شاید در گذشته فرآیند القای محتوای تصویری به مغز بیشتر رویاپردازی بود، اما دانشمندان این رویا را به واقعیت تبدیل کرده‌اند. گروهی از دانشمندان به تازگی موفق شدند، بر مبنای تابش‌های نوری، تصویری از یک جسم کاملا ناشناخته را درون مغز یک موش حک کنند. نتایج این تحقیق در مجله Science تحت عنوان شبکه‌های عصبی مصنوعی به چاپ رسیده است.

اپتوژنیک راه‌کاری است که به پژوهش‌گران اجازه می‌دهد با استفاده از نور سلول‌های موجود در بافت‌های زنده را کنترل کنند. این راه‌کار می‌تواند به منظور درمان بیماری صرع در انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. کاشت تصاویر درون ذهن یک فرد ممکن است بیشتر شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی همچون تلقین یا یادآوری مطلق باشد. در فیلم‌ یادآوری مطلق نسخه قدیم که آرنولد ایفاگر نقش اصلی آن بود، او روی صندلی مخصوصی می‌نشست و دستگاهی کنار مغز او قرار می‌گرفت. در ادامه زمانی که او از خواب بیدار می‌شد، احساس می‌کرد که در سیاره دیگری بوده و تمامی تصاویر و جزییات مربوط به آن‌را به خاطر می‌آورد، اما نمی‌دانست چگونه این تصاویر به درون مغز او وارد شده‌اند.

اکنون دانشمندان موفق شدند با استفاده از پرتوهای نور تصویر یک شی کاملا ناشناخته را درون مغز یک موش قرار دهند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که مغز خیلی ساده‌تر از آن چیزی که تا پیش از این تصور می‌شد، می‌تواند دستکاری شود. این دستاورد بدون شک تاثیر عمیقی بر علوم اعصاب و دنیای پزشکی خواهد گذاشت. روش کاشت مصنوعی یک تصویر درون مغز ممکن است شبیه به تکنیکی به نظر برسد که در هیپنوتزیم از آن استفاده می‌شود. اما دانشمندان موفق شدند با تابش نور این‌کار را انجام دهند.

اپتوژنیک چیست؟

اپتوژنیک به دانشمندان اجازه می‌دهد به کنترل و مشاهده فعالیت‌های مغزی بپردازند. در این تکنیک از پرتور نور به منظور کنترل سلول‌هایی که در بافت‌های زنده قرار دارند، استفاده می‌شود. تا پیش از ابداع اپتوژنیک، دانشمندان مجبور به باز کردن جمجمه بودند. این‌کار به منظور کاشت الکترودها داخل بافت زنده و تحریک سلول‌های عصبی با جریان الکتریکی و اندازه‌گیری پاسخی که از آن‌ها دریافت می‌شد، انجام می‌گرفت. حتا مغز یک موش ۱۰۰ میلیون نورون دارد. به‌طوری که در حدود یک هزارم مغز ما انسان‌ها نورون درون مغز یک موش قرار دارد. اما به دلیل تراکم بیش از حد، نگاه دقیق به گروه خاصی از نورون‌ها با دشواری همراه بود. اپتوژنیک به پژوهش‌گران اجازه می‌دهد بدون آن‌که آسیبی به مغز وارد شود، کنترل به مراتب دقیق‌تری روی آن داشته باشند.

برچسب ها:
نظرات شما