
گوگل بهعنوان یکی از پیشتازان عرصه هوش مصنوعی، با استفاده از یادگیری عمیق، ابزاری برای بررسی رفتار مشتریان فروشگاهها ارائه کرده است.
گوگل در کنفرانس آیندهی خود دربارهی فروش و بازاریابی، بروزرسانی جدیدی از ابزار خود برای مدیریت تعداد بازدید از فروشگاهها معرفی کرد. گوگل از سال ٢٠١۴۴ تاکنون برای بررسی تعداد بازدیدهای فروشگاههای مختلف که از طریق تبلیغات آنلاین معرفی میشدند، از اطلاعات مکانهای نامعلوم و دادههای متنی استفاده میکرد. اما آنها در حال گسترش مدلهای کنونیشان هستند و میخواهند با استفاده از یادگیری عمیق، دیدی وسیعتر به تعداد بیشتری از مشتریان بدهند.
روشهای فروش یکپارچه از طریق کانالهای مختلف (از جمله خرید حضوری، خرید از طریق اینترنت، خرید از طریق تلفن همراه و …) از زمان معرفی، در دنیای فروش و بازاریابی حرف اول را میزنند؛ اما مسئله چالشبرانگیز برای متخصصان بازاریابی و فروش، جمعآوری دادهها از دنیای واقعی و فروشگاههای فیزیکی و سپس تحلیل و بررسی آنها در کنار اطلاعاتی است که از فروشگاههای اینترنتی به دست میآید. درنهایت تحلیل و بررسی این دادهها مبنای تصمیمگیریهای کلیدی درباره تجارت مورد نظر خواهد بود.
گوگل به کمک سیگنال وایفای و قابلیت مکانیابی دستگاههای الکترونیکی و با استفاده از تحلیل و بررسی دادههای حاصل، میتواند میزان بازدید از فروشگاهها را تخمین بزند. اما در شهرهای پرتراکم و پاساژهای بزرگ با تعداد فروشگاههای زیاد، با مشکلات بسیاری مواجه است. به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفته از روشهای سنتی فاصله بگیرد و هوش مصنوعی را وارد بازی کند.
این تغییر استراتژی به گوگل اجازه حل کردن مشکل غیرقابل اعتماد بودن تخمینهای خود را خواهد داد. گوگل امیدوار است با استفاده از آموزش عمیق یک شبکه عصبی به کمک تعداد بسیار زیاد و متنوعی از دادههای ورودی، به مدلی دقیق و قابل اطمینان برای تجارتهای مختلف دست پیدا کند.