تستهای معارف اسلامی کنکور با پاسخ تشریحی
۱- تمام مخلوقات این جهان به ……………. آفریده شده اند و دارای …………….. مشخص می باشند و پیام آیه شریفه …………….. حاکی از آن است.
۱( بهترین صورت – خلقتی – خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَ صَوَّرَکُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ …
۲( بهترین صورت – هدف و غایتی – خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَ صَوَّرَکُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ …
۳( حق – هدف و غایتی – مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا أإلّا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّی …
۴( حق – خلقتی – مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا أإلّا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّی …
۲- ابیات زیر با پیام کدام آیه شریفه تناسب مفهومی دارد؟
«دوست نزدیک تر از من به من است / وین عجب تر که من از وی دورم
چه کنم با که توان گفت که او / در کنار من و من مهجورم »
۱) فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا …
۲( وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا
۳( وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ …
۴) وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ
۳- از آیه شریفه « إِنْ هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِینَ» کدام مفهوم دریافت می گردد؟
۱( سرانجام عدم اعتقاد به رستاخیز و دل بستگی به دنیا، دوزخ است.
۲( منکران معاد کوردلان بهره مند از زندگی دنیا هستند.
۳( مرگ را غروبی از پی طلوعی درخشان می دانند و منکر معادند.
۴( بی ارزش جلوه کردن زندگی چند روزه و موقت دنیاست.
۴- با توجه به آیه شریفه » أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ» موضوع ……….. معاد با توجه به ……….. مفهوم میگردد
۱( ضرورت – پیدایش نخستین انسان
۲( امکان – پیدایش نخستین انسان
۳( ضرورت – قدرت نامحدود خداوند
۴( امکان – قدرت نامحدود خداوند
۵- خطاب « و » قالوا الم تکن الارض الله واسعه فتهاجروا فیها» و « قالوا الحمدله الذّی صدقنا وعده و اورثنا الارض» به ترتیب، ظرف تحقق کدام عالم است؟
۱( قیامت – قیامت
۲( برزخ – قیامت
۳( برزخ – برزخ
۴( قیامت – برزخ
پاسخ ها:
۱- گزینه ۳ درست است.
تمام مخلوقات این جهان به حق آفریده شده اند و دارای هدف و غایتی مشخص می باشند و پیام آیه شریفه « مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا إِلّا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّى …» حاکی از آن است
۲- گزینه ۱ درست است.
خدا سرشت ما را با خود آشنا کرده و گرایش به خود را که گرایش به همه خوبی ها و زیبایی هاست در ما قرار داد. از این رو هرکس در خود می نگرد یا به تماشای جهان می نشیند خدا را می یابد بنابراین آیه شریفه « فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا » با ابیات در سؤال تناسب مفهومی دارد.
۳- گزینه ۲ درست است.
با توجه به آیه شریفه « وَ قَالُوا إِنْ هِیَ إِلّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا وَ مَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِین» می فرماید: مسلماً غیر از این زندگی دنیا ما، چیزی در کار نیست، پیوسته گروهی از ما می میریم، و نسل دیگری جای ما را می گیرد، و ما هرگز برانگیخته نخواهیم شد.
۴- گزینه ۴ درست است.
آیه شریفه « أَ یَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُن» موضوع امکان معاد با توجه به قدرت نامحدود خداوند مفهوم می گردد
۵- گزینه ۲ درست است.
آیه شریفه « إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِکَهُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ کُنْتُمْ قَالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ قَالُوا أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَهً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا …» وَ « حاکی از گفتگو فرشتگان مرگ در عالم برزخ با کسانی که به خود ستم کرده اند و هجرت نکرده اند می باشد و آیه « وَ قَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی صَدَقَنَا وَعْدَهُ اَوْرَثَنَا الْأَرْضَ..» در عالم قیامت اتفاق می افتد.