
تستهای کنکوری فلسفه و منطق رشته علوم انسانی با پاسخ تشریحی
۱- کدام یک را می توان ترتیبِ داستان های عرفانی ابن سینا بر اساس منازل سلوک دانست؟
۱) حی بن یقظان سلامان و ابسال رساله الطیر
۲) سلامان و ابسال حی بن یقظان رساله الطیر
۳) رساله الطیر حی بن یقظان سلامان و ابسال
۴) حی بن یقظان رساله الطیر سلامان و ابسال
۲- از نظر ابن سینا « علم خواص» ……….. است، که ………….. به زبان داستان و تمثیل بیان شود و …………………..
۱) حکمت مشرقی – می تواند – برای بیان ابعادی از حکمت مناسب است.
۲) حکمت متعالیه – می تواند – برای بیان مضامین عالی مناسب تر است.
۳) حکمت مشرقی – می تواند – باید به همین روش نگاشته شود.
۴) حکمت مشایی – نمی تواند – بنابراین برهان خالص است.
۳- کدام یک، نزد سهروردی « حکیم متأله» شمرده می شود؟
۱) آن که اشتیاق به حقیقت او را به جست وجوی معرفت وامی دارد.
۲) آن که خود را پاک کرده و قلب او به حقیقت روشن شده است.
۳) استاد در مقام برهان، که دلش به نور حقیقت روشن است.
۴) کسی که در مقام استدلال و برهان بر همه غلبه یابد.
۴- بنیان گذار حوزه ی فلسفی اصفهان، بزرگ ترین متکلم شیعه و صاحب کتاب فصوص الحکم به ترتیب، عبارتند از
۱) میرداماد – شیخ مفید – فارابی
۲) ملاصدرا – شیخ مفید – فارابی
۳) ملاصدرا – خواجه نصیر – محی الدین بن عربی
۴) میرداماد – خواجه نصیر – محی الدین بن عربی
۵- به ترتیب کدام مفهوم مشترک لفظی و کدام مشکک است؟
۱) بادیه – گرما
۲) بادیه – اسب
۳) نور – گرما
۴) نور – اسب
پاسخ:
۱- گزینه ۴ درست است.
در حی بن یقظان ابن سینا از آغاز سفر معنوی سالک گفته است و در رساله الطیر به عبور او از ورطه های مختلف این راه اشاره کرده است. در سلامان و ابسال نیز از رهایی سالک و رسیدن او به عالم نور سخن گفته؛ پس می توان آن را به ترتیب بیان مراحل سلوک دانست.
۲- گزینه ۱ درست است.
« » از نظر ابن سینا « حکمت مشرقی» درجه بالاتری دارد و علم خواص است و می توان (یا باید) در آن، برای بیان بعضی از مسائل و ابعاد حکمت، از زبان تمثیل و نماد هم استفاده کرد.
۳- گزینه ۳ درست است.
حکیم متأله نزد سهروردی کسی است که شهود و سلوک عرفانی را با حکمت بحثی و استدلالی جمع کرده باشد. پس گزینه ۳ درست است.
۴- گزینه ۴ درست است.
بنیانگذار مکتب اصفهان میرداماد است، خواجه نصیر را به حق بزرگ ترین متکلم شیعه دانسته اند و « فصوص الحکم» نام کتابی است متعلق به ابن عربی (فارابی هم کتابی به این نام دارد، ولی در گزینه های ۱ و ۲ سایر موارد نادرست است)
۵- گزینه ۱ درست است.
« بادیه » مشترک لفظی است: هم به معنای بیابان و هم به معنای نوعی ظرف به کار می رود « مشترک لفظی» به مفهومی می گویند که دارای دو یا چند معنی کاملاً متفاوت و بی ربط به هم باشد.
مفهوم مشکک هم به مفهومی می گویند که مصادیق آن نسبت به هم دارای شدت و ضعف باشند و این شدت و ضعف بیرونی و عارضی نباشد. بنابراین مفهوم « گرما» یک مفهوم مشکک است، اما اسب غیرمشکک است؛ زیرا اسب های مختلف از نظر « اسب بودن» با هم هیچ تفاوتی ندارند. مفهوم غیر مشکک « متواطی» نامیده می شود