توی مقاله ی قبل گفتم که اگر یک اهرم و یک تکیه گاه مطمئن داشته باشیم میتونیم دنیا رو تکون بدیم. امروز قصد دارم یکی از اهرمهای موفقیت رو بهتون معرفی کنم که نقش مهمی در موفقیت داره و اون دانش و تجربه ی دیگران هستش. با من همراه باشید تا بیشتر بدونید.   […]

 

توی مقاله ی قبل گفتم که اگر یک اهرم و یک تکیه گاه مطمئن داشته باشیم میتونیم دنیا رو تکون بدیم. امروز قصد دارم یکی از اهرمهای موفقیت رو بهتون معرفی کنم که نقش مهمی در موفقیت داره و اون دانش و تجربه ی دیگران هستش. با من همراه باشید تا بیشتر بدونید.

 

از دانش دیگران استفاده کنید:

حواستون باشه توی دام دانستگی و عقل کل نیفتید، موفقترین انسان ها کسانی هستند که پیوسته در حال یادگیری هستن و از دانش دیگرون برای ارتقای کار مورد نظرشون استفاده میکنن، آغوش خودتون رو به روی ایده ها و دانش دیگرون باز کنید و این اشتباه رو نکنید که در رابطه با درس خوندن همه چیز رو میدونید، بدترین حالتش اینه که کسی گرفتار این باور باشه و ندونه و متوجه نباشه که نمیدونه، میگن کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو زده به خواب رو نه، که کمک کردن به این اشخاص خیلی سخته، امیدوارم که شما جزء این دسته نباشین و به این باور داشته باشید که شروع درایت و دانستگی اینه که متوجه باشید که همه چیزو کامل نمیدونید و پیوسته در حال یادگیری باشید.

سوال پرسیدن و مشورت کردن برای اینه که هم تو وقتتون صرفه­جویی کنین و هم اینکه بهترین انتخاب رو داشته باشین، درسته؟ بدون شک برای زندگیمون لازمه که از دانش دیگران استفاده کنیم چون علم و دانش دیگران می تونه دنیایی از تفاوتها رو در کارمون ایجاد کنه و دریچه­ های جدیدی از موضوع مورد نظر رو پیش روتون باز بکنه و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه و… میشه.

به دنبال استفاده از دانش دیگرون در پیشرفت خودتون باشین، و این دانش رو از کسانی کسب کنید که در اون زمینه تخصص لازم رو داشته باشند و این تجربه هاست که تبدیل به دانش شده و شما دارین از اون استفاده می­کنید و از مشورت با کسی که تازه میخواد تجربه کنه مثل دوستاتون یا کسی که آگاهی و تجربه در رابطه با روشهای جدید و به روز مطالعه و علم درس خوندن نداره به شدت پرهیز کنید.

یادگیری مهارتها و راهکارهای جدید و آگاهی و استفاده از راهکارها و علوم و دانش دیگران نقش مهمی در رفع نیازهای ما داره و می­تونه پاسخگوی درستی برای سؤالات شما باشه.

سعی کنین که از همه یاد بگیرین تا هر روز به داناییتون اضافه بشه.

در استفاده از دانش دیگران اول باید نیازتون رو بشناسین تا بتونین دنبال جوابتون به صورت صحیح بگردین،توی درس خوندنتون از دانش افراد کار بلد که این مسیر رو با موفقیت طی کرده و کارنامه خوبی در راهنمایی و به نتیجه رسوندن دیگران داره استفاده کنید، از روش یادگیری دروس مختلف ، تدریس دروس ، روش های سنجش درست ، برنامه ریزی و موارد دیگری که توی این کتاب آورده شده شما به بهترین شکل از دانش کسایی استفاده می کنید که در این مسیر بهترین هستند پس خیالتون راحت باشه و فقط خوب درستون رو بخونید.

پیامبر اکرم (ص) می­فرمایند: داناترین مردم کسی است که دانش دیگران را به دانش خود اضافه می­کند و همچنین می­فرمایند: فرشتگان بال­های خود را برای جوینده دانش می­گسترانند و برایش آمرزش می­طلبند.

