
تستهای کنکوری دین و زندگی عمومی با پاسخ تشریحی
۱- آیات سوره مبارکه « حمد» مبین هدایت ………. است که با آیه شریفه ……….. هم مفهوم است
۱) تشریعی – رسلامبشرین و منذرین لئ لایکون للناس علی الله حجه بعد الرسل
۲) عمومی – رسلامبشرین و منذرین لئ لایکون للناس علی الله حجه بعد الرسل
۳) تشریعی – سبح اسم ربک الاعلی اّلذی خلق فسوی و اّلذی قدر فهدی
۴) عمومی – سبح اسم ربک الاعلی اّلذی خلق ف فسوی و اّلذی قدر فهدی
۲- آیه شریفه ﴿من عمل صالح امن ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینّه حیاه طبیه…﴾ به کدام پیام اشاره دارد؟
۱) بنا بر حکمت و عدل خداوند، مرگ نابودکننده و پایان زندگیاش نیست.
۲) انسان با کمک عقل خود میتواند به این حقیقت برسد که حیات طیبه چیست.
۳) دغدغه اصلی انسانهای فکور و خردمند کشف راه درست زندگی است.
۴) هر انسانی فارق از جنسیت اگر عمل صالحی انجام دهد زندگی پاک نصیبش میشود.
۳- خداوند یکدین برای پیامبران تشریع کرده و از آنان خواسته است ………………..
۱) و ما اوتی الّنبیون من ربهم
۲) و ما اختلف اّلذین اوتوا الکتاب
۳) ان اقیموا الدین و لا تتفرّقوا فیه
۴) لا نفرق بین احد منهم و نحن له مسلمون
۴- قرآن کریم منشأ اصلی اختلاف و چند دینی در جوامع را چه میداند؟
۱) در زمان ظهور پیامبر جدید تحریفات متعددی در آیینهای قبل به وجود آمده بود.
۲) در هر زمان نیاز به احکام و دستورات دینی جدید با توجه به سطح فرهنگ جامعه، فزونی مییافت.
۳) درک و اندیشه انسانها در طول تاریخ روندی صعودی داشته پس پیامبر قبلی را نمیپذیرند.
۴) عدهای از رهبران دینی با ظهور پیامبر جدید با او مخالفت کرده و پیامبری او را انکار میکردند.
۵- آیه شریفه ﴿ افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عندالله لوجدوا فیه اختلافً ا کثیرًا﴾ ناظر بر کدام جنبه اعجاز است و حاکی از چه ویژگی دارد؟
۱) لفظی – تأثیرناپذیری از عقاید دوران جاهلیت
۲) محتوایی – تأثیرناپذیری از عقاید دوران جاهلیت
۳) لفظی – انسجام درونی، در عین نزول تدریجی
۴) محتوایی – انسجام درونی، در عین نزول تدریجی
۱- گزینه ۱د رست است.
خداوند در سوره مبارکه حمد میفرماید « اهدنا الصراط المستقیم» مبین هدایت تشریعی است که با آیه شریفه ﴿ رسلاً مبشرین و منذرین لئلا یکون للنّاس علی الله حجه بعد الرسل﴾ تناسب مفهومی دارد.
۲- گزینه ۳ درست است.
آیه شریفه ﴿من عمل صالحًا من ذکر او انثی و هو مؤمن … ﴾ بیانگر نیاز برتر کشف راه درست زندگی است که ارتباط دقیقی با دو نیاز دیگر یعنی درک زندگی و درک آینده خویش دارد و دغدغه اصلی انسانهای فکور و خردمند هم بوده است.
۳- گزینه ۳ درست است.
با توجه به آیه شریفه ﴿ شرع لکم من الدین ما وصی به نوحًا و اّلذی اوحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی ان اقیموا الدین و لا تتفرقوا منه﴾ خداوند یک دین برای پیامبران تشریع کرده و از آنان خواسته که « دین را بپا دارید و در آن متفرق نشوید ….»
۴- گزینه ۴ درست است.
قرآن کریم منشأ اصلی اختلاف و چند دینی را آن دسته از رهبران دینی معرفی میکند که به خاطر حفظ مقام و موقعیت و منافع خود در برابر دعوت پیامبر جدید ایستادند و پیامبری او را انکار کردند و سبب اختلاف و چند دسته شدن پیروان پیامبران شدند.
۵- گزینه ۴ درست است.
با این که بیش از ششهزار آیه قرآن کریم در طول ۲۳ سال نازل شده و درباره موضوعات متنوعی مانند توحید، معاد، انسان و … سخن گفته است، با وجود این، نه تنها میان آیات تعارض و ناسازگاری نیست، بلکه آیاتش دقیقتر از اعضای یک بدن با یکدیگر هماهنگاند و آیه شریفه « افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عندالله لوجدوا فیه اختلافً ا کثیرًا» حاکی از آن است