تستهای کنکوری دین و زندگی عمومی با پاسخ تشریحی

 

 

۱- آیات سوره مبارکه « حمد»  مبین هدایت ………. است که با آیه شریفه ……….. هم مفهوم است

۱)  تشریعی – رسلامبشرین و منذرین لئ لایکون للناس علی الله حجه بعد الرسل

۲)  عمومی – رسلامبشرین و منذرین لئ لایکون للناس علی الله حجه بعد الرسل

۳)  تشریعی – سبح اسم  ربک الاعلی اّلذی خلق فسوی و اّلذی قدر فهدی

۴)  عمومی – سبح اسم  ربک الاعلی اّلذی خلق ف فسوی و اّلذی قدر فهدی

 

۲- آیه شریفه ﴿من عمل صالح امن ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینّه حیاه  طبیه به کدام پیام اشاره دارد؟

۱)  بنا بر حکمت و عدل خداوند، مرگ نابودکننده و پایان زندگیاش نیست.

۲)  انسان با کمک عقل خود میتواند به این حقیقت برسد که حیات طیبه چیست.

۳)  دغدغه اصلی انسانهای فکور و خردمند کشف راه درست زندگی است.

۴)  هر انسانی فارق از جنسیت اگر عمل صالحی انجام دهد زندگی پاک نصیبش می‌شود.

 

۳- خداوند یکدین برای پیامبران تشریع کرده و از آنان خواسته است ………………..

۱)  و ما اوتی الّنبیون من ربهم

۲)  و ما اختلف اّلذین اوتوا الکتاب

۳)  ان اقیموا الدین و لا تتفرّقوا فیه

۴)  لا نفرق بین احد منهم و نحن له مسلمون

 

۴- قرآن کریم منشأ اصلی اختلاف و چند دینی در جوامع را چه میداند؟

۱)  در زمان ظهور پیامبر جدید تحریفات متعددی در آیینهای قبل به وجود آمده بود.

۲)  در هر زمان نیاز به احکام و دستورات دینی جدید با توجه به سطح فرهنگ جامعه، فزونی می‌یافت.

۳)  درک و اندیشه انسانها در طول تاریخ روندی صعودی داشته پس پیامبر قبلی را نمی‌پذیرند.

۴)  عدهای از رهبران دینی با ظهور پیامبر جدید با او مخالفت کرده و پیامبری او را انکار می‌کردند.

 

۵- آیه شریفه ﴿ افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عندالله لوجدوا فیه اختلافً ا کثیرًا﴾ ناظر بر کدام جنبه اعجاز است و حاکی از چه ویژگی دارد؟

۱)  لفظی – تأثیرناپذیری از عقاید دوران جاهلیت

۲)  محتوایی – تأثیرناپذیری از عقاید دوران جاهلیت

۳)  لفظی – انسجام درونی، در عین نزول تدریجی

۴)  محتوایی – انسجام درونی، در عین نزول تدریجی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱- گزینه ۱د رست است.

خداوند در سوره مبارکه حمد میفرماید « اهدنا الصراط المستقیم» مبین هدایت تشریعی است که با آیه شریفه  ﴿ رسلاً مبشرین و منذرین لئلا یکون  للنّاس علی الله حجه بعد الرسل﴾ تناسب مفهومی دارد.

 

۲- گزینه ۳ درست است.

آیه شریفه ﴿من عمل صالحًا من ذکر او انثی و هو مؤمن … ﴾ بیانگر نیاز برتر کشف راه درست زندگی است که ارتباط دقیقی با دو نیاز دیگر یعنی درک زندگی و درک آینده خویش دارد و دغدغه اصلی انسانهای فکور و خردمند هم بوده است.

 

۳- گزینه ۳ درست است.

با توجه به آیه شریفه ﴿ شرع لکم من الدین ما وصی به نوحًا و اّلذی اوحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی ان اقیموا الدین و لا تتفرقوا منه﴾    خداوند یک دین برای پیامبران تشریع کرده و از آنان خواسته که « دین را بپا دارید و در آن متفرق نشوید ….»

 

۴- گزینه ۴ درست است.

قرآن کریم منشأ اصلی اختلاف و چند دینی را آن دسته از رهبران دینی معرفی می‌کند که به خاطر حفظ مقام و موقعیت و منافع خود در برابر دعوت پیامبر جدید ایستادند و پیامبری او را انکار کردند و سبب اختلاف و چند دسته شدن پیروان پیامبران شدند.

 

 

۵- گزینه ۴ درست است.

با این که بیش از شش‌هزار آیه قرآن کریم در طول ۲۳ سال نازل شده و درباره موضوعات متنوعی مانند توحید، معاد، انسان و … سخن گفته است، با وجود این، نه تنها میان آیات تعارض و ناسازگاری نیست، بلکه آیاتش دقیقتر از اعضای یک بدن با یکدیگر  هماهنگ‌اند و آیه شریفه « افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عندالله لوجدوا فیه اختلافً ا کثیرًا»  حاکی از آن است

 

نظرات شما