 

 

از تجربه دیگران استفاده کنید:

اگر پند خردمندان به شیرینی نیاموزی   ­   جهان آن پند با تلخی، بیاموزد تورا روزی

در هر کاری قطعاً استفاده از تجربه دیگران راه رو برای ما هموارتر می­کنه، از شکست دیگران و از موفقیت اونا می­شه استفاده کرد تا راهی رو که در حال طی کردن هستیم بدون آزمون و خطا و مطمئن پیش بریم، بعضی وقتا تجربه کردن بهای سنگینی داره، مثلا افتادن از یک ساختمان ۳۰ طبقه احتمال زنده موندن خیلی خیلی کم و در حد معجزه داره و این­که بخوایم امتحان بکنیم اگر من بیفتم می­میرم یا نه؟ هم می­شه گفت حماقته هم اینکه بهاش با احتمالی بالا، مرگه و گفتن اینکه حالا من ریسک می­کنم توکل به خدا، نمی­شه گفت چون به تجربه ثابت شده خیلی وقتا حالا نه تا این حد ولی کارای خیلی از دانش­آموزا مثل همین کار می­مونه وقتی می­ونیم خوندن دو تا درس باعث موفقیت نمی­شه خوب قطعاً انجامش نمی­دیم، خیلی وقتا استفاده از تجارب دیگران هم زمان و هم هزینه رو برای ما می­خره و قدرت بینش خیلی خوبی بهمون می­ده، ما میتونیم با استفاده از تجربیات دیگران دچار خطاهای خیلی کمتری بشیم چون دیگه آزمون و خطا نمی­کنیم بلکه راه درست رو انتخاب می­کنیم و با انتخاب درست به راه خودمون ایمان داریم و دیگه تردید و دودلی نداریم. وقتی گلچینی از تجربیات دیگرون رو در اختیار داشته باشیم به نوعی  به این معنی که ما اون موارد رو تجربه کردیم و در مواجهه با مشکلات بهترین عملکرد رو خواهیم داشت و اینجوری همیشه یک قدم جلوتر از هر اتفاقی هستیم، با تجربیاتی که از دیگرون در اختیار داریم دید بهتری نسبت به برخورد با عوامل مختلف در زندگی روزمره خودمون خواهیم داشت و دیدمون نسبت به دنیای اطرافمون تغییر میکنه. در زمینه درس خوندن وقتی این امکان برای شما فراهم باشه که هر زمانی بتونید از مشورت کسی که این راه رو رفته استفاده کنید و یا از تجربه کسی که افراد زیادی با کمک تجربیات اون به موفقیت رسیدن بهره ببرین اونوقت به راهتون اطمینان بیشتری پیدا می­کنین و خیالتون راحته که کاری رو که انجام می­دین درسته، چون از فیلتر تجربه رد شده ولی استفاده از تجربه دیگرون مستلزم اینه که شما حتما در مورد هر درسی با مشاور خودتون مشورت کنید تا با تجربه کافی که داره بهتون بگه جواب داده یا نه پس خیالتون راحت، راهی که ما پیش روتون گذاشتیم با سالها تجربه بدست اومده و می­تونین بهش اعتماد کنین.

وقتی تجربه دیگرون رو در اختیار داشته باشید یعنی خودتون اون تجربه رو کسب کردید. امام علی (ع) می­فرمایند: اگر آرزومندید که به سعادت برسید پیش از آنکه عبرت دیگران شوید از دیگران عبرت بگیرید.

 

 

از ایده ­های دیگران استفاده کنید:

خلاقیت یا ایده باعث بروز افکار بزرگ در انسان می­شه، اما همیشه سخت­ترین مرحله همونطور که گفتیم نقطه شروعه. افکار بزرگ همیشه ما رو به سمت پیشرفت می­برن و فردایی روشن رو برای ما میسازن، کاری کنیم که درخت افکارمون به بار بشینه

ایده­ های بزرگ از جایی بالاتر از باورهای شخصی ما نشأت می­گیرن، باید به افقهای دور نگاه کنیم و افکار متفاوت رو بسنجیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. وقتی که از ایده­های دیگرون (البته با اجازه) استفاده کنیم باعث میشه خودمون هم ایده­ی جدیدی بدیم که باعث پیشرفت ما میشه.

