
تست ادبیات تخصصی رشته علوم انسانی با پاسخ تشریحی
۱- بعد از دو سبک میانیِ « مکتب وقوع» و «واسوخت » کدام سبک شکل گرفت و چه کسی آن را رواج داد؟
۱( عراقی، سعدی
۲( هندی، صائب
۳( هندی، وحشی بافقی
۴( بازگشت ادبی، مشتاق اصفهانی
**************
۲- بیت «آه سعدی اثر کند در سنگ — نکند در تو سنگدل اثری» با کدام بیت قرابت مفهومی دارد؟
۱( از دشمن ار بنالم عیبی بود ولیک — آهم ز دست دوست به گردون همی شود
۲( ناله سینه مجروح اثرها دارد — زخم چندان که به هم نامده محراب دعاست
۳( مگر ز ناله من گرم می شود دل کوه — که می دهد به زبان صدا جوابم را
۴( ناله در سنگ اثر می کند اما چه کنم — چون از این در دل سنگین اثری نیست تو را
*******************
۳- بیت «کی بر این کلبه طوفان زده سرخواهی زد ای پرستو که پیام آور فروردینی » با کدام بیت تناسب مفهومی دارد؟
۱( آن پیک نامور که رسید از دیار دوست — آورد حرز جان ز خط مشکبار دوست
۲( جان بر قدمش بباید افشاند — پیکی که از او دهد پیامی
۳( ز دلبرم که رساند نوازش قلمی — کجاست پیک صباگر همی کند کرمی
۴( عجب از وفای جانان که عنایتی نفرمود — نه به نامه ای پیامی نه به خامه ایی سلامی
*********************
۴- مفهوم عبارت «یُحِبُّهم و یُحبُّونَه » با کدام بیت تناسب ندارد؟
۱( به رحمت سرِ زلف تو واثقم ورنه — کشش چو نبود از آن سو چه سود کوشیدن
۲( هر ذرّه که بینی از کم و بیش — دارد کششی به مرکز خویش
۳( تا که از جانب معشوقه نباشد کششی — کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد
۴( نگر که شبنم بی دست و پا ز جذبه شوق — چگونه جای به دامان آفتاب گرفت
*******************
۵- بیت « سجده نتوان کرد بر آبِ حیات تا نیابم زین تنِ خاکی نجات» با کدام بیت تناسب مفهومی ندارد؟
۱( تعلّق حجاب است و بی حاصلی — چو پیوندها بگسلی واصلی
۲( جسم خاکی است حجاب نظر راهروان — سیل چون گرد ره از خویش فشاند دریاست
۳( از منت دایم حجابی نیست جز بیم رقیب — کاش پنهان از رقیبان در حجابت دیدمی
۴( ما در این ره حجاب خویشتنیم — ورنه روی تو در برابر ماست
++++++++++++++++++++
پاسخ:
۱- گزینه ۲ درست است.
بعد از دو سبک میانی مکتب وقوع یا شیوه بیان حال و واسوخت در قرن یازدهم سبک هندی شکل گرفت. این سبک با ظهور صائب در ایران و بیدل دهلوی در هند رواج یافت.
۲- گزینه ۱ درست است.
مفهوم بیت سؤال این است که آه و ناله عاشق در معشوق سنگدل اثری ندارد. این مفهوم از بیت گزینه ۴ دریافت می شود.
۳- گزینه ۳ درست است.
بیت سؤال بیانگر این مفهوم است که عاشق دردمند و دور از معشوق منتظر پیام آوری است که از سوی یار پیغامی به او رساند. این مفهوم در بیت گزینه ۳ یافت می شود.
۴- گزینه ۲ درست است.
عبارت متن سؤال عشق دو طرفه را بیان می کند بدین معنی که خدا عاشق بنده است و بنده هم به خدا عشق می ورزد. این مفهوم از ابیات، ۱،۳و ۴ استنباط می شود بیت گزینه ۲ فاقد این مفهوم است و عشق یک طرفه را بیان می دارد.
۵- گزینه ۳ درست است.
مفهوم بیت سؤال، گذر از تعلقات دنیایی حتی تن شخصی است که ما تا زمانی که از خود نگذریم به وصل یار نمی رسیم زیرا تن، حجابی است و مانع ، رسیدن به معشوق. مفهوم فوق در ابیات ۱، ۲ و ۴ یافت می شود. بیت گزینه ۳ فاقد این مفهوم است.