این سیستم رانندگان همواره بر دسترسی سرویسدهندگان به اطلاعاتشان نظارت دارند؛ انتشار اطلاعات، لغو دسترسی و انصراف از درخواست قبلی با یک کلیک ماوس میسر است. امکان ثبت سرویسدهندگانی مثل گاراژها، شرکتهای بیمه و مدیران ناوگان در این سیستم وجود دارد و اگر کاربر اجازه دهد، اطلاعات وی دائما با شرکت ثبتشده به اشتراک گذاشته میشود. این سیستم در تاریخ ۳۰ می ۲۰۱۷ در آلمان عرضه شد و بهتدریج به بازارهای دیگر راه پیدا خواهد کرد.