 

حالا راهکار:

۱) زیاد مطالعه کنیم تا به یک عادت در بیاد و جزئی از وجودمون بشه، ذهنمون مثل بدنمون برای اینکه رشد و پرورش پیدا کنه نیازمند تمرین و تحرکه،‌‌ چه تمرینی بهتر از مطالعه برای این کار؟ سعی کنید با افکار و عقاید انسان­های موفق در طول تاریخ آشنا بشید، شرح حال و تاریخچه زندگی هر کدوم از اونها رو مورد بررسی  قرار بدید و از اونها درس بگیرید با این کار می­تونید حدس بزنید که این افراد بزرگ چطور ذهنشون رو برای رسیدن به بهترین­ها پرورش داده بودند.

۲) فرصت­هایی که در ذهن شما خلاق است را از دست ندهید.

خیلی از مسائل رو شانسی می دونین؟با عرض تاسف تصورتون غلطه، شانس همون برکت تلاش شماست که خدای مهربون بهتون می­ده، یا یه وقتایی حس میکنین مغزتون هنگه هنگه و هیچ عکس­العمل حیاتی­ای نداره اما یه وقتایی انیشتین رو به رقابت می­طلبین، تنها مشکل اینه که مدیریتش نمی­کنین و فکر می­کنین موقعی که نیاز دارین ظاهر نمی­شن، ببینین وقتی ذهنتون در حال جوش و خروشه تا جایی که امکان داره به افکارتون پر و بال بدین اجازه بدین مثل آتشفشان فوران کنه، بزارین طوفانی به پا کنه نه اینکه برین سراغ کارایی که بیهوده تلفش کنین.

۳) سعی کنید همه چیز رو ثبت کنید، که توی همین کتاب درباره اهمیتش صحبت کردیم. اینجا هم سعی کنید ایده­ها رو ثبت کنید، تو دفترچه مطالعاتیتون بخشی رو برای این موضوع اختصاص بدین، یه وقتایی ساعت ۲ شب یهو یه فکری می­زنه به سرتون و فکر می­کنین یادتون می­مونه ولی از خواب بیدار می­شین می­بینین یادتون رفته ولی اگر بنویسینش خیلی خوب می­تونین ازش استفاده کنین. فکرای بزرگ مثل میوه­هایی که تازه و شادابن قابل استفاده­ان، بهره بردن از ایده­ها و عقاید دیگران به نوبه خودش روش مناسبی برای گسترش ایده­های شخصی شماست، آدمای مختلف دارای نظرات و چشم اندازهای متفاوت هستند و توانایی­هاشون مسلماً متفاوته، گاهی موضوعاتی مطرح می­شه که شاید تا حالا به ذهنتون خطور نکرده و نخواهد کرد ولی اینجا می­شه یه جرقه، از این طریق شما می­تونید با کوله باری سرشار از افکار متفاوت در مسیر تصمیم گیریتون قدم بردارین.

نسبت به هیچ کس و هیچ چیز بی­توجه نباشین، خیلی چیزا شاید در نگاه اول شاید به نظرتون ساده و پیش پا افتاده برسه اما یهو می­بینی همون یه جرقه پیشرفت شماست خداوند در آیه ۳ سوره رعد می­فرمایند:

«إنَّ فی ذلک لآیاتٍ لَّقَومٍ یَتَفَکَّروُن» همیشه قومی که از اندیشه خود بهره می­گیرند موفق هستند و همچنین در آیه ۱۰۵ سوره یوسف می­فرمایند: و چه بسیار نشانه ها در آسمانها و زمین است که بر آنها می­گذرند در حالی که آنها توجه نمی­کنند.

