عصرانه در واقع میان‌وعده بین ناهار و شام است و خوردنش نه تنها اشکالی ندارد بلکه توصیه می‌شود. پیشنهاد می‌شود از ۶-۵ وعده غذایی در طول روز استفاده کنید که شامل ۳ وعده غذای اصلی و ۲ تا ۳ میان وعده خیلی سبک است زیرا میان‌وعده‌ها از افت قندخون و بروز حس گرسنگی جلوگیری می‌کنند.

درواقع، این موضوع به سلیقه و ذائقه افراد برمی‌گردد. برای وعده غذایی اصلی می‌توان قوانینی تعیین کرد اما میان‌وعده درواقع به ذائقه افراد بستگی دارد و آنچه فرد هوس می‌کند، می‌خورد. ممکن است میان‌وعده بستنی،‌ نان و پنیر یا بیسکویت و چای باشد. بهترین عصرانه از نظر بعضی متخصصین میوه‏‌ها هستند، البته به شرطی که به اندازه مصرف شوند. حتی نوع میوه نیز- به خصوص برای آن گروه از افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند، می‏خواهند وزن کم کنند یا به بیماری قلبی و عروقی و دیابت مبتلا هستند- مهم است. یک آقا با فعالیت فیزیکی زیاد در وعده عصرانه می‏تواند ۲ عدد میوه بخورد اما یک خانم دانشجو که فعالیت بدنی ندارد، نباید بیش از یک میوه میل کند. برخی مغزدانه‏‌ها مانند پسته و سویا ( اگر کم‏کاری تیرویید ندارید ) هم در اولویت دوم قرار دارند.

بهتر است در عصرانه از خوردن وعده غذایی خودداری کنید زیرا فعالیت بدنی ما در حدی نیست که این مقدار انرژی را مصرف کند.

اگر لاغر هستید، فعالیت زیادی دارید و به هیچ بیماری‌ای مبتلا نیستید خوش‏‌شانس‌اید و می‏توانید انتخاب‏های مختلفی داشته باشید. در این شرایط، حتی می‏توانید به عنوان عصرانه غذا بخورید. البته برخی افراد رو به مصرف فست‏فودها، چیپس یا ذرت می‏آورند که اصلا درست نیست. حتی اگر از لحاظ دریافت انرژی مشکلی ندارید، سعی کنید انرژی را از غذاهای مغذی به بدنتان برسانید. نان، پنیر، تخم‏مرغ، میوه و آجیل گزینه‌های سالم‏تری هستند.

نظرات شما