پیدایش این مرکز به انستیتو تکنولوژی های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران باز می گردد که با هدف تربیت تکنسین فنی تاسیس گردیده بودند در سال ۱۳۵۹ از ادغام آنها ( مجتمع انقلاب اسلامی ) پدید آمد . فعالیت رسمی و منسجم مرکز در سال ۱۳۶۷ در فضایی به وسعت ۵ هکتار و زیر […]

پیدایش این مرکز به انستیتو تکنولوژی های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران باز می گردد که با هدف تربیت تکنسین فنی تاسیس گردیده بودند در سال ۱۳۵۹ از ادغام آنها ( مجتمع انقلاب اسلامی ) پدید آمد . فعالیت رسمی و منسجم مرکز در سال ۱۳۶۷ در فضایی به وسعت ۵ هکتار و زیر بنای ۲۵۰۰۰ متر مربع ،  واقع در میدان معلم یافت آباد ، زیر نظر وزارت آموزش و پرورش شروع گردید .

 

در آغاز با دانشگاه شهید رجایی فعلی تحت عنوان مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی و دانشکده تربیت دبیر فنی در یک سازمان قرار گرفت . در سال ۱۳۷۶ مرکز از دانشگاه شهید رجایی مستقل گردید و ابتدا تحت پوشش دفتر مدارس عالی و سپس مجتمع پیامبر اعظم ( ص ) وزارت متبوع به فعالیت آموزشی و فرهنگی خود ادامه داد . در سال ۱۳۷۷ شمسی بنای دیگری به وسعت یک هکتار و ۵۰۰۰ متر مربع زیر بنا واقع در میدان امام حسین ( ع ) ، ابتدای خیابان دماوند ، به عنوان ساختمان شماره ۲ ضمیمه مرکز گردید . با تصویب مجلس شورای اسلامی و همزمان با آغاز برنامه پنجم توسعه ، این مرکز همراه با سایر آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای از ابتدای سال ۱۳۹۰ از آموزش و پرورش منتزع و به عنوان یک دانشکده از دانشگاه فنی و حرفه ای به وزارت علوم ، تحقیقات  و فناوری ملحق گردید . این دانشکده در حال حاضر دارای ۴ انستیتو بوده و در ۲۲ رشته فنی و هنری در مقاطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته پذیرای حدود ۴۰۰۰ دانشجو می باشد .

پذیرش دانشجو در این دانشکده، فقط از بین مردان انجام می‌شود.

انستیتوها:

انستیتو مکانیک

این انستیتو دارای ۹ رشته‌ی: مکانیک‌خودرو ، قالب‌سازی ، ماشین‌ابزار ، صنایع‌چوب (سازه‌های چوبی)، جوش‌کاری، ریخته‌گری، مدل‌سازی، نقشه‌کشی صنعتی و تاسیسات‌حرارتی در مقطع کاردانی بوده و به ۷ کارگاه ، ۹ آزمایشگاه و ۳ سایت کامپیوتری مجهز است .

انستیتو برق

این انستیتو دارای ۴ رشته‌ی: برق صنعتی ، الکترونیک ، تاسیسات الکتریکی و نرم‌افزار کامپیوتری در مقطع کاردانی و یک رشته‌ی مهندسی کنترل ابزار‌دقیق در مقطع کارشناسی ناپیوسته می‌باشد و به ۴ کارگاه فنی، ۱۳ آزمایشگاه و ۴ سایت کامپیوتری مجهز است .

انستیتو هنر و معماری

این انستیتو دارای ۵ رشته‌ی: معماری، ساختمان، نقشه‌برداری، چاپ و گرافیک در مقطع کاردانی و یک رشته‌ی ارتباط‌‌ تصویری در مقطع کارشناسی ناپیوسته می‌باشد و به ۱۰ آتلیه‌ی هنری ، ۳ کارگاه فنی ، ۳ آزمایشگاه و ۳ سایت کامپیوتری مجهز است .

انستیتو علوم پایه ، شیمی و حسابداری
این انستیتو دارای ۲ رشته‌ی صنایع شیمیایی و حسابداری در مقطع کاردانی بوده و نیز متولی برنامه‌ریزی و برگزاری کلاس‌های عمومی و علوم پایه‌ی تمامی رشته‌ها می‌باشد. مجموعه‌ی آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی، در این انستیتو واقع است .

موقعیت مکانی

این دانشکده دارای زمینی به وسعت ۵ هکتار با زیر بنایی به مساحت ۲۵۰۰۰ متر مربع در مرکز شمارهٔ ۱ خود واقع در تهران – ابتدای جاده ساوه – چهارراه یافت آباد – بلوار معلم – نبش میدان معلم مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی بوده و مرکز شمارهٔ ۲ خود به وسعت یک هکتار و با ۵۰۰۰ متر مربع زیربنا در میدان امام حسین (ع) – خیابان دماوند – مقابل خیابان شهید منتظری (ایرانمهر) می‌باشد، که از سال ۹۱ بدلیل غصب ساختمان ونک دانشکده شمسی پور توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشجویان دانشکده فنی شمسی پور بالاجبار به ساختمان شمارهٔ ۲ انقلاب اسلامی انتقال داده شدند و این ساختمان هم اکنون در اختیار دانشکده شهید شمسی پور قرار دارد.

 

امکانات مرکز:

  • مسجد زیبا با گنجایش مناسب
  • آمفی تئاتر مرکزی با ظرفیت ششصد نفر
  • دو آمفی تئاتر هر کدام با ظرفیت ۱۰۰ نفر
  • سالن سر پوشیده ورزشی
  • کتابخانه با دارا بودن شش هزار جلد کتاب
  • سالن قرائت خانه
  • خوابگاه در سه طبقه
  • سالن سلف
  • واحد خدمات درمانی
  • دانشکده‌ی فنی انقلاب اسلامی تهران

          سطح و افتخارات

  • بیشترین تعداد ورودی و بیشترین تعداد ورودی در بین دانشکده‌های فنی
  • رتبه اول دانشکده فنی از لحاظ از تعدد رشته
  • دارای تیم رباتیک قوی و دریافت مقام اول ایران و پنجم جهان در ربوکاپ ۲۰۰۶ کشور آلمان در قسمت ربات‌های فوتبالیست شبیه‌ساز سه بعدی
  • آشنایی با دانشکده‌ی فنی انقلاب اسلامی تهران
نظرات شما