به اطراف خود به خوبی نگاه کنید نه اینکه فقط ببینید، و اون موقعست که یک ایده می­تونه زندگیتون رو متحول کنه. از تجربیات دیگرون و ایده­های که بهتون می­دن هم در مشاوره و هم در درس خوندن استفاده کنید

 

 

شکست و موفقیت دیگران را تجزیه تحلیل کنید:

گفتیم که مشورت با رتبه­های برتر و کسایی که توی کنکور و درس خوندن موفق شدن می­تونه عامل بسیار مهمی در موفقیت شما باشه، اما خیلی­ها دنبال این نمی­رن که افراد ناموفق چطور شکست خوردن و این مثال رو حتما شنیدید که لقمان را گفتند: ادب از که آموختی، گفت: ‌از بی ادبان. هرچه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم. پس گاهی شکست دیگران هم می­تونه باعث پند ما بشه، تا جایی که امکان داره از یادگیری به روش سخت و با تجربه خودتون خودداری کنین، ۳ تا دلیل براتون میارم:

اولا این کار زمان زیادی می­بره، این که خودتون بخواین چیزی رو با گذراندن سختی­های زیاد یاد بگیرین اغلب حاصل مدتها و سالها تلاش (که ممکنه بی ثمر باشه) مستمره که بهای سنگینی براش باید پرداخت، درسته سختی­ها آدم رو مقاوم می­کنه و خود من هم بر این عقیده­ام که اگر در زندگی سختی نکشیم دیگه قدر راحتی رو نمی­دونیم ولی توی کنکور دیگه نمی­خواد اینقدر سختی به خودتون بدین، تنها سختی­ای که به خودتون می دین باید درس خوندنتون باشه، چون هم زمان مهمه، هم سرنوشتتون رو دارین تعیین می­کنین. اگر بخواین آزمون خطا کنین امکان قبولیتون پایینه.

دوماً: از لحاظ روانی این روش خسته کنندست، درسته شکست آموزگار خوبیه و پلی برای پیروزیه ولی در زندگی باید از بروزش تا حد ممکن جلوگیری کنیم، اما اگه اتفاق افتاد ازش درس بگیریم.

سوماً: داشته­ها و منابعتون رو هدر می­ده و تلاش بی ثمر فقط وقتتون رو می­گیره، باید کاری کنید که ریسکی که می­کنید با تحلیل باشه و احتمال شکست رو به حداقل برسونه.

بعضیا فکر می­کنن عقل کلن و همه چی رو می­دونن، فکر می­کنن می­دونن برای موفقیت چه چیزهایی لازمه و نمی­خوان اصلا چیزی از کسی یاد بگیرن یا دلایل موفقیت یا شکست دیگرون رو بدونن، به خصوص بچه

هایی که معدل بالا دارن یه غرور کاذب می­گیردشون و همین غرور موجب شکستشون می­شه. در رابطه با کنکور که تجربه­ای ندارید سعی کنید با اطلاعات خودتون که مطمئنا محدوده و در حد اطلاعات مشاورتون نمی­رسه پیش نرین و حتما مشورت کنین، هم با کسایی که موفق شدن و هم کسایی که شکست خوردن.

یادگیری زمان می­بره، ممکنه ساعتها وقت خودتون رو صرف مطالعه کنین اما نتیجه خوبی نگیرین، وقتی کسایی که موفق شدن رو تحلیل کنید می­بینید اونا اول یاد گرفتن چطور مطالعه کنن یعنی روش مطالعه هر درس و تکنیک­های مطالعه رو یاد گرفتن و بعد رفتن سراغ درس خوندن ولی وقتی شکست خورده

ها رو تحلیل کنین می­بینین که همینطوری یهو رفتن سراغ درس خوندن و فکر می­کنن درست ترین کار رو انجام دادن چون بدون فوت وقت رفتن سراغ درس خوندن در حالی که زمانی که برای آموزش و یادگیری می­ذارین نه تنها وقت­کشی نیست بلکه بنا کردن یه زیر بنای خوبه.

پیدا کردن یه مشاور خوب بهتون کمک می­کنه تا راحت­تر بتونین متوجه دلایل موفقیت رتبه­های برتر و دلایل شکست کسایی که موفقیتی کسب نکردن بشین چون سال­ها تجربه در امر کنکور دارن و فکر نمی کنم پیدا کردن یه مشاور خوب با توجه به راهنمایی هایی که تا الان بهتون شده خیلی سخت باشه. اهرم های موفقیت (۲)

ادامه دارد….

 

 

دانش آموزای خوبم اگر میخواین با من یا مشاورین خوب من صحبت کنید همین الان با این شماره ها تماس بگیرید : ۰۹۱۲۱۹۶۵۸۰۲ – ۰۲۱۶۶۴۰۹۰۰۷

 

 

نظرات شما