تاثیر ورزش بر روان: سلامت روانی از جمله موضوعاتی است که با شرکت در فعالیت های جمعی ورزشی بدست می آید. این فعالیت ها موقعیت را برای رشد معیارهای سلامت روانی محیا می کند. سلامت روانی را می توان به معنای احساس راحتی و امنیت نسبت به خود و دیگران تعریف کرد و بطور کلی […]

تاثیر ورزش بر روان: سلامت روانی از جمله موضوعاتی است که با شرکت در فعالیت های جمعی ورزشی بدست می آید. این فعالیت ها موقعیت را برای رشد معیارهای۳۰۳۴۲۵_۹۵۵ سلامت روانی محیا می کند. سلامت روانی را می توان به معنای احساس راحتی و امنیت نسبت به خود و دیگران تعریف کرد و بطور کلی معیارهای زیر را برای آن برشمرد: احساس موفقیت ، تعادل هیجانات ، سازگاری با محیط پیرامون، دوری از ظاهر بینی ، احساس ارزشمند بودن و اجتماعی بودن

ورزش و انجام حرکات منظم تاثیر بسزایی بر سلامت جسم و همچنین سلامت روح و روان و شخصیت اجتماعی فرد از لحاظ سازگاری با دیگران در اجتماع دارد. زیرا شخصیت اجتماعی نشان دهنده ی رشد طبیعی و صحیح روانی اشخاص است و طبق تعریف ،ورزش ، افراد ورزشکار را از خود برتربینی و خود خواهی خارج کرده و روحیات طبیعی را در فرد بهبود می بخشد، که نتیجه آن، برقراری ارتباط آسانتر با سایرین است. به همین دلیل پزشکان علاوه بر معاینات و تجویز داروها ودر صورت نیاز اعمال جراحی که در مورد بیماری‌های گوناگون انجام می‌دهند، از ورزش نیز به عنوان ابزاری به جهت بهبود وافزایش سلامتی بیماران بهره می گیرند.

ورزش به طرق زیر موجب آرامش روان افراد می شود.

۱- تخلیه انرژی های درونی فرد

انسان بطور دائم با محیط اطراف خود در حال تبادل انرژی است،مثلا برای راه رفتن، کار کردن یا حتی خوابیدن و..نیاز به انرژی دارد که از خوردن غذای مناسب و مغذی بدست می آید.حال اگر انرژی بیشتر از آنچه که باید ،در درون انسان جمع شود (بدلیل تحرک کم) و روشی صحیح برای تخلیه آن نیاندیشد ممکن است به روشهای گوناگون اعم از کلیه ناهنجاری ها و ناآرامی ها و اضطراب تخلیه شود.به همین دلیل ورزش می تواند تاثیری مناسب روی ذهن و روان آدمی بگذارد زیرا بین انرژی های دریافتی و انرژی های هزینه شده تعادل برقرار شده و انرژی های ذخیره شده در مسیر سالم هزینه می گردد و نتیجه آن حاکم شدن آرامش روان بر وجود فرد است.اگر با دقت به زندگی افراد قدیمی و حال نگاه کنیم خواهیم دید که در گذشته میزان اضطراب و افسردگی بدلیل تحرک و کار کردن که خود نوعی ورزش است خیلی کمتر از امروزه بوده ،چرا که اکثر کارها ماشینی شده است.
۲-ایجاد نشاط روحی و کاهش افسردگی

یکی از بازتاب های ورزش ،ایجاد نشاط است زیرا با ورزش کردن سطح “اندورفین” و “اپی نفرین” و “سیتوکین‌ها” زیاد میشود که این مواد به طور نرمال باعث بالا رفتن میزان هوشیاری و روحیه ‌ی عمومی افراد شده ودر نتیجه موجب احساس انرژی و شادابی بیشتر برای انجام کارهای روزمره‌ ی زندگی می گردد.و اینکه همزمان با فعالیت بدنی ماده ی شیمیایی به نام سرتونین در بدن تولید می شود که کاهش فعالیت ،موجب کاهش این ماده و سرانجام افسردگی می باشد.به همین دلیل در بین اشخاصی که به ‌طور مداوم ورزش می‌ کنند، به ندرت افرادی با افسردگی دیده می شود.

۳-افزایش اعتماد به نفس

همانطور که بیان شد ،حرکات بدنی مستمر و مداوم موجب افزایش نشاط و کاهش افسردگی و اضطراب و کسالت و در نتیجه موجب افزایش عزت نفس و تسلط بر مسائل می شود .

۴-افزایش آمادگی جسمانی فرد

از زمان گذشته ،افراد برای مقابله با مشکلات معمول زندگی و عوارض طبیعی و مصون ماندن از حمله دشمنان نیاز به چابکی و مقاوت بدنی داشتند پس ورزش می تواند این آمادگی جسمانی را برایشان به ارمغان آورد.

۵-تکامل جسمانی و روانی و اجتماعی

فعالیت ورزشی موجب نزدیکی افراد به یکدیگر و سهولت دوست یابی و ارتباط سالم با همسالان و همنوعان می شود وفرصت هایی را برای ماهر شدن در اجتماع فراهم می کند و بطور کلی یک پروسه آموزشی در ابعاد گوناگون فرهنگی و اجتماعی است و اینکه عقل سالم در بدن سالم است.

۶-افزایش امید به زندگی

تمام تلاش انسان از دیرباز،رسیدن به زندگی هدفمند ،بهتر ودستیابی به سعادت واقعی بوده و ورزش بهترین راه رسیدن به این اهداف است، که موجب بالا رفتن کیفیت زندگی می شود و نتیجه آن حفظ سلامت جسم و روان و افزایش امید به زندگی و طول عمر افراد می باشد.

 

ورزش و خواب راحت

 

۷-خواب راحت

از نتایج افکار مغشوش و در هم ریخته ،اختلال در موضوع خواب افراد است ،که ورزش با تقویت و آرامش اعصابی که به روح و روان فرد می دهد موجب راحتی وعمیق شدن خواب می شود.

برچسب ها: برچسب‌ها:
نظرات شما