تستهای کنکوری ادبیات فارسی عمومی با پاسخ تشریحی
۱- معنی « موزه، محمل، محاق، ژکیدن» به ترتیب کدام است؟
۱) پاتابه، شراع، مستور، زمزمه کردن
۲)کفش، کِلّه، گفت و گو، آهسته سخن گفتن
۳) جبّه، هودج، پوشیده شده، زیر لب حرف زدن
۴) کفش، کجاوه، احاطه شده، غرولند کردن
—————————————
۲- انتساب آثار به پدید آورنده آن در همه موارد به جز مورد ………….. کاملاً درست است.
۱) قیصر امین پور: به قول پرستو، ظهر روز دهم، تنفّس صبح
۲) سلمان هراتی: از این ستاره تا آن ستاره، دری به خانه خورشید، از آسمان سبز
۳) عبدالحسین زرّین کوب: با کاروان حلّه، پلّه پلّه تا ملاقات خدا، چشمه روشن
۴) غلامحسین ساعدی: ترس و لرز، گور و گهواره، آی با کلاه آی بی کلاه
————————————–
۳- در کدام گروه کلمه، غلط املایی وجود دارد؟
۱) غریزه حبّ ذات، وزر و وبال، حادثه صعب، وصال و فراغ
۲) ورطه و مهلکه، ارّابه زمان، عزلت و انزوا، شراره سیّال
۳) توابع و لواحق، جنحه و جنایت، مالیات مستغلات، نطق غرّا
۴) صیانت و نگهداری، اوامر و نواهی، عبوس و زمخت، نگاه اعورانه
———————————————-
۴- آرایه های بیت زیر کدامند؟
» سرو را گر چه به بالای تو مانندی نیست بنده با قدّ تو از سرو سهی آزاد است «
۱) استعاره، ایهام تناسب، پارادوکس
۲) تشبیه، ایهام، تضاد
۳) تشبیه، استعاره، مجاز
۴) استعاره، کنایه، مجاز
—————————————–
۵- بیت « چرخ ار چه رفیع خاک پایت عقل ار چه بزرگ طفل راهت» با کدام بیت ارتباط مفهومی دارد؟
۱) نکوهش مکن چرخ نیلوفری را *** برون کن ز سر باد خیره سری را
۲) از آن چرخه که گرداند زن پیر *** قیاس چرخ گردان را همی گیر
۳) عالم علم بود و بحر هنر **** بود چشم و چراغ پیغمبر
۴) شاه فلک چو بنگرد طلعت ماه پیکرت **** ذرّه صفت در اوفتد بر سر بامت از هو
پاسخها:
گزینه ۴ درست است
معنی درست واژه ها: )موزه: کفش( )محمل: کجاوه، هودج( )محاق: احاطه شده، پوشیده شده( )ژکیدن: غرولند کردن، آهسته سخن گفتن در زیر لب از روی خشم و غضب(
—————————————
گزینه ۳ درست است
«چشمه روشن» نام یکی از آثار غلامحسین یوسفی است.
——————————–
گزینه ۱ درست است
)وصال و فراق( در گزینه ۱ غلط نوشته شده است
——————————–
گزینه ۲ درست است
)بالای تو از سرو متناسب تر است: تشبیه تفضیل( )بنده: ایهام ۱. شخص من، ۲. اسیر و دربند( )بنده و آزاد: تضاد(
——————————
گزینه ۴ درست است
معنی بیت سوال: ای پیامبر: آسمان با همه عظمتش خاک پای توست و عقل با همه بزرگیش، طفل نوآموزی بیش نیست. چنین مفهومی از بیت ۴ دریافت می شود.