
نمونه تست فلسفه و منطق رشته علوم انسانی با پاسخ تشریحی
۱- کدام عبارت برای این که « ارسطو را معلم اول دانسته اند » دلیل مناسب تری ارائه می کند؟
۱( نخستین کسی بود که فلسفه را به شکل منظم تعلیم داد.
۲( نخستین کسی بود که علل اصلی پدیده ها را کشف کرد.
۳( در عالم اسلام و مسیحیت پیروان بسیاری داشت.
۴( نخستین طبقه بندی جامع را از علوم ارائه داد.
***********************************
کدام عبارت درباره حیرت فلسفی درست نیست؟
۱( راز هستی را مکشوف می کند
. ۲( بدون رهایی از عقل معاش ایجاد نمی شود.
۳( منشاء سوالات اساسی فلسفه است
. ۴( اقتضای ذات بشر است.
****************************
۳- در کدام دسته، همگی فیلسوفان غربی متأثر از ارسطو هستند؟
۱( اگوستینوس – توماس اکویناس – آلبرت کبیر
۲( اسکندر افرودیسی- آلبرت کبیر – راجر بیکن
۳( توماس اکویناس – آلبرت کبیر – راجر بیکن
۴( توماس اکویناس – ابن رشد – آلبرت کبیر
*******************************
۴-به ترتیب، مبنای برهان اسد و اخصر و برهان سینوی کدام اصول هستند و مطلوب اولیه هر یک کدام است؟
۱( تقدم علت بر معلول – محال بودن تسلسل – اثبات خدا – ابطال تسلسل
۲( تقدم علت بر معلول – اصل واقعیت – ابطال تسلسل – اثبات واجب الوجود بالذات
۳( تقدم وجوب بر وجود – محال بودن تسلسل – تقدم علت بر معلول – اثبات علت فاعلی جهان
۴( تقدم وجوب بر وجود – اصل واقعیت – ابطال تسلسل- ابطال تسلسل
*************************************
۵- کفه وجود شئ بر کفه عدم آن، در کدام صورت سنگینی خواهد کرد؟
۱( با دخالت هر عامل بیرونی
۲( فقط در صورت علت تامه
۳( فقط در صورت امکان ذاتی شیء
۴( در صورت وجود علت، اعم از تامه و ناقصه
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
پاسخ:
۱- گزینه ۴ درست است.
اولین کسی که علوم مختلف را طبقه بندی کرد، ارسطو بود و این مناسب ترین وجه است برای این که چرا او را معلم اول نامیده اند.
۲- گزینه ۱ درست است.
حیرت فلسفی راز هستی را بر انسان مکشوف نمی کند؛ بلکه برعکس جنبه رازآلود هستی را نزد انسان افزون می کند.
۳- گزینه ۳ درست است.
اکویناس، آلبرت کبیر و راجر بیکن همگی فیلسوفان غربی ارسطویی هستند؛ اما اگوستینوس افلاطونی است؛ ابن رشد فیلسوف مسلمان است و اسکندر افرودیسی شارح ارسطو است.
۴- گزینه ۲ درست است.
اساس برهان فارابی تقدم علت بر معلول و مطلوب آن ابطال تسلسل است و برهان سینوی بر اساس اصل واقعیت و چند اصل و محاسبه عقلی دیگر بنا شده و مطلوب آن اثبات واجب الوجود بالذات است.
۵- گزینه ۲ درست است.
کفه وجود یک ممکن الوجود فقط و فقط در صورت وجود علت تامه آن بر کفه عدم سنگینی خواهد کرد.